گروه بورس کالا - روند قیمت محصولات فولادی طی یک هفته گذشته برابر با اولین هفته سال جدید میلادی ۲۰۱۱ با افزایش نرخ بازارهای جهانی و روند نزولی ادامه دار قیمت‌های داخلی دنبال شد. براساس گزارش مرکز خدمات فولاد ایران طی دو هفته گذشته رشد قیمت‌ها در بازار جهانی تداوم داشته، این در حالی است که در بازار داخلی روند نزولی بیلت و میلگرد ادامه دار شده و فعالان در انتظار توقف این روند و بازگشت به جریان عادی هستند. در گزارش زیر به جزییات بازار جهانی و داخلی پرداخته شده که در پی می‌آید.

بیلت به دنبال قراضه گران شد

قیمت بیلت به دنبال قراضه بالا رفت. قیمت بیلت در شمال چین حدودا ۱۴ دلار افزایش یافت و به ۶۳۶ دلار هر تن با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده رسید. قیمت بیلت در بورس لندن به ۵۴۳ دلار هر تن رسید، قیمت بیلت تحویل بنادر خاوردور هم بالا رفت. روس‌ها بیلت را ۶۳۰ دلار هر تن پیشنهاد دادند، در حالی که قبل از ژانویه ۱۵ دلار ارزان‌تر بود و کسی خرید نمی‌کرد.

قیمت بیلت محصول مالزی، کره، تایوان و ژاپن هم ۱۵ تا ۲۵ دلار افزایش یافت. قیمت بیلت تحویل بنادر خلیج‌فارس هم به ۶۴۰ تا ۶۶۰ دلار هر تن رسید. در حال حاضر تجار بزرگ بیلت را تا ۶۳۰ دلار فوب دریای سیاه هم خرید می‌کنند، ولی پیش‌بینی شده به ۶۷۰ دلار برسد، چون کارخانه‌های سی آی اس به دنبال فروش ۶۵۰ دلار هر تن تحویل درب کارخانه هستند، در هر حال تا زمانی که قیمت قراضه صعودی است کارخانه‌ها هم تلاش در افزایش قیمت دارند مگر آنکه قیمت قراضه ثابت شود آن وقت مسابقه فروش شروع خواهد شد.

روند آرام نزولی بیلت درایران

با وجود آنکه فروشنده‌های خارجی قیمت را بالا برده اند، ولی به دلیل واردات انبوه دو ماه اخیر و تقاضای پایین مقاطع قیمت بیلت در ایران روند نزولی آرامی‌را در هفته گذشته داشت. قیمت بیلت سایز ۱۵۰×۱۵۰ میلیمتر در انزلی روز شنبه ۷۱۵ تومان و در بندرامام ۷۰۰ تومان بود، ولی پیشنهادهای فروش در خلال هفته گذشته زیاد بود. در پایان هفته شمش سایز ۱۵۰ در بندر امام به ۶۸۵ تومان و در انزلی ۷۰۰ تومان رسید.

در دو هفته اول دی ماه واردات شمش به ۴۰۰ هزار تن نزدیک شده و احتمال دارد تا پایان ماه رکورد واردات ماه آذر را بشکند. این در حالی است که رکود در بازار مقاطع همچنان ادامه دارد. از طرف دیگر با نزدیک شدن به پایان سال، هر روز نیاز کارخانه‌ها به نقدینگی افزایش می‌یابد. طبعا نباید انتظار داشت که بازار شرایط بهتری را پیدا کند. سوال این است که آیا این شرایط در فصل اول سال آینده هم ادامه خواهد داشت؟

در حال حاضر شمش‌های تحویل فوری در قیمت ۶۶۰ دلار تحویل در بنادر شمالی یا جنوبی با پرداخت نقد پیشنهاد می‌شود، ولی برای سفارش جهت ماه‌های آینده با اعتبار اسنادی قیمت فروشنده‌ها ۶۹۰ دلار سی اف آر بنادر شمالی است.

روند صعودی گام به گام قیمت مقاطع

قیمت مقاطع در ماه‌های قبل ساکت بود، ولی با ادامه روند صعودی قیمت قراضه، آرام آرام مقاطع هم روند صعودی پیدا کرد. پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه یابد، به علت آنکه دولت چین در محدود کردن تولید فولاد مصمم است و مالیات ارزش افزوده قراضه را از ۱۷ درصد به ۵۰ درصد افزایش داده، بنابراین قیمت مقاطع محصول چین به شدت بالا می‌رود. در کره کارخانه‌ها قیمت تیرآهن بال پهن را ۵۰ دلار و میلگرد را تا ۶۰ دلار بالا بردند. بازرگانان ترک قصد دارند قیمت میلگرد را تا ۷۲۰ دلار هر تن فوب بالا ببرند که حدودا ۳۰ دلار افزایش نسبت به هفته قبل است.

در آمریکا کارخانه‌ها قیمت میلگرد را ۴۰ دلار، هر شورت تن افزایش دادند. در اروپا قیمت میلگرد ۲۰ دلار بالا رفت و به ۷۳۳ دلار هر تن رسید. تقاضا کم است، ولی کارخانه‌ها احتمالا تا آخر ژانویه قیمت را ۲۰ دلار دیگر بالا خواهند برد.

