دادوستد جو دامی‌در بازار با اعمال ۴ نرخ انجام می‌شود گروه بورس کالا - سردار خالدی: رینگ کشاورزی بورس کالا مدت‌ها است که با وجود حمایت‌های لازم به طور شایسته نتوانسته بازار بالفعلی برای انجام دادوستدها در بازار کشاورزی کشور باشد، شاید هراز چند گاهی نیز که بازار تا حدودی سعی کرده به افزایش حجم معاملات و جایگاه خود در بازار کشاورزی اقدام کند برخی از سیاست‌های حمایتی دولت و در راس آن وزارت جهاد کشاورزی در راستای جلب سرمایه گذار به این بازار نبوده و همین امر سبب شده همچون دادوستد جو دامی‌تضمینی سازمان تعاون روستایی، بورس شاهد نوسان قیمت‌ها و بیشتر از آن تغییر در میزان حجم دادوستدها در بازار باشد.

به گزارش دنیای اقتصاد، روز گذشته در رینگ بورس کالا پس از چند روز افت حجم دادوستدهای جو دامی‌با توجه به نرخ اعلامی‌خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت، بازار دوباره توانست تا حدودی میزان حجم مبادلات را بهبود بخشد. یکی از دلایل اصلی بهبود بازار جو، شرایط سخت گرفتن حواله‌ها توسط خریداران و دامداران بوده که همین باعث شد دوباره فعالان انجام دادوستدهایشان را از طریق بورس ثبت کنند. یکی از مطلعان بازار براین عقیده است که هر زمان وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان تعاون روستایی تصمیماتی در راستای سیاست‌های حمایتی از بازار کشاورزی گرفته‌اند به سرعت تاثیر خود را در بازار گذاشته است که برای این نمونه می‌توان به دادوستدهای محصول جو دامی‌اشاره کرد که از زمان آغاز معاملات تاکنون از نوسانات زیادی برخوردار بوده است. این کارشناس بورس در ادامه می‌گوید‌: پس از اینکه با اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد معامله‌گران نسبت به از سرگیری دادوستدهایشان در بورس با تردید مواجه شدند، اما پس از مراجعه به سازمان تعاون روستایی و مشاهده شرایط سخت حواله‌ها دوباره بورس را به عنوان محل معاملات انتخاب کردند. وی با بیان اینکه برای اینکه بازار آرام شود بهتر است دولت سیاست‌هایش در راستای حمایت از بورس باشد می‌افزاید‌: در حال حاضر ۴ نرخ برای محصول جو دامی‌در بازار وجود دارد؛ به طوری که به جز نرخ ۳۲۰ تومانی بورس و ۳۰۰ و ۳۰۱ تومانی بازار سنتی، دو نرخ اعلامی‌۲۹۰ و ۲۹۵ تومانی جو توزیعی از سوی دولت وجود دارد که همین در سردرگمی‌ بازار نقش بسیار اساسی دارد.

براساس نظر این کارشناس، اگر تمامی‌مبادلات جو دامی ‌یا هر محصول دیگر کشاورزی که به صورت واردات یا فروش داخلی باشد از طریق بورس صورت گیرد آن وقت علاوه بر شفافیت قیمت‌ها بازار براساس سیستم عرضه و تقاضا نرخ‌ها را به صورت رقابتی مشخص می‌کند.

وی براین عقیده است که با اعمال سیاست‌ها و ایجاد تعهداتی از سوی بورس به عنوان بخش خصوصی و سازمان تعاون روستایی یا وزارت جهاد کشاورزی به عنوان بخش دولتی می‌توان ساز وکار حمایتی در جهت ارتقای بازار در نظر گرفت، زیرا که در صورت نبود اعمال این سیاست‌ها یا داشتن نرخ‌های متفاوت برای هر یک از محصولات کشاورزی آنگاه خود به خود بخش خصوصی رقیب بورس قرار می‌گیرد که این نمی‌تواند شیوه مطلوبی برای دولت باشد.

این تحلیلگر بورس اظهار امیدواری می‌کند در صورت ایجاد جلسات هماهنگ‌کننده بین بورس و نماینده دولت یا وزارت بازرگانی بتوان شاهد انجام تمام معاملات از طریق بورس بود تا با این روش علاوه بر روش درست نرخ‌گذاری بتوان در ارتقای فرهنگ بورس سهیم بود.

بر این اساس علاوه بر مبادلات جو که از ۵۴ هزار و ۱۴۴ تن عرضه، ۲ هزار و ۴۴۰ تن به صورت حضوری و ۱۰۰ تن به صورت مچینگ فروخته شد، دیروز در بازار از ۳۴۵ تن ذرت دانه‌ایی عرضه شده وارداتی و داخلی ۲۲۰ تن به نرخ ۳۰۲ الی ۳۸۳ تومان دادوستد شد که نسبت به میزان معاملات طی چند روز گذشته با رشد خوبی همراه بود، این در شرایطی است که خبرها حاکی از آن است که نرخ ذرت دانه‌ایی وارداتی روز گذشته در بازار توحید تهران با ۳۰ تومان کاهش نسبت به روز قبل به ۳۴۵ الی ۳۵۰ تومان رسید. همچنین ۱۰۰ تن گندم خوراکی دامی‌با نرخ ۳۱۹ تومان وارد بازار شد که به دلیل نبود سفارش تقاضا دادوستدی صورت نگرفت. یکی از عوامل اصلی نبود رونق برای معامله گندم خوراکی دامی‌داخلی در رینگ کشاورزی اعلام نرخ‌های دیگر موجود در بازار کشاورزی است که سبب شده تمایلی از سوی معامله‌گران نسبت به خرید این محصول از طریق بورس به وجود نیاید. این در حالی است که نرخ گندم خوراکی در بازار ۳۸۰ است و نرخ تضمینی این نوع گندم از سوی دولت ۳۶۰ تومان اعلام شد، اما به دلیل نبود کیفیت مناسب گندم دامی ‌نسبت به گندم خوراکی سفارش‌ها برای این نوع محصول زیاد نیست.

