رشد عوارض صادرات قراضه کافی نیست

زهرامسافر: با توجه به تصویب رشد ۴۰ درصدی عوارض صادرات قراضه در هفته گذشته کارشناسان معتقدند، در صورتی‌که نرخ پایه، نرخ ۲۵۰ تومان باشد نمی‌تواند عامل بازدارنده‌ای برای خروج‌این ماده اولیه باشد، از‌این رو ممنوعیت صادرات قراضه بهترین راهکار در شرایط کنونی است‌. در پی روند افزایشی نرخ قراضه در بازارهای جهانی انگیزه صادرات‌این محصول از کشور با رشد فزاینده‌ای مواجه شده‌؛ به گونه‌ای که بر اساس آمار رسمی‌ گمرک جمهوری اسلامی‌ایران در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات قراضه ۶ برابر ثبت شده است. از‌این رو هیات وزیران عوارض صادرات آهن و ضایعات فلزی قراضه را به میزان ۷۰ درصد قیمت پایه صادرات محصول یاد شده تعیین کرد.

به اعتقاد فعالان بازار، رشد ۴۰ درصدی عوارض صادرات قراضه باید براساس نرخ عرضه‌این محصول در بازار داخل وضع شود نه قیمت پایه ۲۵۰ تومان، از‌ این رو‌این اقدام باز هم می‌تواند انگیزه‌ای برای خروج‌این محصول به آن سوی مرزهای کشور باشد‌.

صادرات قراضه در نیمه نخست سال جاری

دبیر انجمن صنفی کارخانجات ریخته‌گری‌ایران درخصوص افزایش ۴۰ درصدی عوارض صادرات قراضه گفت: رشد عوارض صادرات‌این محصول ابزاری برای تشویق صادرات نیست، بلکه مانعی برای صادرات محسوب می‌شود.

عبدالحمید قدیمی‌ با بیان ‌اینکه افزایش عوارض صادرات قراضه به عنوان مواد اولیه تا حدود زیادی می‌تواند مانع ازروند بی‌رویه صادرات‌این محصول شود، افزود: ‌این امر مستلزم اظهار واقعی قیمت‌ها است. وی با اشاره به کمبود قراضه مورد نیاز واحدهای فولادی کشور تصریح کرد: امید است که صادرات قراضه ممنوع شود.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات ریخته گری‌ایران با اشاره به صادرات ۱۱ هزارو ۲۷۱ تنی صادرات ضایعات آهن در نیمه نخست سال گذشته خاطرنشان کرد:‌ این میزان در مدت مشابه سال جاری به ۶۰ هزار تن رسیده است که براساس آمار ثبت شده در گمرک از رشد ۶ برابری برخوردار بود. وی با اشاره به رشد ۶ برابری آمار گمرک از صادرات قراضه در نیمه نخست سال جاری گفت:‌ این درحالی است که بخشی از آمار مربوط به صادرات قراضه ثبت نشده است.

قدیمی ‌در خصوص وضعیت صادرات قراضه در نیمه دوم سال جاری گفت: به علت افزایش قیمت‌های جهانی‌، رشد صادرات قراضه در‌این مدت با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

وی با اشاره به‌ اینکه طی ۸ ماهه امسال نرخ قراضه آهن در بازار جهانی از حدود ۳۰۰ به ۴۵۰ تومان رسید، افزود: ‌این امر موجب افزایش ۶ برابری صادرات قراضه در سال‌جاری شده است. دبیر انجمن صنفی کارخانجات ریخته‌گری ‌ایران در خصوص تاثیر افزایش ۴۰ درصدی عوارض صادرات قراضه تصریح کرد: هم اکنون مشکل اساسی در زمینه صادرات مواد اولیه کم اظهاری است که این امر اثر ناشی از افزایش عوارض را کاهش می‌دهد وباید تدابیری اتخاذ شود تا کم اظهاری در قیمت‌ها صورت نگیرد.

