گروه بورس کالا- زهرامسافر: سال گذشته برای فولاد سازان داخلی سالی بدون رونق اقتصادی بود و چشم‌انداز روشنی از آینده برای آنها وجود نداشت و اجرای یکی از بزرگترین طرح‌های اقتصادی دولت در آن سال باعث شد تا چالش‌های زیادی را با خود به ارمغان آورد که از آن جمله می‌توان به رشد حامل‌های انرژی و به تبع آن حمل و نقل که باعث افزایش هزینه‌های تمام‌شده تولیدکنندگان می‌شود، اشاره کرد. به‌رغم آنکه برخی از کارشناسان بازار فولاد، عرضه محصولات فولادی تمامی‌فولادسازان اعم از دولتی و خصوصی به بورس کالا را از اتفاقات میمون در سال ۸۹ برشمردند‌، اما حتی این اتفاق هم برای تولیدکنندگان با دغدغه و نارضایتی ناشی از پایین نگاه داشتن قیمت‌ها در بورس کالا از سوی دولت همراه بود و به کام فولادسازان به ویژه بخش خصوصی خوش نیامد و انگیزه کافی برای عرضه بیشتر تولیدات خود را در بورس کالا از دست دادند.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار فولاد، به رغم رکود و بی رونقی سال ۸۹ برای بازار فولاد‌، اما پیش‌بینی‌ها از سال‌جاری بسیار خوشبینانه است و آنها بهبود بازار را برای این سال متصور هستند.

کارشناسان بازار فولاد معتقدند، با اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها، اعطای بسته حمایتی دولت به صنعتگران و واقعی شدن قیمت‌ها در بورس کالا چشم‌انداز مثبت برای فولادسازان داخلی در سال‌جاری قابل پیش‌بینی است.

چشم‌انداز مثبت بازار فولاد در گرو واقعی شدن قیمت‌ها

مدیر عامل گروه ملی فولاد در خصوص روند بازار فولاد در سال ۸۹ می‌گوید: تقاضا برای محصولات فولادی در این سال با کمبود مواجه شد‌، این درحالی است که هر ساله از نیمه دوم بهمن ماه به بعد تقاضا برای فولاد با رشد روبه‌رو می‌شد.عبدالرضا رسولی با بیان اینکه روند تولید فولاد از سوی واحدهای داخلی افزایشی بود، می‌افزاید: گروه ملی با تولید یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن انواع محصولات نهایی و فولاد خام به ترتیب ۱۸ و ۲۴ درصد رشد را در سال گذشته تجربه کرد.وی، افزایش تولید از سوی بخش خصوصی و ورود این بخش به بورس کالا در مقیاس انبوه را از اتفاقات مثبت در سال گذشته برشمرد.مدیر عامل گروه ملی فولاد ایران تصریح می‌کند: به‌رغم افزایش تولید از سوی دیگر کاهش تقاضا برای محصولات فولادی از رویدادهای منفی در سال ۸۹ محسوب می‌شود که بخش عمده‌ای از آن ناشی از وضعیت بازار فولاد در بازارهای جهانی بود.وی در خصوص اجرای هدفمندی یارانه‌ها و آزاد شدن نرخ حامل‌های انرژی، خاطرنشان می‌کند: این امر موجب رشد ۱۵ درصدی نرخ حمل و نقل به طور رسمی‌ شده است که البته در برخی موارد دیگر به علت رشد تقاضا حتی بیشتر از این افزایش یافته است.رسولی با اشاره به رشد قیمت مواد اولیه از جمله فروآلیاژها و الکترودها می‌گوید: به طور حتم رشد نرخ انرژی و مواد اولیه به تولید کننده‌های صنعت فولاد تحمیل می‌شود که باید با واقعی شدن محصولات قیمت‌ها در بورس کالا تا حدودی هزینه‌های تحمیلی جبران شود.مدیر عامل گروه ملی فولاد می‌افزاید: درصورت واقعی شدن قیمت‌ها در بورس کالا‌، با توجه به افزایش فضای تولید در کشور و وجود مواد اولیه‌، سال ۹۰ برای صنعت فولاد کشور مثبت پیش‌بینی می‌شود.وی درخصوص اختصاص بسته حمایتی وزارت صنایع و معادن به صنعت فولاد کشور تصریح می‌کند: بسته یاد شده در بخش‌های مختلف صنعتی در نظر گرفته شده که تصویب اختصاص ۶۵ میلیارد ریال بابت جبران افزایش هزینه‌های برق برای گروه ملی فولاد از جمله آن برشمرده می‌شود.به اعتقاد وی‌، دولت باید برای تامین هرچه بیشترمواد اولیه تولیدکنندگان صنعت فولاد کشور تدابیری ویژه اتخاذ کند، زیرا که به علت کمبود مواد اولیه در داخل و واردات ۴ تا ۵ میلیونی سالانه به کشور نمی‌توان تاثیرات بازارهای جهانی ناشی از تغییر قیمت‌ها را بر بازار داخل نادیده گرفت.

