گروه بورس کالا- کتایون دارابی: افراد حقیقی روز گذشته آخرین هفته معاملاتی خود را در رینگ پتروشیمی‌پشت سر گذاشتند.

در‌این روز که به گفته فعالان بورس، رینگ پتروشیمی‌در تسخیر افراد حقیقی بود، حقوقی‌ها اقدام به خرید محصولات پلیمری نکردند و معاملات خود را به هفته آتی موکول کردند. البته برخی از آگاهان بازار با توجه به سردرگمی‌در بازار داخلی پتروشیمی‌ها در روزهای اخیر و همچنین پایان یافتن خرید اشخاص حقیقی، بازار روز گذشته را گنگ و پیچیده ارزیابی و تاثیر بازار جهانی را بر بازار داخلی نزدیک به صفر عنوان کردند؛ چرا که به گفته فعالان بازار در‌این روز تنها نگرانی کارگزاران و خریداران حذف افراد حقیقی از بورس کالا است.با‌این حال رینگ پتروشیمی‌پس از صعود بیش از حد نرخ‌ها در هفته‌های آتی، در حالی که رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی متوقف شده بود، در‌این روز روند نزولی را در پیش گرفت.به اعتقاد فعالان بازار، روند نزولی قیمت‌ها در روزهای آتی نیز ادامه دار خواهد شد؛ چرا که اتفاقات پیچیده‌ای در دو هفته اخیر هم در بازار داخلی پتروشیمی‌و هم در بورس کالا رخ داد.‌ این اتفاقات از حضور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌و مدیرعامل بازرگانی پتروشیمی‌در بورس گرفته تا بازرسی تعزیرات از بنگاه‌های خرید و فروش برای کنترل بازار و جلوگیری از احتکار محصولات پلیمری متغیر بود؛ اما همه ‌این راهکارها تنها یک هدف را دنبال می‌کرد و آن کاهش نرخ‌ها بود که به گفته بسیاری از آگاهان بازار در‌این روز با تشدید محدودیت‌های خرید عملی شد.از‌این رو در معاملات روز گذشته رینگ پتروشیمی ‌شاهد ریزش قیمت‌ها بود.

در‌این روز فشار محدودیت‌های خرید که از سوی ناظر تالار اعمال می‌شد بیش از پیش تشدید شد و به‌ این ترتیب ناظر تالار توانست مانع رشد قیمت‌ها در رینگ پتروشیمی ‌شود.

البته رشد قیمت‌ها در بازار جهانی نیز از مدت‌ها پیش متوقف شده است؛ اما بسیاری از فعالان بورس در‌این روز از ابطال حواله‌های خرید خود با ضررهای بسیار بالا در بورس خبر می‌دهند و می‌گویند: با توجه به ریزش قیمت‌ها به یک باره و دستوری اگر حواله‌های خرید وصول شود با ضررهای بسیاری مواجه خواهند شد، به همین دلیل ترجیح دادند در‌این روز حواله‌های خود را با پرداخت هزینه باطل کنند.در‌این روز همچنین برخی از مجتمع‌های پتروشیمی‌از ابطال ۶۰ درصد حواله‌های خود توسط خریداران خبر می‌دهند و می‌گویند: کالاهای فروخته شده در هفته‌های آتی در انبار موجود است و خریداران با توجه به تغییر قیمت‌ها حواله‌های خود را باطل کرده‌اند.

از ‌این رو در ‌این روز بیشتر فعالان بورس از پیش‌بینی قیمت‌ها در روزهای آتی اجتناب کرده و بازار را پیچیده ارزیابی کردند.

با ‌این حال فعالان اقتصادی در خصوص وضعیت محصولات پلیمری در بازارهای جهانی می‌گویند: H و BG‌ها در بازارهای جهانی با ریزش قیمت‌ها مواجه هستند و به احتمال زیاد در بازارهای داخلی نیز‌ این روند حاکم شود. اما در خصوص خطی‌ها، آگاهان بازار به رشد تقاضا در بازارهای جهانی و به خصوص چین اشاره می‌کنند؛ اما جالب‌ اینجا است که نرخ‌ این محصولات تغییری چندانی در بازارهای جهانی نداشته است.

با ‌این حال در‌این روز اکثر محصولات پلیمری با افت قیمت در تالار پتروشیمی‌مواجه شدند.

نرخ BG‌ها، ۰۰۷۵، ۰۲۰، خطی‌ها و انبساطی‌ها شکسته شد

کالاهایی که در هفته‌های گذشته در رشد قیمت از یکدیگر به شدت فاصله می‌گرفتند در‌این روز با توجه به مهار بازار توسط ناظر با روند نزولی قیمت‌ها دست و پنجه‌نرم کردند.

BG‌ها، ۰۰۷۵، ۰۲۰، خطی‌ها و انبساطی‌ها که در هفته‌های اخیر در صدر رشد قیمت‌ها بودند، روز گذشته روند نزولی در پیش گرفتند، البته با همت ناظر تالار در جلوگیری از رقابت کارگزاران و نگهداشتن سیستم‌های خرید و همچنین اعمال محدودیت‌های فراوان.

از ‌این رو ۸۲۱ که همواره با رشد تقاضا در‌ این مدت مواجه بود، نسبت به هفته گذشته ۲۴۶ تومان کاهش نرخ داشت، ۰۰۷۵ هم ۲۱۷ تومان افت قیمت را تجربه کرد.با ‌این حال در ‌این روز ناظر تالار نتوانست جلوی رشد قیمت‌های TG۶۴۱، ۲۱۰۲، ۲۱۰۰، ۷۲۴۰، ۲۱۰۱،۱۵۴۰، ۵۰۳۰ تزریقی، سوپر برایت و ABS را بگیرد و به‌این ترتیب‌این محصولات با رشد قیمت مواجه شدند.ABS در ‌این روز ۱۶۸ تومان نسبت به هفته گذشته رشد قیمت داشت و رکورد شکن رشد قیمت‌ها در ‌این روز محسوب می‌شد. دومین کالایی که بیشترین رشد قیمت را در‌این روز تجربه کرد سوپر برایت بود،‌این کالا ۱۴۰ تومان نسبت به هفته گذشته رشد قیمت داشت.انبساطی‌ها نیز در‌این روز با افت قیمت روبه رو شدند. انبساطی ۳۰۰، ۲۰۰ به ترتیب ۲۹ و ۹۵ تومان نسبت به هفته گذشته افت قیمت را تجربه کردند.در‌این روز پی وی سی ۶۵۵۸ نیز نسبت به هفته گذشته ۶۷ تومان کاهش نرخ داشت.با‌این حال برخی از فعالان بورس پیش‌بینی می‌کنند اگر بورس کالا از رشد قیمت‌ها به همین منوال جلوگیری کند، در روزهای آتی نیز بازار داخلی با کاهش قیمت‌ها روبه‌رو شود.

البته برخی دیگر از فعالان اقتصادی می‌گویند: با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در هفته‌های اخیر کاهش نرخ‌ها اجتناب‌ناپذیر بوده است.