گروه بورس کالا- کتایون دارابی: روند بازار پتروشیمی‌نسبت به روز گذشته افزایشی بود. به گفته فعالان بازار، عدم عرضه برخی از محصولات پتروشیمی‌تبریز در این روز سبب شد تا بازار داخلی با رشد قیمت 1540 و ABS روبه‌رو شود.

در این روز همچنین عدم عرضه پلی‌اتیلن سنگین ۵۶۲۰ در رینگ پتروشیمی‌نیز نرخ این کالا را در بازار داخلی با رشد روبه‌رو کرد.
البته برخی از آگاهان بازار عدم عرضه 5620 را ضرردهی پتروشیمی‌اراک به دلیل فروش محصولات با فوب مردادماه در بورس کالا عنوان می‌کنند.
آگاهان بازار همچنین از عدم تولید ۱۵۴۰ در پتروشیمی‌ تبریز خبر داده و می‌گویند: ماده اولیه تولید ABS نیز در پتروشیمی‌تبریز موجود نیست.
در معاملات روز گذشته بورس کالا نیز برای دومین بار لوب‌کات (ماده اولیه کارخانه‌های روغن‌سازی) عرضه شد، اما کارخانه‌های روغن سازی در برابر خرید این کالا مقاومت کردند. آگاهان بازار در این باره می‌گویند: نرخ لوب‌کات عرضه شده در بورس کالا گران است و به این ترتیب خریداران تمایلی به معامله آن ندارند. لوب کات در این روز با نرخ 599 تومان عرضه شد و خریداری نداشت.
پیشتر لوب کات با نرخ ۵۲۰ تومان خارج از بورس به کارخانه‌های روغن‌سازی فروخته می‌شد. البته یکی از فعالان بازار در خصوص نرخ پایه لوب‌کات در بورس کالا می‌گوید: در حال حاضر نفت کوره با نرخ ۵۷۰ دلار در بازارهای جهانی معامله می‌شود.
لوب کات نیز طی سالیان گذشته با فرمولی معامله می‌شد که در ارتباط با نرخ نفت کوره بود و در حال حاضر نیز نرخ 599 تومان از نرخ جهانی این کالا پایین تر است.
این در حالی است که خریداران وکیوم باتوم نیز از هفته‌های گذشته به عرضه این کالا با نرخ ۳۷۴ تومان معترض بوده و نرخ آن را گران عنوان می‌کردند.
پیش از عرضه وکیوم باتوم در بورس کالا پالایشگاه اصفهان این کالا را با نرخ 330 تومان به تولیدکنندگان قیر می‌فروخت، اما در حال حاضر پالایشگاه نفت تهران وکیوم باتوم را با وجود اعتراض خریداران قیر همچنان با نرخ 374 تومان عرضه می‌کند. البته غفاری، مدیر تالارهای بورس کالا در این باره می‌گوید: در خصوص تعیین نرخ این کالا در انتظار مصوبه هیات دولت هستیم.
روز گذشته نیز در معاملات بورس کالا محصولات امیرکبیر و مارون عرضه و معامله شد.
البته روز گذشته در جلسه‌ای که در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزارشد، برخی از مدیران بازرگانی پتروشیمی‌و مدیر تالارهای بورس کالا در خصوص برخی از مسائل مربوط به عرضه‌های رینگ پتروشیمی ‌اظهار نظر کردند. گفته می‌شود در این جلسه تنها مدیران مجتمع‌های پتروشیمی ‌به اعلام نظرات خود بسنده کردند.
در این روز نرخ پی وی سی در بازار داخلی به دلیل رکود با افت همراه شد. به گفته فعالان اقتصادی، رکود حاکم بر بازار پی وی سی در روزهای اخیر سبب شده است تا نرخ این کالا با کاهش روبه‌رو شود.
آگاهان بازار پیش‌بینی می‌کنند اگر محصولات داخلی در بورس کالا عرضه شود و بازار همچنان با رکود همراه باشد، نرخ پی وی سی تثبیت خواهد شد.
این در حالی است که امروز در بورس کالا ۳ هزار و ۵۰۰ تن پی وی سی s۶۵ عرضه می‌شود. در این روز همچنین آگاهان بازار از عرضه s۷۰ پتروشیمی ‌آبادان خبر دادند.