مدیرعامل گروه ملی فولاد‌، اختصاص تسهیلات ارزی و ریالی مناسب برای واردات مواد اولیه به صورت فاینانس برای تولیدکنندگان نوردی‌، حذف عوارض ۴ درصدی ورودی شمش‌، استفاده از تعرفه به عنوان ابزار حمایت از منافع تولیدکنندگان‌، حمایت از صنایع در راستای اصلاح ساختار فنی شرکت‌ها برای هماهنگی بیشتر با شرایط جدید بازار و کنترل واردات را از جمله راهکارهای ساماندهی وضعیت بازار فولاد در داخل کشور دانست‌.به گفته وی‌، واردات شمش در مقیاس‌های بزرگ باید به سازمان‌هایی از جمله انجمن فولاد ایران واگذار شود زیرا کنترل واردات به نفع تولیدکنندگان است.

رسولی در خصوص چشم‌انداز بازار فولاد می‌افزاید: درصورت واقعی شدن قیمت‌ها در بورس کالا‌، با توجه به افزایش فضای تولید در کشور و تامین مواد اولیه مورد نیاز‌، سال ۹۰ برای صنعت فولاد کشور مثبت پیش‌بینی می‌شود.

قیمت‌ها صعودی می‌شود

رییس هیات مدیره سرمایه‌گذاری دریک نیز در خصوص بازار فولاد طی سال گذشته تصریح می‌کند: به‌رغم نوسان قیمت فولاد اما بازار تا حدودی از تعادل برخوردار بود.

محمد رضا زنوزی مطلق به اجرای هدفمندی یارانه‌ها به عنوان یک اتفاق مثبت در سال گذشته اشاره کرده و می‌افزاید: این قانون موجب افزایش بهره‌وری و ایجاد بستری مناسب برای رقابت تولیدکنندگان داخلی با رقبای خارجی خواهد شد. وی معتقد است: با ادامه روند اجرایی هدفمندی یارانه‌ها به تدریج مدیریت حامل‌های انرژی به مردم واگذار و انرژی ذخیره می‌شود.

رییس هیات مدیره سرمایه‌گذاری دریک سال ۹۰ را برای صنعت فولاد کشور مثبت ارزیابی می‌کند و معتقد است: با افزایش بودجه‌های عمرانی و رونق اقتصادی بهبود وضعیت بازار فولاد دور از انتظار نیست.وی در خصوص نرخ فولاد در سال‌جاری می‌افزاید: درصورت رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی نرخ فولاد نیز به تبعیت از آن با افزایش مواجه خواهد شد.به اعتقاد زنوزی، دولت باید بستر مناسب رقابتی را برای بخش خصوصی فراهم و سهام شرکت‌های فولادی بخش دولتی را واگذار کند.وی می‌گوید: چنانچه واحدهای تولیدکننده به سود شرکت و سهامداران توجه ویژه کنند از دامپینگ در بازار داخل جلوگیری خواهد شد و در نتیجه بازار تعیین‌کننده قیمت فولاد خواهد بود.

