میلگرد سال 90 هم 770 تومان فروش رفت

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: اولین محموله‌های میلگرد تحویل سال ۹۰‌، دیروز درحالی در بورس معامله شدند که با نرخ تثبیت شده (‌۷۷۰ تومان) بر روی تابلو آمده بودند. براین اساس فولاد کویر میلگرد A۳، ۱۴ تا ۳۲‌، فولاد بناب میلگرد A۳، ۱۶ تا ۳۲ و تیرآهن ۱۴ و۱۶ و فولاد کرمان نیز میلگرد A۲، ۱۲ خود را برای سلف هشتم فروردین ماه عرضه کردند که همگی با نرخ‌های ۷۷۰ تومان معامله شدند.

بر اساس این گزارش تاساعات پایانی روز شنبه‌، بازار آهن با این شایعه که ذوب‌آهن در روز یک شنبه در بورس عرضه دارد با بازارسازی برخی از تجار محصولات این شرکت و رشد قیمت‌ها روبه‌رو شده بود، اما پس از آنکه در ساعات نهایی اعلام عرضه‌ها‌، عرضه‌ای از این شرکت ثبت نشد‌، قیمت‌ها به روال قبل بازگشت.

برخی شایعات حاکی از آن است که با وجود تثبیت نرخ‌ها در بورس‌، برخی از دارندگان محصولات ذوب آهن همچنان از ارائه کالا در بازار خرده‌فروشی به خریداران خودداری می‌کنند، چرا که انتظار این افراد این است که با شروع تولید کارخانه‌ها با قیمت‌های جدید انرژی و با توجه به نرخ شمش‌، نرخ‌های نقدی در بازار آزاد روند دیگری در پیش بگیرد‌.

با وجود اینکه از عرضه کننده‌های بخش خصوصی خواسته شده تا عرضه حداکثری در بورس داشته باشنداما در همین حال این نگرانی در برخی از معامله‌گران وجود دارد که میانگین نرخ‌های بازار و بورس بیشتر شود که این امر از نظر آنها باعث توزیع رانت در بازار می‌شود‌. از این‌رو بسیاری از فعالان بازار معتقدند که در این شرایط که عرضه‌های بورس متنوع شده بهتر است تا قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود یا اینکه حداقل اجازه داده شود تا شرکت‌ها امکان عرضه نقدی با نرخ‌های متفاوت از قیمت‌های سلف را داشته باشند کما اینکه برخی از کارگزاران در روزهای اخیر از وجود مشتریانی خبر می‌دهند که حاضرند نقدی خرید کنند، اما امکان آن‌را در بورس ندارند.

در همین حال از آنجا که فروش‌های فروردین ماه که با قیمت‌۷۷۰ انجام شد، سلف بلند مدت است، فعلا خریدار زیادی ندارد؛ چرا که بازار توان پیش بینی زیادی از آینده ندارد به خصوص که در هفته‌های اخیر، عرضه‌های ذوب آهن به عنوان اهرم کنترل بازار در بورس تبدیل شده، از این‌رو پیش‌بینی معاملات لحظه‌ای شده است‌. اما آنچه که در حال حاضر ذهن اکثر فعالان را به خود مشغول کرده این موضوع است که آیا فروش با قیمت ۷۷۰ تومان برای تولیدکننده‌ها تا فروردین منطقی است یا نه، از این‌رو بسیاری از فعالان بازار معتقدند که به جهت حمایت از تولیدکننده‌ها در این شرایط که نرخ فروششان از سوی نهادهای ناظر تعیین می‌شود بهتر است تا تکلیف شمش و وعده‌هایی که برای واردات آن به تولیدکننده‌ها داده شده مشخص شود تا در صورت عدم تعادل بین هزینه تولید و قیمت فروش، تولیدکننده‌ها با مشکلات جدی مواجه نشوند.

روز گذشته سبد میلگرد A۳، ۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان با نرخ ۷۷۰ تومان ۱۱ هزار تن سلف ۲۸ اسفند عرضه شد که ۷ هزارو ۷۰۰ تن معامله شد‌. گروه ملی سبد میلگرد A۳، ۱۴ تا ۲۵ نیز با قیمت ۷۶۰ تومان برای ۲۸ اسفند عرضه شد که از ۱۱ هزار تن عرضه ۳ هزارو ۸۵۰ تن معامله شد‌. سبد میلگرد A۳، ۱۴ تا ۳۲ فولاد کویر نیز با قیمت ۷۷۰ تومان برای ۸ فروردین عرضه شد که ۵ هزارو ۲۸۰ تن از آن معامله شد‌.

سبد میلگرد A۳، ۱۶ تا ۳۲ فولاد بناب نیز با قیمت ۷۷۰ تومان برای ۸ فروردین عرضه شد که ۳۳۰ تن معامله شد‌.

میلگرد کلاف A۲، ۸ فولاد نطنز با قیمت ۷۷۰ تومان عرضه شد که ۴۴۰۰ تن معامله شد‌.

کلاف ۱۰ نطنز با قیمت ۷۷۰ تومان ۴۴۰ تن معامله شد‌. تیرآهن ۱۴ و ۱۶ تیرآهن بناب نیز با قیمت ۷۶۰ عرضه شد؛ اما معامله نشد‌. سبد میلگرد A۲، ۱۰ تا ۱۸ سیادن ابهر نیز با قیمت ۷۷۰ تومان عرضه شد؛ اما معامله‌ای روی آن صورت نگرفت‌. فولاد خرم‌آباد نیز میلگرد A۲-۱۴ و ۱۶ را عرضه کرد که ۷۷۰ تومان نرخ پیشنهادی آن بود؛ اما معامله نشد‌.