نگرانی مجتمع‌ها از فروش محصولات با فوب مرداد

خرید خوراک مجتمع‌ها با نرخ روز و فروش محصولات با فوب مرداد ادامه دارد گروه بورس کالا- کتایون دارابی: روند رینگ پتروشیمی‌در روز دوشنبه و چهارشنبه مشابه هفته گذشته رقم خورد و به این ترتیب کلیه محصولات ۵ درصد بالای فوب معامله شدند.

در این دو روز از شدت اعمال سهمیه‌بندی‌ها کاسته شد و به این ترتیب اکثر محصولات توسط ناظر تالار تسهیم به نسبت شدند و تنها محصولاتی که عرضه‌های آنها اندک بود مانند انبساطی‌ها به روش رقابت زمانی معامله شدند.

به گفته فعالان اقتصادی، اگر چه نرخ محصولات پتروشیمی‌در بازارهای جهانی تحت تاثیر رشد نرخ نفت قرار گرفته است، اما بازار داخلی پتروشیمی‌همچنان روند ثابتی را طی می‌کند و آگاهان بازار نیز از وجود این شرایط تا پایان سال ۸۹ خبر می‌دهند.

در هفته‌های اخیر نیز شایعه خروج محصولات پتروشیمی‌از بورس کالا، تغییر نرخ پایه محصولات و در نهایت تغییر نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی‌ در بازار جریان داشت، اما هیچ کدام از این موارد اجرایی نشد.

بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی‌در هفته‌های اخیر به فروش محصولات با نرخ فوب مردادماه و خرید خوراک به نرخ روز معترض بوده و مجتمع‌های خود را در آستانه زیان‌دهی عنوان می‌کردند.

با این حال در این روز بازار داخلی پتروشیمی‌نیز روز آرامی‌را طی کرد و اکثر محصولات با کاهش نرخ مواجه شدند. به گفته فعالان بازار روند کاهشی بازار ممکن است در روزهای آتی نیز ادامه دار شود. البته برخی از آگاهان بازار از ثبات در بازار داخلی طی روزهای گذشته خبر می‌دهند و می‌گویند: بازار پتروشیمی‌به دلیل وجود تعطیلات با کندی مبادلات روبه رو شده است.

معاملات رینگ شیمیایی در آرامش

روز گذشته نیز معاملات رینگ شیمیایی بدون تغییر نسبت به هفته گذشته باقی ماند و در آرامش سپری شد. در این روز تنها نرخ ۳ محصول پلیمری نسبت به هفته گذشته با افت قیمت روبه رو شدند.

پلی اتیلن سنگین EX۳، اسید ترفتالیک و اپوکسی رزین مایع E۶ نسبت به هفته گذشته با کاهش قیمت مواجه شدند. این کالاها به ترتیب ۱۲، ۱۷ و ۱۵۵ تومان نسبت به آخرین عرضه این محصولات در بورس کالا با افت قیمت روبه رو شدند.

در این روز همچنین سودکاستیک بندر امام با میانگین نرخ ۹۹ تومان معامله شد، این کالا نسبت به هفته گذشته ۵ تومان افت قیمت را تجربه کرد. دی اتانول آمین پتروشیمی ‌اراک نیز در این روز ۷ تومان نسبت به هفته گذشته افت قیمت داشت و با میانگین نرخ یک هزار و ۷۰۶ تومان معامله شد.

اوره صنعتی خراسان نیز در این روز با افت ۱۴ تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شد و با میانگین نرخ ۲۹۵ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.

در این روز همچنین سودکاستیک اروند، آروماتیک سنگین و اسید نیتریک وارد زمان مچینگ شدند. در گروه قیرها نیز در معاملات روز گذشته قیر ۶۰۷۰ و ۸۵۱۰۰ جی با افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته روبه رو شدند. این دو کالا نسبت به هفته گذشته ۴۰ و ۳۶ تومان رشد قیمت را تجربه کردند.

در گروه گاز‌ها و خوراک‌ها نیز گاز پروپان بندرامام نسبت به آخرین معامله در بورس کالا ۱۱۲ تومان رشد قیمت داشت و با میانگین نرخ ۵۷۱ تومان خریداری شد.