فارس- تولید سیمان طی ۷ ماه امسال با ۱۸درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵/۳۶ میلیون تن رسید که نوید بخش آرامش بازار سیمان در زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها است. به گفته کارشناسان صنعت سیمان، رشد تولید و صادرات سیمان طی ۷ ماه امسال و همچنین افزایش ۷/۱۷ درصدی تحویل سیمان کارخانه‌ها به بازار در این مدت، نشان‌دهنده آرام بودن بازار تولید و عرضه سیمان است و به این ترتیب با اجرایی شدن طرح هدفمند شدن یارانه‌ها نگرانی بابت احتمال افزایش کاذب قیمت سیمان و ایجاد تنش در بازار این محصول وجود نخواهد داشت.

در مهر امسال ۵ میلیون و ۱۴۰ هزار تن کلینکر با بازده ۹۶ درصدی کارخانه‌ها در کشور تولید شد و به این ترتیب تولید کلینکر در ۷ ماه امسال با رشد ۲۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۴ میلیون و ۷۲۲ هزار تن رسید.

همچنین در مهرماه ۵ میلیون و ۶۶۱ هزار تن سیمان در کشور تولید شد. این رقم در ۷ ماه امسال به ۳۶ میلیون و ۵۲۶ هزار تن رسید که رشد ۱۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

طی مهر ماه امسال ۵ میلیون و ۶۱۷ هزار تن سیمان توسط کارخانه‌ها تحویل داده شد که این رقم در ۷ ماه ۳۶ میلیون و ۵۱۸ هزار تن بود و رشد ۷/۱۷ درصدی را نسبت به ۷ ماه سال قبل نشان می‌دهد.

آمار صادرات کلینکر در مهرماه نیز رقم ۱۱۳ هزار تن را نشان می‌دهد و به این ترتیب، صادرات این کالا در ۷ ماه امسال به یک میلیون و ۱۵۶ هزار تن رسید.

میزان صادرات سیمان نیز در مهر ماه ۶۱۵ هزار تن بود و صادرات این محصول در ۷ ماه امسال به ۴ میلیون و ۱۶۴ هزار تن رسید.

به این ترتیب جمع صادرات سیمان و کلینکر در مهرماه ۷۲۸ هزار تن و در ۷ ماه امسال ۵ میلیون و ۳۲۱ هزار تن بود که رشد ۶۸ درصدی را نسبت به ۷ ماهه سال قبل نشان می‌دهد.

حسن پور خلیل دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان نیز درباره وضعیت بازار سیمان پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: با افزایش نرخ انرژی، قیمت فروش سیمان تغییری نخواهد کرد و قرار نیست تنشی در بازار سیمان داشته باشیم.

پورخلیل با اشاره به رشد ۱۸ درصدی تولید سیمان طی ۷ ماه امسال تاکید کرد: با توجه به افزایش تولید، جای نگرانی برای مردم وجود ندارد و طرح‌های عمرانی و صنعتی و همچنین مصارف مردمی و کارخانه‌های سیمان‌‌بر مانند واحدهای بتن‌سازی و موزاییک‌سازی هر چقدر که سیمان نیاز داشته باشند، با قیمت‌های فعلی در اختیارشان قرار خواهد گرفت.