رییس هیات مدیره سرمایه گذاری دریک در خصوص میزان تولید فولاد بناب خاطرنشان می‌کند: هم اکنون ظرفیت تولید نورد و ذوب در این شرکت به تدریج حدود ۴ میلیون تن و یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن است.

وی با اشاره به افتتاح سه پروژه در سال‌جاری از سوی سرمایه‌گذاری در یک می‌افزاید: یک واحد تولید نورد ۵۵۰ هزار تنی مقاطع فولادی و ذوب ۵۰۰ و ۵۵۰ هزار تنی از آن جمله است.

مدیریت‌ها تصحیح می‌شود

امین سعدی مدیر عامل ذوب آهن البرز غرب همچنین در خصوص بازار فولاد در سال گذشته می‌گوید: صنعت فولاد در سال ۸۹ در سطح متوسط قرارداشت.وی می‌افزاید: صنعت فولاد با تمام فراز و فرودهای سال گذشته برای واحدهایی که از رشد تولید برخوردار بودند و نسبت به کنترل هزینه‌های خود اقدام کردند سال خوبی بود.

به گفته مدیر عامل ذوب‌آهن البرز غرب، با اجرای هدفمندی یارانه‌ها‌، تشدید تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود برای مواد اولیه تلاش بیشتر و مدیریت صحیح‌تر برای واحدهای تولیدکننده ضروری است به گونه ای که به تدریج عرصه بر واحدهای تولیدی کوچک‌تر تنگ‌تر و رقابت‌پذیری این واحدها کاهش خواهد یافت.

وی معتقد است: برای افزایش فضای رقابت واحدهای تولیدی نرخ حامل‌های انرژی باید به صورت پلکانی و طی ۵ سال و بدون شک به سمت آزاد سازی می‌رفت.

سعدی با اشاره به اینکه هدایت نرخ انرژی به سمت قیمت‌های جهانی با فوب خلیج فارس مثبت ارزیابی می‌شود، تصریح می‌کند: اما از سوی دیگر عوامل موثر در بازار باید تابع عرضه و تقاضا باشد نه به صورت دستوری‌.

وی خاطرنشان می‌کند: عوامل موثر در بازار براساس عرضه و تقاضا و رقابت‌پذیری‌، ارتقای کیفیت و کمیت تولید و افزایش قدرت رقابت جهانی برای واحدهای تولیدی منجر خواهد شد.

مدیر عامل ذوب‌آهن البرز غرب درخصوص بسته حمایتی بخش صنعت می‌گوید: تاکنون هیچ‌گونه حمایتی صورت نگرفته و ارائه تسهیلات و به تاخیر انداختن دیون ناشی از حامل‌های انرژی نه تنها دردی از واحدهای تولیدی دوا نمی‌کند، بلکه موجب افزایش بدهی این واحدها خواهد شد.

به گفته وی‌، هم اکنون میزان هزینه واحدهای تولیدی در بخش انرژی ۵/۱ برابر شده و امید است که به صورت واقعی و دراز مدت تدابیر حمایتی از سوی دولت اتخاذ شود.

سعدی با مثبت شمردن بازار فولاد در سال‌جاری می‌افزاید: امید است که در سال ۹۰ با ایجاد بستر رقابت سالم، بازنگری واحدهای تولیدی در افزایش بازدهی و کاهش هزینه‌های غیرضروری جوی آرام در بازار فولاد حاکم شود.

وی تصریح می‌کند: برای حاکم شدن جوی آرام در بازار فولاد در سال‌جاری کاهش دخالت دولت در امور تولید و هدایت سیاست‌های کلان حمایتی در رقابت با رقبای خارجی ضروری است.

