تقاضای بی پاسخ و امکان بازگشت دوباره واسطه‌ها

میزان فروش جو دامی تضمینی فروخته شده از زمان عرضه تاکنون در بورس نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان بوده است گروه بورس کالا - سردار خالدی: روز گذشته اعلام شد که عرضه جو دامی تضمینی سازمان تعاون روستایی تهران و قم به دلیل نیاز دامداران این دو استان در بورس متوقف شده است، این در شرایطی است که از سوی فعالان بازار استدلال مسوولان در این باره قابل قبول نیست و این می‌تواند بازگشت دوباره واسطه‌ها را در پی داشته باشد، زیرا که از زمان آغاز عرضه جو تضمینی سازمان تعاون روستایی در بورس تاکنون نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان نقدینگی به صورت غیرمستقیم به دولت داده شده است که از این لحاظ نشان از رضایت فروشنده در پی عرضه محصولاتش در بازار دارد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، روز گذشته رینگ کشاورزی بورس کالا در شرایطی دادوستدهایش را ادامه داد که از مجموع ۴۱ هزار و ۱۳ تن جو دامی تضمینی سازمان تعاون روستایی عرضه شده روی تابلوی بورس که نسبت به هفته‌های گذشته با کاهش قابل ملاحظه‌ای نیز روبه‌رو شده بود تنها ۳۹۰ تن محصول به قیمت پایه ۳۲۰ تومان به صورت حضوری فروخته شد و ۷۰۰ تن آن با همان نرخ به صورت مچینگ مورد معامله قرار گرفت، همچنین ۶۰ تن جو وارداتی روسیه نیز با نرخ ۳۴۹ تومان دادوستد شد. مبادلات دیروز در حالی دنبال شد که از روز شنبه هفته جاری عرضه جو دو استان قم و تهران در بورس کالا با توجه به تصمیم مسوولان امر متوقف شده است. این تصمیم از آن جهت گرفته شده که مسوولان در سازمان تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی براین عقیده‌اند که محصول جو دو استان تهران و قم به خارج از این دو استان منتقل می‌شود، به همین خاطر نیازمندی‌های دامداران این دو استان‌ پاسخ داده نمی‌شود، برهمین اساس قرار است طی توافقات انجام شده جو این استان‌ها به قیمت ۲۹۰ تومان و حتی با ۵ تومان تخفیف به نرخ ۲۸۵ تومان به دارندگان پروانه دامداری این دو استان با حواله‌هایی از سوی وزارت جهاد کشاورزی فروخته شود.

در این باره یکی از فعالان بورس کالا درباره مساله به وجود آمده اظهار داشت که طی صحبت‌های انجام شده سازمان تعاون روستایی، استاندار دو محل و رایزنی با وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد که دامداران این دو استان از لحاظ رفع نیازمندی‌هایشان دچار کمبود شده‌اند، به همین دلیل خبر رسید که طی بررسی‌های صورت گرفته و نامه‌نگاری‌های انجام شده قرار بر این شد که عرضه‌های این دو استان دیگر از سوی بورس ثبت نشود تا تمامی میزان محصول مانده به سهمیه دامداران این دو استان اختصاص پیدا کند.این فعال بورس با بیان اینکه استدلال مسوولان در این باره قابل قبول نیست، افزود: مسوولان دو استان بر این باورند که ممکن است عرضه‌های محصول دو استان از طریق بورس به معامله‌گران یا خریداران دیگر استان‌ها داده شود و به همین خاطر کالایی برای دامداران باقی نماند، در حالی که این استدلال نمی‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای این تصمیم باشد.وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه جلسات زیادی برای ارائه راهکارهای دیگر و جلوگیری از اعطای سهمیه‌ها در حال انجام بود که راه به جایی برده نشد، اما در هر صورت امید است که هنوز با وجود این اطلاعیه راهی به غیر از این راهکار برای انجام دادوستد محصول این دو استان صورت بگیرد.

