گروه بورس کالا-کتایون دارابی: بازار داخلی پتروشیمی روز گذشته به دلیل اخبار متفاوت، دچار نوسان نرخ‌ها شد.

در این روز با وجود اینکه هنوز رکود روزهای گذشته در بازار پتروشیمی مرتفع نشده بود، اخبار متفاوتی از بورس کالا در خصوص کاهش نرخ پایه محصولات امیرکبیر، اجبار کارگزاران برای ابطال خریدهای مچینگ محصولات لاله و رشد نرخ پایه محصولات لاله و بندر امام در عرضه‌های امروز (سه‌شنبه) منتشر شد که سبب شد تا بازار داخلی دچار افت و خیز شود.
به گفته فعالان اقتصادی، کنترل بیش از حد بازار از سوی دولت در هفته‌های اخیر سبب شده است تا تاجران و مصرف‌کنندگان بازار پتروشیمی فعالیت‌های خود را محدود کنند.
در معاملات روز گذشته بورس کالا نیز با وجود اینکه نرخ پایه ۲۰۹ و EX۳ به دلیل فشارهای سازمان حمایت با کاهش روبه‌رو شده بود، اما کارگزاران به دلیل سهمیه‌بندی‌های ایجاد شده برای خرید این دو کالا به رقابت پرداختند.
به گفته فعالان بورس، نرخ 209 و EX3 امیرکبیر همواره از نرخ جهانی این کالاها بالاتر بوده است، اما بالاخره سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان توانست نرخ این کالاها را واقعی کند.
در این روز EX۳ که هفته‌های گذشته با نرخ یک هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شد با نرخ پایه یک هزار و ۳۳۵تومان عرضه شد، اما به دلیل شدت سهمیه‌بندی از سوی ناظر تالار که برای هر مشتری ۲۰ تن و هر کارگزار با هر درخواست خریدی، ۴۰ تن در نظرگرفته بود، این کالا به رقابت رفت و در نهایت با میانگین نرخ یک هزار و ۳۶۹ تومان خریداری شد. اگر چه نرخ این کالا نسبت به هفته گذشته با کاهش روبه‌رو شد، اما به گفته معامله‌گران به دلیل شدت سهمیه‌بندی همچنان در رقابت خریداری شد.
در این روز همچنین 209 نیز که هفته‌های گذشته با نرخ پایه یک هزار و 370 تومان عرضه می‌شد، با نرخ پایه یک هزار و 300 تومان عرضه شد و به این ترتیب در رقابت با میانگین نرخ یک هزار و 577 تومان خریداری شد.
در این روز خریداران محصولات لاله که سه هفته پیش در مچینگ خرید کرده، اما موفق به دریافت کالاهای خود نشده بودند به اقدام کنونی بازرگانی پتروشیمی در خصوص ارائه درخواست‌های ابطال از سوی کارگزارها اعتراض داشتند.
به گفته آنها، بازرگانی پتروشیمی می‌خواهد از پرداخت جریمه شانه خالی کند و به همین دلیل به کارگزارها اعلام کرده است که باید درخواست‌های ابطال از سوی آنها ارائه شود تا هزینه‌های پرداخت شده به آنها برگردانده شود. این در حالی است که حواله‌های محصولات لاله پیشتر از این از سوی بازرگانی پتروشیمی باطل شده بود.
البته در این روز فعالان بازار از عدم عرضه APS ها در رینگ پتروشیمی خبر دادند. وکیلی، مدیربازرگانی پتروشیمی تبریز نیز با تایید این خبر گفت: از دو هفته گذشته خط تولید انبساطی‌ها به دلیل تعمیرات، تعطیل شده بود. به گفته وی، تعمیرات تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت، اما هفته آینده انبساطی‌ها در بورس کالا عرضه خواهند شد.
با این حال، تاجران محصولات انبساطی، بازار داخلی این کالاها را وابسته به کالای وارداتی می‌دانند و معتقدند رشد نرخ این کالاها در رینگ پتروشیمی در برخی موارد به دلیل کاهش واردات در همان زمان صورت می‌گیرد.
در این روز همچنین آگاهان بازار از رشد نرخ پایه ۰۲۰، ۰۰۷۵ و محصولات لاله در آستانه رینگ پتروشیمی خبر داده و می‌گویند: بازرگانی پتروشیمی در هفته‌های گذشته و در آستانه عرضه‌های محصولات پتروشیمی هر بار اقدام به افزایش نرخ پایه این محصولات می‌کند و سازمان حمایت نیز اجازه رشد قیمت‌ها را نمی‌دهد.به گفته فعالان بازار، این موضوع نه تنها دردی از بازار دوا نمی‌کند، بلکه سبب آشفتگی بیشتر و التهاب پیش از عرضه‌های رینگ پتروشیمی می شود.کارگزاران نیز در این روز به شدت سهمیه‌بندی‌ها و اعمال محدودیت‌ها از سوی بورس کالا معترض بودند.در این روز نرخ پی وی سی بار دیگر به دلیل رکود بر بازار داخلی با کاهش مواجه شد. البته در این روز نرخ‌های اعلام شده از سوی تاجران برای پی‌وی‌سی متفاوت بود؛ چرا که آنها سعی می‌کنند به دلیل رکود حاکم بر بازار و همچنین احتمال کاهش نرخ‌ها در روزهای آتی، کالای خود را با نرخ پایین به فروش برسانند.به همین دلیل، نرخ‌هایی که برای گریدهای متفاوت پی وی سی اعلام شده، بالاترین و پایین‌ترین نرخی بوده که در این روز تاجران برای این کالا اعلام کرده‌اند. به گفته آگاهان بازار، به دلیل رکود حاکم بر بازار پی‌وی‌سی، نرخ‌ها در این روز بسیار متفاوت بود. فعالان بورس احتمال می‌دهند؛ اگر سهمیه‌بندی و اعمال محدودیت‌ها در رینگ پتروشیمی کاهش یابد، نرخ پی وی سی با افت در هفته جاری روبه‌رو شود.