تجدیدنظر در بهای خوراک مایع

عرضه سهام پتروشیمی‌امیرکبیرتا دوهفته آینده در فرابورس

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: پتروشیمی‌امیرکبیر از نخستین واحدهای احداث شده در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی‌ماهشهر است که با سرمایه‌گذاری بالغ بر یک میلیارد دلار یکی از سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شود. اگر چه نتایج فعالیت‌های شرکت بنا به دلایل متعدد در سال‌های پس از بهره‌برداری با زیان مواجه شد، اما حالا پتروشیمی ‌امیرکبیر با گذشت روزهای سخت توانسته است، موفقیت‌های زیادی را کسب کند. مجتمعی که توانسته بخشی از سهام پتروشیمی ‌فارابی را خریداری کند و تا زمان عرضه سهامش در فرابورس زمان زیادی باقی نمانده است.

واگذاری سهام شرکت‌های تولیدکننده یوتیلیتی

مهندس‌نژاد سلیم، مدیر عامل پتروشیمی ‌امیرکبیر با اشاره به خرید بخشی از سهام پتروشیمی ‌فارابی گفت: با اصلاح و تغییر روش مدیریت و با توجه به شرایط جغرافیایی پتروشیمی ‌فارابی و دسترسی به اسکله می‌توان این مجتمع را برای توسعه آماده ساخت.

وی در ادامه گفت: تمامی‌تلاش و توانایی‌های مجموعه به کار گرفته خواهد شد تا شرکت پتروشیمی ‌فارابی ضمن عبور از حلقه مشکلات جاری به واحدی فعال و با ایفای نقشی ارزنده در اقتصاد مملکت تبدیل شود.

مدیر عامل پتروشیمی ‌امیرکبیر در ادامه افزود: طی سال‌ها پس از بهره‌برداری ظرفیت مجتمع قریب ۶۵ درصد مورد استفاده قرار گرفته که عدم تامین خوراک به مقدار کافی از جمله دلایل عدم توفیق در این ارتباط بوده است، گر چه در سال ۸۹ با اتخاذ تمهیداتی و استفاده از خوراک دیگر مناطق و کشورها سعی شد ظرفیت بالاتری مورد استفاده قرار گیرد، اما همچنان انتظار می‌رود در جهت کاهش هزینه‌های حمل و نقل و اجتناب از بروز حوادث، تامین خوراک حسب شرایط طراحی و به مقدار کافی در منطقه صورت پذیرد.

مهندس‌نژاد سلیم با اشاره به اینکه در کنار تامین خوراک کافی‌، تجدید نظر در بهای خوراک‌های مایع نیز باید مدنظر قرار گیرد، می‌گوید: توان رقابتی تولیدکنندگانی که از خوراک مایع استفاده می‌کنند در بازارهای هدف صادراتی با توجه به رقبای بالفعل موجود منطقه که از مزیت‌های متعددی نظیر دستیابی به منابع مالی ارزان، ارتباط سهل و آسان با صاحبان تکنولوژی و تولیدکنندگان قطعات و مواد شیمیایی بهره می‌گیرند باید حفظ شود تا رقابتی نسبتا عادلانه را در عرصه بین‌المللی داشته باشند و انتظار دارد مسوولان کشور در آستانه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با توجه خاص‌، استمرار حیات اقتصادی و توسعه چنین تولیدکنندگانی را فراهم کند. وی در ادامه می‌گوید: بر پایه پیشنهاد شرکت پتروشیمی ‌امیرکبیر‌، سهام شرکت‌های تولیدکننده یوتیلیتی (پتروشیمی ‌فجر در منطقه ماهشهر و پتروشیمی‌ مبین در عسلویه) به کلیه شرکت‌های استفاده از خدمات شرکت‌های مزبور از سوی سازمان خصوصی و با رعایت موازین قانونی واگذار شود که همین امر ضمن ایجاد نظارت جمعی بر نحوه قیمت‌گذاری و توجه به مشکلات موجود در تامین یوتیلیتی سبب تعامل بیشتر مصرف‌کنندگان و ایجاد بستر مناسب جهت دسترسی به یوتیلیتی مستمر و با بهای رقابتی خواهد شد و اعتراضات در این زمینه به حداقل خواهد رسید.

بزرگ‌ترین عرضه‌کننده پلی اتیلن در بورس کالا

عبداله‌زاده‌، مدیر بازرگانی پتروشیمی ‌امیرکبیر در خصوص تولیدات این مجتمع می‌گوید: در حال حاضر پتروشیمی ‌امیرکبیر یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان انواع پلی اتیلن در بورس کالا است.

وی در ادامه افزود: پیش از اعمال محدودیت‌های جدید در زمینه فروش تولیدات به قیمت فوب مردادماه و کنترل بها در زمان عرضه، مصرف‌کنندگان برای خرید در عرضه بورس رقابت و براساس منطق عرضه و تقاضا قیمت کشف می‌شد؛ اما در حال حاضر به دلیل کنترل بها و عرضه به قیمت‌های پایین‌، عملا حواشی بازار افزایش و سبب ورود تقاضاهای جدید به بازار شده است. در این زمینه نباید از منطق بورس دور شویم و باید اجازه داد، منطق اقتصادی در کنار اعمال مدیریت دقیق و هوشمندانه شرایط منطقی برای مصرف‌کننده و تولید کننده داخلی ایجاد شود.

عرضه سهام پتروشیمی ‌امیرکبیر تا دو هفته آینده در فرابورس

مهندس کاکویی‌نژاد، مشاور مالی مدیرعامل در خصوص پذیرش و عرضه سهام این مجتمع در بورس می‌گوید: سهام پتروشیمی ‌امیرکبیر در فرابورس تا دو هفته آینده عرضه خواهد شد و پیش بینی سود اولیه سهام پتروشیمی ‌امیرکبیر در سال جاری، ۲۷ میلیارد تومان بوده است.

وی در ادامه افزود: در صورت عدم نوسان شدید نرخ ارز، سود واقعی سال جاری به مراتب از پیش‌بینی‌های به عمل آمده فراتر خواهد بود و همچنین هدفمندسازی یارانه‌ها علاوه بر افزایش عمومی‌در هزینه‌های سربار، سبب افزایش هزینه گاز اتان نیز خواهد شد که به دلیل ابهامات موجود در زمینه تسری تخفیف‌های اعطایی به خوراک‌های مایع نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آتیه به عمل آورد.