«ضرورت کمک به صنعت ریخته‌گری و فروآلیاژی »

ابراهیم همتی -اهمیت روز افزون مواد اولیه و قطعات ریختگی در عصر شکوفایی صنعت و فناوری، به جهت سهم آنها در تولید ناخالص کشور و همچنین به دلیل اهمیت آن در تداوم بخشیدن به رشد اقتصادی، از یک سو و اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها، از سویی دیگر، سبب شد طی روزهای اخیر انجمن‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی متعدد برای رفع مشکلات صنفی و آگاهی از آخرین رویدادها و پدیده‌های مربوط به صنایع انرژی بر، پا به عرصه نهند. در این میان روزنامه‌ها و شبکه‌های اطلاع‌رسانی تخصصی از اهمیت ویژه‌ای برای انعکاس واقعیت‌های مربوط به وضعیت شرکت‌های ریخته‌گری و تولیدکنندگان مواد اولیه برخوردارند.

در یک هفته اخیر سوالات متعددی در ذهن فعالان صنعت ریخته‌گری و تولیدکنندگان مواد اولیه بخصوص مدیران صنعت فروآلیاژی به‌وجود آمده است. هم‌اکنون مدیران این واحدها با مشکلات و عوامل محیطی مربوط به هدفمندسازی یارانه‌های مربوط به انرژی و سایر مواجه هستند که ادامه فعالیت و تولید را برای آنها بسیار سخت و دشوار (ناممکن) کرده است.

از جمله عوامل مهم شامل افزایش هزینه تولید قطعات ریختگی و مواد اولیه فروآلیاژی، تورم، کاهش ارزش پول ملی در مقایسه با افزایش نرخ ارزهای خارجی، نبود اعتبارات بانکی مورد نیاز و قوانین دست و پاگیر مربوط به آن، مالیات‌های سنگین اعمال شده به تولید کنندگان مواد اولیه، نامشخص بودن وضعیت تولید و تاثیر سوء آن روی شاخص‌های تولید قطعات ریختگی و مواد اولیه فروآلیاژی می‌باشد.

در حال حاضر سه عامل اصلی وضعیت این صنایع را تعیین می‌کند. عامل اول، هزینه تولید مواد اولیه و محصولات ریختگی بعد از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها به‌شدت افزایش یافته و با توجه به شرایط حاکم بر بازار داخلی، کف قیمت یا حداقل قیمت آینده نامعلومی را برای صنعت ریخته‌گری و تولیدکنندگان مواد اولیه فروآلیاژی پیش‌بینی می‌کند. در شرایط فعلی ادامه فعالیت این شرکت‌ها با درآمدهای پایین تر از هزینه امکانپذیر نخواهد بود. توسعه تجارت خارجی با برخی از کشورها و واردات بی‌رویه مواد اولیه و قطعات ریختگی از این کشورها طی چند سال اخیر درآمد این شرکت‌ها را به‌حداقل رسانده و آنها را به‌سوی بحران سوق داده است.

عامل دوم، کمبود شدید اعتبارات بانکی و نبود معافیت‌های مالیاتی برای اینگونه صنایع استراتژیک است که مدیران این شرکت‌ها را بر آن داشته تا در جهت مقابله با اثرات منفی تحریم‌های خارجی و همچنین تامین نیازهای ضروری و حیاتی خود با اقدامات کنترلی و پیشگیرانه در جهت مقابله با شرایط اضطراری به‌صورت اجباری تصمیم گیری کنند که حاصل آن چیزی جز ورشکستگی و کاهش شدید اشتغالزایی در بخش‌های مهمی از صنعت ریخته‌گری نخواهد بود.

بهتر است به یاد آوریم که در یک دهه اخیر، همواره تولیدکنندگان مواد اولیه در نوک پیکان مقابله با تحریم‌های خارجی بوده‌اند و مستمرا نیز بدون هیچگونه حمایتی در معرض خطر ورشکستگی و تنگناهای شدید مالی مربوط به آن قرار داشته‌اند و برابر با آمارهای غیررسمی بیش از ۵۰ درصد از این شرکت‌ها دچار بحران مالی شده‌اند. ضرورت دارد به منظور پیشگیری از ورشکستگی شرکت‌های ریخته‌گری و مواد اولیه و کاهش اثرات منفی هدفمندسازی یارانه‌ها تمهیداتی از طرف دولت محترم جمهوری اسلامی ایران اندیشیده شود.

عامل سوم، خط مشی‌های سیاستگذاری سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های بزرگ خودروسازی مصرف کننده محصولات این شرکت‌ها که بیشتر تابع بازار مصرف محصولات تمام شده بوده و عملا در برخی مواقع نیز در تضاد آشکار با منافع درازمدت شرکت‌ها برای توسعه راهبردی است.

تصمیم‌گیری برای تداوم تولید و حمایت موثر از تولیدکنندگان قطعات ریختگی و محصولات استراتژیک فروآلیاژی از اولویت‌های مهم کشور در مقابله با تحریم‌های خارجی و توسعه ملی بوده که نیازمند دخالت سریع و مستقیم دولت محترم برای کاهش اثرات هدفمندسازی یارانه‌ها خواهد بود.