وی نرخ هر تن قراضه در بازارهای جهانی را حدود ۴۴۰ تا ۴۸۰ دلار ذکر و خاطرنشان کرد:‌ این درحالی است که قیمت ‌این محصول در بازار داخلی حدود ۴۵۰ تومان است. قدیمی‌روند قیمت قراضه طی ماه‌های آتی را براساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار داخلی دانست و گفت: به علت کاهش صادرات، قیمت قراضه بر اساس نرخ‌های جهانی تعیین نمی‌شود‌. وی میزان مصرف قراضه در بخش فولادسازی کشور را سالانه حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن تا ۲ میلیون تن برشمرد و افزود: در بهترین شرایط سالانه حدود ۸۰۰ هزار تن کمبود قراضه در کشور وجود دارد.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات ریخته گری‌ایران با اشاره به رونق روند مصرف فولاد به دلیل افزایش قیمت بیلت در بازارهای جهانی اظهار داشت: از ‌این رو نرخ قراضه با رشد روبه‌رو شده است، زیرا هر چقدر قیمت‌های بیلت افزایش می‌یابد انگیزه اقتصادی برای تولید‌این محصول نیز رشد می‌یابد‌. وی تصریح کرد: چنانچه بریکت گرم در طرح‌های جدید فولادی جایگزین تولید آهن اسفنجی واحدهای فولادسازی که برپایه احیای سنگ آهن و گاز صورت می‌گیرد‌، شود بستر مناسب برای تامین وشارژ آهن برای صنایع مختلف از جمله صنایع ریخته گری فراهم خواهد شد. به گفته وی، بریکت گرم پرکربن به علت قابلیت جابه‌جایی و نگهداری در طولانی مدت جایگزین مناسبی برای آهن اسفنجی سرد محسوب می‌شود.

قدیمی‌افزود: امید است که در یکی از ۸ طرح فولادی به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن بستر مناسب برای تولید بریکت گرم فراهم شود تا مشکل صنایع زیر دستی که نیاز اصلی آنها قراضه و چدن است فراهم شود.

انگیزه خروج قراضه به‌رغم افزایش ۴۰ درصدی تعرفه صادرات

مدیر عامل ذوب‌آهن البرز غرب نیز در خصوص تاثیر افزایش ۴۰ درصدی عوارض صادرات قراضه تصریح کرد: با توجه به ‌اینکه هم اکنون نرخ هر کیلو قراضه در بازار داخل ۴۰۰ تومان است، خاطرنشان کرد:‌ این درحالی است که تعرفه صادرات قراضه بر پایه ۲۵۰ تومان گذاشته شده و‌ این امر موجب می‌شود که بازهم انگیزه برای خروج ‌این ماده اولیه وجود داشته باشد.

امین سعدی گفت: در شهرهای مرزی کشور به علت توجیه اقتصادی ناشی از صادرات قراضه، با وجود اعمال تعرفه بالا باز هم انگیزه لازم برای خروج‌این ماده اولیه وجود دارد.

وی با بیان ‌اینکه هم اکنون قراضه به قیمت ۴۳۰ تا ۴۴۰ دلار در هر تن در بازارهای جهانی عرضه می‌شود افزود: نرخ‌این ماده اولیه در بازار داخل منوط به کیفیت آن بین ۳۹۰ تا ۴۵۰ تومان در هر کیلو در نوسان است.

مدیرعامل ذوب‌آهن البرز غرب با اشاره به کمبود قراضه در کشور به علت کاهش تولید کارخانه‌های صنعتی تصریح کرد: هم اکنون عمده قراضه موجود در بازار ساختمانی و قراضه حاصل از اسقاط خودرو بوده، از‌ این رو قراضه نو و تازه در کارگاه‌های تولیدی کاهش یافته است.

وی میزان تولید قراضه از سوی بخش صنعتی در کشور را سالانه حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن برشمرد و گفت: اما در‌این میان حداقل سالانه ۳ تا ۴ میلیون تن قراضه در کشور مصرف می‌شود. از‌ این رو کمبود ‌این ماده اولیه در کشور کاملا ملموس است.

سعدی افزود: با توجه به ورود واحدهای فولادسازی بزرگ‌تر به مدار تولید کشور تقاضا برای قراضه افزایش خواهد یافت‌، از‌ این روعرضه با کمبود بیشتری روبه خواهد شد.

وی با بیان‌ اینکه عمده قراضه دنیا در آمریکا و اروپا تولید می‌شود‌، تصریح کرد: در ‌این میان بازارهای جهانی از مصرف‌کنندگان عمده قراضه آهنی نیز هستند؛ به گونه‌ای که ترک‌ها سالانه ۱۰ میلون تن قراضه وارد می‌کنند.

مدیرعامل ذوب‌آهن البرز غرب با اشاره به تشدید کمبود قراضه طی دو سال آینده خاطرنشان کرد: برای رفع‌این مشکل واحدهای گندله‌سازی باید تقویت شوند.

به گفته وی، برای تامین قراضه واحدهای فولادی باید ۸ طرح فولادی هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شوند‌.