مدیر ذوب‌آهن البرز غرب با بیان اینکه این شرکت در ابتدا با یک واحد یک صد هزار تنی در سال ۸۷ آغاز به کار نموده‌، خاطرنشان می‌کند: ظرفیت ذوب آهن البرز غرب در سال ۸۸ به ۲۰۰ هزار تن افزایش یافت.به گفته وی، در نیمه نخست سال‌جاری ظرفیت تولید شرکت یاد شده سالانه به ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید.سعدی همچنین می‌افزاید: یک واحد تولید نورد فولاد‌های آلیاژی به ظرفیت سالانه ۱۸۰ هزار تن تحت عنوان مجتمع فولاد البرز غرب در نیمه نخست سال‌جاری راه اندازی خواهد شد.وی تصریح می‌کند: واحد اصلی ذوب آهن البرز غرب با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن با استفاده ازکوره‌های قوس الکتریکی به ظرفیت ۱۲۰ تن و از نوع سوپر پاور در سال ۹۲ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

پارسال تنها دولتی‌ها سود بردند

یک کارشناس بازار فولاد سال گذشته را تنها برای فولادسازان دولتی مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: سال گذشته در مجموع برای تولید‌‌کنندگان بخش خصوصی با ضرر همراه بوده است.

بهمنی می‌افزاید: به علت شرایط حاکم بر بازار فولاد کشور بخش خصوصی طی سال گذشته با ناامیدی شرایط سرمایه گذاری را طی و افق روشنی پیش روی آنها وجود نداشت.

وی هدفمندی یارانه‌ها را از جمله اقدامات مهم دولت در سال گذشته بر شمرد و معتقد است: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت در بخش مردمی‌و پرداخت یارانه‌های نقدی بسیار موفق عمل کرد، اما صنعتگران به ویژه فولادسازان همچنان نگران بسته‌های حمایتی هستند.

این کارشناس بازار فولاد با اشاره به اینکه آزادسازی قیمت‌ها از جمله الزامات قانون هدفمندی یارانه محسوب می‌شود‌، تصریح می‌کند: در صورت اجرای کامل این بخش مزیت‌های صنعتی نمایان و جهت گیری‌های اقتصادی با توجه به شرایط نوین کاملا ملموس خواهد شد.

وی‌، انرژی ارزان و در دسترس بودن مواد اولیه را از مزیت‌های صنعتی دانست و خاطرنشان می‌کند: با هدایت مزیت انرژی ارزان به سمت انرژی واقعی باید سیاست ویژه ای جایگزین این مزیت شود.

به گفته وی، پس از پشت سرگذاشته شدن بحران اولیه ناشی از هدفمندی یارانه‌ها، باید دولت با شیب ملایم‌تری آزاد سازی قیمت‌ها را متناسب با افزایش هزینه‌ها اجرایی کند.

بهمنی با بیان اینکه طی سال گذشته کشورهای منطقه از وضعیت بحران حاکم بر صنعت فولاد خارج شده‌اند؛ می‌گوید: اما این اتفاق در بازار فولاد کشور رخ نداد و فولادسازان همچنان با مشکل مواجه بودند.وی تصویر بازار فولاد در سال‌جاری را مثبت ارزیابی و پیش‌بینی می‌کند: دولت در سال ۹۰ واقعیت‌های اقتصادی را به صورت ملموس‌تری درک خواهد کرد و تصمیمات منطقی ترخواهد بود.این کارشناس بازار فولاد‌، سال‌جاری را سال تحرک و رونق اقتصادی پیش‌بینی می‌کند و معتقد است: با توجه به بودجه و شاخص‌های مورد نظر در سیاست‌های اقتصادی دولت به طور قطع امسال وضعیت فولادسازان داخلی به مراتب از سال گذشته بهتر خواهد بود.