همچنین در پایان انواع کنجاله روی تابلو آمد که ۱۰ تن کنجاله سویا پرک تولیدی کارخانه خاوردشت با نرخ ۵۲۵ تومان و ۳۰ تن کنجاله سویا پلیت آرژانتین با نرخ ۴۸۳ تومان معامله شد، تا ارزش معاملات انجام شده بازار از ۲ هزار و ۸۰۰ تن محصول فروخته شده بیش از ۹۰۸ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان شود.

تالار زیره و زعفران در مشهد راه‌اندازی می‌شود

اما علاوه بر مبادلات بازار، اخباری از بازار به گوش می‌رسد که بورس قصد دارد با راه‌اندازی تالار نمایندگی در خراسان، مبادله زعفران و زیره این استان در این بازار صورت گیرد. براین اساس عباس بنازاده، مدیر توسعه بازار شرکت بورس کالا با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر سه کالای زیره، زعفران و تخم مرغ برای حضور در بورس کالای ایران پذیرش شده‌اند، اما هنوز عرضه و تقاضایی وجود نداشته است.

عباس بنازاده افزود: از آنجایی که زعفران یکی از کالاهای اصلی صادراتی در کشور محسوب می‌شود و ۹۵ درصد زعفران دنیا توسط ایران تامین می‌شود، لازم بود تا تالار ویژه ای برای این محصول به وجود آید.

وی خاطرنشان کرد: یکی از فعالان بازار در عرصه زعفران، ساختمانی را جهت انجام معاملات بورسی در خراسان در نظر گرفته است که احتمال می‌رود تا پایان سال مراحل تجهیز آن به پایان برسد. بنازاده در ادامه گفت‌: از نظر عرضه این کالا هیچ مشکلی در تهران وجود ندارد و امیدواریم تا پایان سال زیرساخت‌های لازم برای عرضه این محصول در استان تولیدکننده آن نیز به وجود آید. وی به مشکلات پیش آمده در بازار زعفران طی سه، چهار سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: نوسانات زعفران به گونه ای است که بین سه میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ در نوسان بود.

مدیر توسعه بازار شرکت بورس کالای ایران تصریح کرد: در حال حاضر قیمت زعفران به یک میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده و نوسانات قیمتی محسوسی نداشته است. بنابراین لازم است تا تالاری جهت عرضه زعفران با قیمتی شفاف در کشور ایجاد شود.

وجود بیش از ۲۰۰ تن زعفران در انبارها

بنازاده تاکید کرد: امسال ۱۸۰ تن از تولید زعفران داخلی در انبارها موجود است و ۴۰ تن نیز از سال گذشته باقی مانده است.

وی اظهار داشت: با این مقدار موجودی می‌توان در صورتی که بازار مناسبی فراهم باشد، صادرات بسیار موفق و به دور از تقلب را تجربه کرد.

بنازاده در ادامه گفت: مدارک مربوط به محصول زعفران و زیره برای پذیرش آماده شده است که به محض تجهیز ساختمان مربوطه، عرضه این محصول آغاز می‌شود و با توجه به اینترنتی بودن فعالیت‌های بورس، کارهای مربوط به خرید و قیمت آن در تهران محاسبه می‌شود.

تشکل‌ها و شورای عالی زعفران در ارائه برند بورسی اقدام کنند

وی به وجود تشکل‌های زیاد در بخش زعفران اشاره کرد و افزود: تشکل‌های بسیاری و از همه مهم‌تر شورای عالی زعفران در این زمینه فعالیت می‌کنند که لازم است این تشکل‌ها برای تعریف برند زعفران وارد عمل شوند.

مدیر توسعه بازار خاطرنشان کرد‌: بیشتر زعفران عرضه شده به دلیل آنکه توسط کشاورزان خشک می‌شود، ممکن است در کنترل آفلاتوکسین دارای مشکل باشد. بنابراین لازم است تا برند خاصی برای این محصول تعریف شود که تمامی‌استانداردها در آن وجود داشته باشد.

بنازاده اظهار داشت‌: حدود پنج کارخانه وجود دارد که بسته بندی آن را انجام می‌دهد؛ اما تولیدکنندگان به دلیل کمبود کارخانه‌های فرآوری در بخش زعفران، مشتاق هستند که به صورت فله ای این محصول را بفروشند. وی تصریح کرد: در بورس امکانی فراهم شده که با وجود آنکه محصولات دیگر در قالب وزنی پنج تن عرضه شود، در مورد زعفران، بسته‌های پنج کیلوگرمی‌ نیز امکان حضور در بورس را داشته باشد.

بنازاده یادآور شد از آنجایی که کشورهای دیگری همچون چین، افغانستان و فرانسه به دنبال پرورش زعفران هستند، لازم است هرچه سریعتر نسبت به فراهم آوردن امکانات مورد نیاز برای بورس زعفران و شفاف‌سازی و تهیه برند این محصول تلاش شود تا بازارهای جهانی توسط کشورهای دیگر ربوده نشود.