این کارشناس بورس گفت: در تالار بورس عرضه محصول بیشتر استان‌های کشور روی تابلو بورس می‌آید، بنابراین نگرانی به معنای از دست دادن محصول مورد نیاز دامداران وجود ندارد. وی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه مشخص نشده که ممنوعیت عرضه جو دو استان تهران و قم در بورس چه وقتی متوقف می‌شود، تصریح کرد: بهتر است صحبت‌هایم را با این سوال آغاز کنم که آیا با سهمیه‌بندی می‌توان مشکل اصلی را که حذف واسطه‌ها است حل کرد یا نه؟ براساس این گزارش، مباحثه و گفت‌وگو درباره این تصمیم در شرایطی ادامه دارد که محمدرضا گرامی‌پور یکی از کارگزاران بورس کالا نیز به خبرگزاری ایسنا خاطر نشان کرد : دلیلی که از سوی سازمان کشاورزی استان تهران به اضافه استاندار عنوان شده قابل قبول نیست، از آنجا که استان تهران جو خود را به خارج از استان و سایر استان‌ها منتقل می‌کند از سازمان مرکزی تعاون روستایی تقاضا کرده‌اند تا عرضه جو در استان قم و تهران نیز متوقف شود. گرامی پوردر ادامه افزود : به گفته مسوولان این تصمیم برای آن گرفته شده است تا دامداران تهران متضرر نشوند. بنابراین از عرضه جو در استان‌های قم و تهران دربورس ممانعت به عمل آمد و سازمان مرکزی تعاون روستایی با مقداری کاهش قیمت از طریق حواله، جو مورد تقاضا را در اختیار واحدهای دامی نیازمند دارای پروانه می‌گذارد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح از نظر کارگزاران و شرکت‌های عرضه‌کننده جو در تهران و قم قابل پذیرش نیست، گفت: تمام جو عرضه شده در تهران در همین استان فروخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. استان‌های نزدیک به تهران همچون البرز، قزوین، قم و مرکزی جو مورد نیاز استان خود را تامین می‌کنند و نیازی به ارسال جو تهران به خارج از این استان نیست. گرامی‌پور خاطرنشان کرد: بورس کالا ثابت کرده است توانایی کار به شکل استاندارد و با حداقل هزینه و به منظم ترین شکل در پرداخت و عرضه را دارد. حذف دو استان قم و تهران در عرضه جو ایجاد نقص در عرصه فعالیت بورس به ویژه در رینگ کشاورزی است.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش افزود: من به عنوان یک کارگزار باید پاسخگوی مشتریان خود در استان‌های قم و تهران باشم، اما تقاضاها از دیروز بی‌جواب مانده است. به گفته مطلعین بازار، از زمان عرضه جو دامی تضمینی سازمان تعاون روستایی در بورس تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار تن محصول با احتساب قیمت پایه ۳۲۰ تومان (هرچند که در برهه‌ای این نرخ دچار نوسان شد) به ارزش نزدیک ۵۰ میلیارد تومان فروخته شد که از طریق بورس به صورت مستقیم این میزان نقدینگی بدون تاخیر در اختیار دولت قرار گرفته است. موضوعی که از نظر معامله‌گران عنوان می‌شود این است که با وجود رضایت فروشنده از میزان فروخته شده و نحوه انجام معاملات که سبب کشف نرخ و از بین بردن واسطه‌ها شده بود باز هم ممکن است با از سر گیری این سهمیه‌ها شاهد واسطه‌های دیگری در این زمینه باشیم. در واقع قبل از این تصمیم هر زمان دامدار در استان تهران احساس می‌کرد نیاز به خرید جو دارد بدون واسطه از بورس خرید می‌کرد و مهم‌ترین مزیتی بود که برای مصرف کننده، فروشنده، کارگزار و بورس فراهم آمده بود، اما با تصمیم اخیر روند تقاضا و در کل معاملات در حالت ابهام قرار گرفته است.

همچنین در سایر جلسه‌های معاملاتی دیروز، ۱۵۰ تن ذرت دانه‌ای عرضه شده آرژانتین به نرخ ۳۶۲ تومان و ۶۰ تن کنجاله سویا پلیت آرژانتین از ۱۶۰ تن محصول عرضه شده به نرخ ۴۷۵ تومان فروخته شد.