گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات بورس کالا دیروز علاوه بر مبادلات رینگ صادراتی گندم، شاهد معامله بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ تن جو دامی بود، این در حالی بود که قیمت هیچ یک از این دو قلم کالا تغییر نکرد تا بازار همچنان با ثبات قیمت مواجه شود. دیروز در تالار مبادلات بورس کالا، رینگ کشاورزی شاهد دادوستد گندم خوراکی معمولی صادراتی به نرخ هر کیلو ۲۷۶ تومان و ۵ ریال بود که از ۱۴‌هزار تن محصول عرضه شده، ۷ هزار تن با همان قیمت تعیین شده فروخته شد.

معاملات رینگ صادراتی در شرایطی برگزار شد که طی هفته گذشته عرضه‌ای در بورس کالا صورت نگرفته بود. با این وجود، در این مبادلات فروشنده شرکت بازرگانی دولتی همچون هفته قبل کاری بدون افزایش نرخ با نرخ پایه ۲۵۸ دلار محصول خود را به فروش رساند.

همچنین علاوه بر دادوستد گندم ۱۲ استان کشور در رینگ صادراتی، در بخش داخلی دادوستد سایر محصولات کشاورزی پیگیری شد، به طوری که سازمان تعاون روستایی ۷۱ هزار و ۵۰۳ تن جو دامی تضمینی را وارد رینگ کرد که از این میزان ۲ هزار و ۶۹۱ تن آن با نرخ پایه ۳۲۰ تومان مورد توافق دو طرف برای خرید قرار گرفت. به عقیده کارشناسان، روند مناسب و رو به بهبود دادوستد این محصول در حالی انجام می‌شود که نرخ پایه و تثبیتی ۳۲۰ تومان همچون دفعات قبل در مبادلات دیروز لحاظ شد.

از سر گیری دوباره توزیع جو دامی در بین دامداران قمی

دادوستدهای روز گذشته با خبری از سوی روابط عمومی سازمان تعاون روستایی استان قم همراه بود و آن اینکه مدیر این سازمان از توزیع ۱۰ هزار تن جو یارانه‌ای در بین دامداران و مرغداران این استان خبر داد.

مجتبی منزوی در این رابطه اظهار داشت: از ۲۰ مهرماه سال جاری با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی؛ اتحادیه دامداران استان و اتحادیه مرغداران میزان ۱۰ هزار تن جو یارانه‌ای بین دامداران؛ مرغداران و کارخانجات تولید خوراک دام در سطح استان قم توزیع شد.

وی افزود: قیمت جو در بازار آزاد در زمان توزیع برای هر کیلو ۳ هزارو ۶۰۰ ریال بوده است که جو یارانه‌ای با قیمت هر کیلو ۲ هزار و ۹۵۰ ریال در استان قم توزیع شد.

وی تصریح کرد: کارخانجات تولید خوراک دام در ازای دریافت این میزان جو یارانه ای میزان ۸ هزار تن کنسانتره (خوراک کامل دام) یارانه‌دار تولید نموده و بدون محدودیت در اختیار دامداران قرار داده اند.

اما در ادامه مبادلات، ۴۴۷ تن برنج وارداتی هند با نرخ یک هزار و ۸۰۰ تومان روی تابلو آمد که همانند گذشته دادوستدی برای آن صورت نگرفت. ۱۰۰ تن تفاله چغندر قند کارخانه قند اصفهان نیز بدون تغییر نرخ با همان قیمت ۲۷۰ تومان عرضه شد که در پایان بدون هیچ خرید و فروشی به روز کاری خود پایان داد.

از سویی برای شکر سفید کارخانه قند اصفهان ۱۰۰ تن محصول با نرخ ۸۶۰ تومان عرضه شد که به دلیل نبود مشتری مبادله‌ای صورت نگرفت. به باور تحلیلگران، با وجود قیمت نسبتا مناسب فروشنده و تعدیل نرخ شکر در بازار، معامله‌گران تصمیمی مبنی بر خرید این کالا نگرفته و انتظار براین است که با توجه به ثبات بازار مواد غذایی طی یکی دو ماه گذشته و حتی به قول برخی از مسوولان کاهش قیمت‌ها، فرصت مناسبی برای خریداران است که نیازمندی‌هایشان را از بورس تامین کنند.

۲۲۵ تن ذرت دانه‌ای وارداتی آرژانتین با نرخ‌های متفاوت ۳۲۸ الی ۳۳۶ تومان عرضه شد که ۳۰ تن آن با نرخ ۳۳۲ و ۵۰ تن آن با قیمت ۳۳۳ تومان فروخته شد. علاوه بر محصول وارداتی، ۲۹۰ تن ذرت داخلی دزفول و مرودشت به ترتیب با نرخ ۳۰۵ تومان و ۳۱۷ تومان روی تابلو آمد که ۹۰ تن محصول دزفول معامله شد.

دو نوع کنجاله در پایان بازار کشاورزی وارد رینگ شدند که برای ۱۰۰ تن کنجاله پنبه دانه پلیت ترکمنستان با نرخ ۳۶۰ تومان تقاضایی انجام نشد همچنین از ۱۵۵ تن کنجاله سویای عرضه شده آرژانتین ۳۰ تن آن در تالار از سوی مشتری با نرخ ۴۷۲ تومان خریداری شد.