در خلیج فارس قیمت میلگرد تا ۴۰ دلار هر تن بالا رفت و به ۷۰۰ تا ۷۱۰ دلار هر تن رسیده است. در مصر که بازار پیشرو شمال آفریقا است قیمت میلگرد به ۷۵۰ دلار هر تن رسیده احتمال دارد، قیمت میلگرد تولید داخلی تا ۸۰۰ دلار هر تن هم بالا برود. تنها در چین قیمت‌ها ثابت مانده که به علت افت تقاضا و نیاز کارخانه‌ها به خرید است. در سی آی اس هم قیمت مقاطع تا مرز ۲۰ دلار هر تن درب کارخانه افزایش قیمت داشت. با توجه به روند قیمت قراضه و بیلت احتمال دارد روند صعودی قیمت‌ها تا پایان ژانویه ادامه داشته باشد؛ چرا که کارخانه‌ها تولید ژانویه و فوریه خود را فروخته‌اند.

آرام‌ترین هفته سال برای مقاطع

هفته گذشته یکی از آرام‌ترین هفته‌های سال در بازار مقاطع بود، متوسط قیمت میلگرد که ۸۶۰ تومان بود در پایان هفته به ۸۵۶ تومان رسید. تنها تیرآهن نمره ۲۰ تا ۲۷ افزایش قیمت داشت که ناشی از عرضه محدود آن در ماه‌های گذشته است نه به علت افزایش تقاضا.

قیمت نبشی به طور متوسط ۵ تومان و ناودانی هم ۵ تومان نسبت به اول هفته افت کرد، ولی تقاضا بسیار محدود بود. به نظر می‌رسد روند نزولی قیمت در هفته آینده ادامه داشته باشد. این جو حاکم بر بازار ممکن است بر فروش کارخانه‌ها در بورس کالای تهران اثر بگذارد. در حالی که قیمت مواد اولیه در خارج رو به بالا است قیمت‌ها در بازار ایران ثابت مانده است. اکثر کارخانه‌ها به علت نیاز به نقدینگی، کالای خود را عرضه می‌کنند ولی باید در کنار آن به تامین مواد اولیه برای ماه‌های آینده بپردازند که برای این مساله حتما باید راه‌حلی را اندیشید. میلگرد تحویل بنادر ایران در قیمت ۷۰۰ تا ۷۲۰ دلار عرضه می‌شود، ولی در این قیمت خریداری نیست.

ورق گران شد

قیمت ورق در بازار جهانی رو به بالا بود. ورق گرم محصول کره تحویل بنادر خاوردور ۲۰ دلار افزایش یافت، بازرگانان چینی هنوز قیمت‌های جدید را اعلام نکرده‌اند، ولی گفته می‌شود ورق گرم ۲۰ تا ۳۰ دلار نسبت به هفته قبل بالا برود و به ۶۸۰ دلار فوب بنادر چین برسد. در بازار داخلی چین قیمت ورق گرم تا ۳۵ دلار هر تن بالا رفته است. در ترکیه قیمت ورق گرم ۳۰ دلار بالا رفت و به حداقل ۷۰۰ دلار هر تن رسید. ورق سرد هم تا ۹۰۰ دلار هر تن فوب پیشنهاد شد، ولی خریدار نیست. در آمریکا ورق گرم ۵۰ دلار بالا رفت و به ۸۱۰ دلار هر شورت تن رسید.

ورق گرم در مصر ۷۵۴ دلار معامله شد در حالی که هفته قبل ۷۲۰ تا ۷۳۰ دلار بود. در اروپا بازار عملا تعطیل است و قیمت کارخانه‌ها تغییری نکرده، ولی احتمالا در هفته آینده بازار نسبت به تغییر قیمت‌ها واکنش نشان خواهد داد. در حال حاضر بعضی از کارخانه‌ها صحبت افزایش قیمت تا ۳۰ یورو هر تن را برای هفته آینده می‌کنند. علت اصلی افزایش قیمت ورق این است که کارخانه‌ها در دو ماه گذشته تولید خود را پایین آورده‌اند و حالا محدودیت عرضه با افزایش قیمت مواد اولیه خود را نشان می‌دهد. ورق در سی آی اس افزایش قیمت داشت، کارخانه‌ها به دنبال آن هستند که قیمت ورق گرم را به ۶۵۰ دلار تحویل درب کارخانه برسانند.

ورق در ایران و روند نزولی قیمت‌ها

قیمت ورق در ایران هفته گذشته روند نزولی داشت. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول عرض یک متر که در انزلی ۷۴۵ تومان هر کیلو معامله می‌شد در پایان هفته به ۷۴۰ تومان رسید، ولی خریدار نبود.

ورق گرم ضخامت ۳ تا ۱۵ میلیمتر هم ۵ تومان افت قیمت داشت سطح عرضه محدود است، ولی تقاضا هم به شدت کاهش یافته است. ورق گالوانیزه تنها افزایش قیمت داشت و به طور متوسط تا ۴۰ تومان هر کیلو بالا رفت که ناشی از کاهش واردات و عرضه محدود آن است. ورق سرد بازار آرامی‌داشت با وجود آنکه عرضه آن بسیار محدود شده، ولی تقاضا هم کاهش یافته به همین دلیل قیمت تقریبا ثابت مانده. قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول عرض یک متر تحویل بنادر شمالی آماده به تحویل ۶۶۰ دلار نقدی، ولی تحویل ماه آینده با اعتبار اسنادی ۶۹۰ دلار است. ورق سرد قزاق تا ۷۹۰ دلار سی اف آر انزلی پیشنهاد می‌شود. مقدار عرضه محدود است. تجار ایرانی هم با توجه به بازار فعلی و قیمت‌های جاری تمایلی به خرید ندارند قیمت ورق گالوانیزه حداقل ۹۲۰ دلار سی‌اف‌ار نقدی تحویل بنادر شمالی پیشنهاد شده، اما با توجه به قیمت‌های جاری ایران تمایل به خرید نیست.