سنا- مدیر مطالعات اقتصادی و برنامه‌ریزی شرکت بورس کالا گفت: شاخص در اولویت برنامه‌های این شرکت در سال ۹۰ است. پس از ادغام بورس‌های فلزی و کشاورزی و متولد شدن بورس کالا در سال ۸۶، موضوع تعیین شاخص برای آن مطرح شد تا معیار مناسبی از تحولات و تغییرات بازار را به سرمایه‌گذاران نمایش دهد، لذا کمیته شاخص در بورس کالا از سال ۸۶ در پی طراحی شاخص برای بورس کالا بود تا با بررسی همه جانبه، شاخص‌های مورد نیاز تالار نقره‌ای را با تنوع ابزار مشتقه تعیین کند.

این در حالی است که در بورس‌های دنیا نیز شاخص‌های متفاوتی برای نوع فعالیت، حجم معاملات یا نوسان قیمت تعیین می‌شود. بهترین مثال در این باره، بورس لندن (LME) است که تعیین شاخص در آن بسیار ساده است، زیرا تنها کالاهای پایه‌ای در آن مبادله می‌شوند، در حالی‌که در بورس کالای ایران با توجه به تنوع کالاهای مختلف و وجود سبد کالایی، تعیین شاخص به موضوعی پیچیده و تخصصی تبدیل شده است.

بر این اساس از اواخر سال ۸۶ اقدامات لازم و همه‌جانبه در بورس کالا برای طراحی شاخص انجام شد و پس از طراحی اولیه شاخص بورس کالا توسط مدیریت تحقیقات بورس کالای ایران،‌ این شاخص در آذر سال ۸۸ برای بررسی به کمیته شاخص ارائه شد تا پس از برطرف شدن اشکالات آن، شاخص رسمی‌ بورس کالا محاسبه شود.

مدیر مطالعات اقتصادی و برنامه‌ریزی شرکت بورس کالا در این باره گفت: پس از طراحی اولیه شاخص بورس کالا در سال ۸۸، دوبار دیگر نیز این شاخص با نظر سازمان بورس مورد بازنگری قرار گرفت که در اواخر سال ۸۹ طرح نهایی شاخص به سازمان بورس ارسال شد.

پژمان ساعت ساز در ادامه افزود: بورس کالا تمام پیشنهادهای سازمان بورس را در مورد شاخص اعمال کرده است و زمان عملیاتی شدن شاخص به پاسخ شورای عالی بورس بر می‌گردد، ‌اما با توجه به اینکه شاخص دار شدن بورس کالا جزو اهداف این شرکت در سال ۸۹ بوده است، به طور حتم تا پایان امسال بورس کالا صاحب شاخص می‌شود.

وی اظهار کرد: شاخص در اولویت برنامه‌های شرکت بورس کالا در سال ۹۰ قرار دارد که امیدوارم هرچه سریع‌تر این شاخص فعالیت خود را در این شرکت آغاز کند.