سرمایه‌گذاری 4600 میلیارد تومانی در صنعت مس

عکس: نگار متین‌نیا

آزاده حسینی

۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در صنعت مس برای رسیدن به تولید ۷۰۰ هزار تنی تا ۴ سال آینده، اکتشاف ذخیره یک میلیارد تنی مس در معدن سرچشمه و شناسایی ۴۴‌نقطه اکتشافی معدن مس در کشور و گسترده شدن استخراج مس در کشور و بهره‌برداری از یک معدن جدید در ماه آتی از جمله مواردی بود که اردشیر سعد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه از آن خبر داد. سعد محمدی با اشاره به افزایش تولید مس کشور به ۷۰۰ هزار تن اظهار داشت: حدود ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای رسیدن به تولید ۷۰۰ هزار تنی در دست اجرا داریم.

وی اظهار داشت: اگر (کاتاف) عیارحد اقتصادی معدن مس سرچشمه ۲۵/۰ درصد در نظر گرفته شود، ذخایر این معدن ۷۲۰ میلیون تن افزایش می‌یابد و در صورتی که این عیار ۱۵/۰ درصد در نظر گرفته شود، به ذخیره یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تنی خواهیم رسید.

وی افزود: عیار حد اقتصادی ذخایر مس در دنیا ۱۵/۰ درصد است.

شناسایی ذخایر جدید مس در کشور

سعد محمدی در ادامه از شناسایی ذخایر مس در معادن بن‌در هنزا، باغ‌خشک و رمشک در استان کرمان، علی‌آباد و تفت در استان یزد، کهنگ در استان اصفهان، هفت ‌چشمه و مسجد داغی در استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: عملیات اکتشافی این معادن تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با توجه به اینکه هم‌اکنون ۴۴ نقطه اکتشافی در کشور برای عنصر مس فعال شده است، بیان کرد: با راه اندازی هر معدن کوچک جدید در این صنعت حداقل ۷۰ اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود و هم‌اکنون با اکتشافات جدید برای این عنصر، رتبه جهانی ایران در ذخایر مس از ۱۲ به ۹ رسیده است و امیدواریم با اکتشافات جدید طی سال آینده به رتبه هشتم جهان دست یابیم.

وی با اشاره به ثبت رکورد تولید مس در ملی مس گفت: مس در مهرماه با تولید ۱۸ هزار و ۷۱۹ تن مس کاتد، رکورد تولید این محصول در طول فعالیت صنعت مس کشور شکسته شد.

سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی در ۳ پروژه جدید تولید کنسانتره

سعد محمدی همچنین از سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی انجام شده جهت اجرای ۳ پروژه جدید تولید کنسانتره مس به ظرفیت ۶۶۰ هزار تن در کشور خبر داد و گفت: به زودی پیمانکار پروژه‌های جدید تغلیظ مس نیز به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان از طریق مناقصه مشخص خواهد شد.

به گفته وی با احتساب سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی برای اجرای طرح تغلیظ مس از سرباره‌ها، در مجموع ۱۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش تغلیظ مس کشور اجرایی خواهد شد. همچنین ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در بخش ذوب، بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در پالایشگاه، سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای راه‌اندازی کارخانجات اسید، شش هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای نیروگاه، بیش از چهار هزار میلیارد ریال در بخش آب و دو هزار میلیارد ریال برای بازسازی صنایع سرمایه‌گذاری خواهد شد.

ظرفیت ذوب مس ۵/۳ برابر می‌شود

وی از تولید بیش از ۲۲۰ هزار تن مس کاتدی برای سال جاری خبر داد و اضافه کرد: بالغ بر ۴۵ هزار میلیارد ریال پروژه فعال برای ارتقای افزایش تولید مس در شرکت ملی صنایع مس ایران تعریف و در حال اجرا است.

به گفته وی، با اجرای طرح‌های جدید، ظرفیت ذوب مس کشور از ۲۰۰ هزار تن فعلی به ۷۰۰ هزار تن می‌رسد که به معنی ۵/۳ برابر شدن ظرفیت ذوب مس کشور است.

وی زمان لازم برای تحقق این هدف را ۵/۳ سال عنوان کرد و گفت: در حال حاضر هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش ذوب مس در حال انجام است.

سعد محمدی همچنین با اشاره به اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها و در راستای صرفه‌جویی در مصرف انرژی اظهار داشت: قرار است تا نیروگاهی ۵۰۰ مگاواتی را احداث کنیم. وی ادامه داد: در زمینه تامین برق مورد نیاز صنعت مس باید ۶۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

افزایش تولید مس به ۷۰۰هزار تن

وی تاکید کرد: طی ۲ سال آینده تعداد معادن جدید اضافه شده به صنعت مس کشور به ۱۲ معدن می‌رسد و در این راستا ظرفیت معادن مس سرچشمه، میدوک و سونگون نیز افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ملی مس همچنین از سرمایه‌گذاری برای خرید دو دستگاه تراک ۲۴۰ تنی برای معادن مس کشور خبر داد و گفت: اولین بار است که در بخش معدن از چنین دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که ظرفیت حمل و نقل و بارگیری را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به رتبه ۳۳ شرکت ملی مس از نظر گردش مالی در خاورمیانه، گفت: امیدواریم این رقم در ۴ سال آینده تک رقمی شود.

وی در مورد پرداخت سود به سهامداران شرکت ملی مس نیز گفت: ابتدای امسال پرداخت سود ۲/۱۰۱ تومانی به سهامداران پیش‌بینی شده بود که در گزارش ۶ ماهه این رقم به ۷/۱۶۶ تومان افزایش یافت.

کیفیت مس و قابلیت استفاده درصنعت نانو

وی همچنین از بالا بدون کیفیت مس تولید شده در شرکت ملی مس ایران خبر داد و گفت: مس تولید شده در این شرکت حتی از کیفیت مسی که در بورس فلزات لندن مورد مبادله قرار می‌گیرد بالاتر است، درجه خلوص مس ما ۹۹۸/۹۹ است و درجه خلوص مس در بورس فلزات لندن ۹۹/۹۹ است و با توجه به این موضع که کاربرد این مس در صنایع نانو و هایتک است، تقاضای خارجی برای مس ایران زیاد است. وی تاکید کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران امسال هم به عنوان صادرکننده نمونه برگزیده شد، این شرکت با صادرات ۶۰درصد محصول خود در سال گذشته موفق به کسب رتبه صادرکننده نمونه شد؛ اما نکته مهمی که همواره به آن پایبند بوده‌ایم بازار داخل بوده و از همین رو در سال‌جاری تاکنون ۵۰ درصد تولید را به بازار داخل اختصاص دادیم؛ اما به دلیل افزایش قیمت جهانی مس باز هم انتظار داریم رکورد صادراتی داشته باشیم.

پیش‌بینی رشد نرخ مس تا ۹ هزار دلار

وی با پیش‌بینی قیمت مس آن را صعودی دانست و اظهار داشت: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از موسسات معتبر بین‌المللی صورت گرفته و مازاد تقاضا در قبال کمبود عرضه و همچنین روند تزریق پولی که از سوی دولت‌ها با بازار صورت می‌گیرد به نظر می‌رسد قیمت در سال ۲۰۱۱ به ۹ هزار دلار در هر تن برسد، البته برخی پیش‌بینی‌ها حکایت از رشد بالاتر نیز دارد که به نظر من محدوده ۹ هزار دلار منطقی‌تر است.