تداوم عرضه‌ بی‌نتیجه خصوصی‌ها در رینگ فولاد

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: عرضه کالاهای فولادسازان بخش خصوصی دیروز هم خریداری نداشت و از ۹ شرکتی که محصول خود را در بورس عرضه کرده بودند، تنها میلگرد گروه ملی و ورق‌های فولاد گیلان و کاویان معامله شدند. رکود معاملات بورس به دنبال اعمال برخی محدودیت‌ها از جمله محدودیت نوسان قیمت، محدودیت تناژ، محدودیت خرید حقیقی‌ها و طرح واریز وجه خرید ۲۴ ساعت جلوتر از زمان عرضه که از این هفته در بورس آغاز شده، روز به روز گسترش پیدا کرده است، اما در این میان به نظر می‌رسد فشارهایی که در خارج از بورس بر انبارها و ارزیابی دوره‌ای موجودی آنها نیز صورت می‌گیرد باعث شده تا حجم قابل توجهی از خریدهای بالقوه بازار انجام نشود.

به گفته تجار، همه ساله در این فصل با وجود سرما و بارش، بخشی از خریدها به صورت نسیه و برای استفاده در ماه‌های ابتدایی سال جدید انجام می‌شد، اما از آنجا که موجودی‌های امسال توسط نهادهای ناظر به شدت کنترل می‌شود از این‌رو این‌گونه خریدها انجام نمی‌شود و بیشتر معاملات به صورت نقدی و روزانه انجام می‌شود.

البته از سوی دیگر فعالان بازار با اشاره به مصوبه اخیر کارگروه ویژه رییس‌جمهور که بر اساس آن خریداران در بورس به واریز وجه ۲۴ ساعت قبل از عرضه ملزم شده‌اند معتقدند از حجم تقاضای فولادسازان بخش خصوصی بیش از قبل در بورس کاسته شده و این روند بیشتر هم می‌شود. این در حالی است که این عرضه‌کننده‌ها از طرفی به عرضه در بورس ملزم شده و از طرفی خریداران زیادی هم در بورس ندارند.این موضوع عملا هدف اصلی گسترش عرضه‌های بخش خصوصی را در بورس زیر سوال برده است. این موضوع زمانی سوال‌بر‌انگیزتر می‌شود که عملا شرایط تقاضای خصوصی‌ها در وضعیتی قرار دارد که عملا این عرضه‌کننده‌های خصوصی باید به همراه عرضه‌های خود،خریداران و مشتریان خود را نیز به بورس بیاورند.

اما واقعیت این است که با اعمال این محدودیت‌ها عملا خریدارانی که پیش از این امکان خرید محصولات شرکت‌های خصوصی را خارج از بورس و با شرایط بهتری داشته اند، حاضر به خرید از بورس با این شرایط نمی‌شوند.

در نتیجه به عقیده بسیاری از کارگزاران اگر واقعا بخواهیم از عرضه محصولات شرکت‌های خصوصی در بورس نتیجه‌ای بگیریم باید علاوه بر عرضه، شرایطی را فراهم کنیم تا تقاضاها نیز وارد بورس شود کما اینکه بعضا شنیده می‌شود عرضه‌های فعلی بورس خریداری ندارند در بازار آزاد و با وجود رکود کلی حاکم بر آن، تقاضای نقدی وجود دارد.

به گفته تجار، در شرایطی که رکود در بازار وجود دارد واریز کامل وجه، قبل از خرید برای محصولاتی که سلف ۳ ماه دیگر هستند عملا منفعتی برای خریداران ندارد. البته علاوه بر رکود عمومی بازار گفته می‌شود خریدهای عمرانی نیز در بازار کم شده؛ چرا که بودجه‌های عمرانی پروژه‌ها به طور کامل از ابتدای سال‌جاری به واحدهای مجری نرسیده است، به طوری که حتی در این هفته برای محصولات ذوب‌آهن نیز تقاضای کمتری نسبت به قبل در بازار وجود داشت.

طی معاملات دیروز در بورس کالا مجتمع فولاد گیلان، مجتمع فولاد بناب، گروه ملی، فولاد امیرکبیر خزر، مجتمع فولاد کویر، فولاد قزوین، فولاد سیادن، پارس آرمان شفق و فولاد کاویان عرضه داشتند که تنها ۴۴۰ تن میلگرد ۱۴ تا ۲۵ گروه ملی برای ۶ فروردین سال آینده با نرخ تثبیت شده ۷۶۰ تومان، ۳ هزارو ۱۰۰ تن ورق گرم ۸ تا ۱۵ گیلان با نرخ ۶۷۸ تومان و ۱۴ هزارو ۴۱۰ تن ورق گرم ۲۰ تا ۴۰ فولاد کاویان با نرخ ۷۱۰ تومان معامله شد، اما دیگر کالاهای عرضه شده معامله نشدند.