بازار آهن از قیمت‌های فعلی عقب‌نشینی می‌کند؟

محمد حسین بابالو - بازار در منطقه خاورمیانه در حال سپری کردن شرایط حساس و سرنوشت‌سازی است، این روند به کاهش شدید قیمت‌ها در منطقه انجامیده و در نهایت این روند کاهشی به بازارهای داخلی نیز تسری خواهد کرد. پس از بحرانی شدن شرایط اروپا و ادامه مشکلات و رقابت شدید بین اقتصادهای جهان که به ریزش بازار سهام و نوسان شدید و کاهش نرخ ارزهای معتبر جهان انجامید و شرایط بحرانی به بازارهای آتی و حتی بازارهای کالایی منتقل شد. ترس بسیاری را در دل فعالان بازارهای جهانی حتی بازار فولاد در جهان ایجاد کرد که به تلاش برای فروش موجودی انبارها و کاهش خرید منتهی شد.

این شرایط بر مناطق و بازارهای مؤثر بر بازار داخلی فولاد ایران نیز سایه افکند و باعث شد تا بازارها با کاهش شدید حجم خرید و افزایش موجودی انبارها و ورود رقبای جدید با قیمت‌هایی رقابتی از جمله برزیل، عدم جذابیت بازارهای سنتی از جمله اروپا به دلیل افزایش شدید مشکلات، در ایران با کاهش حجم خرید و مشکلات در خرید به دلیل اعمال برخی محدودیت‌ها و شرایط بد اقتصادی و... روبه‌رو شوند.

تمام شرایطی که ذکر شد منجر به رشد حبابی قیمت‌ها در ابتدا در بازار‌های جهانی و سپس در بازار داخلی شد و از این رو که رخداد واقعی در پس این رشد قیمت وجود نداشت، احتمال کاهش مجدد قیمت‌ها می‌رود. از هم اکنون نیز ضرباهنگ آرام این ریزش در کاهش قیمت شمش در مبادی ورودی به آرامی‌ شنیده می‌شود. طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نیز در قیمت‌ها موثر بوده، اما تلاش دولت برای تثبیت قیمت‌ها نیز موثر واقع خواهد شد. لذا به نظر می‌رسد پس از کاهش هیجان اجرای طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار باشیم، البته نکته دیگر محدودیت‌های مالی و تجاری اعمال شده است. این مشکلات به سرعت در حال مستهلک شدن بوده و مسیرهای جایگزین قدرتمندی برای دور زدن این موارد به سرعت یافت شدو در حال حاضر این مشکلات قطعا تاثیر هفته‌های گذشته را نداشته و با گذشت زمان روند واردات نیز هر چه بیشتر تسهیل می‌شود.

در حال حاضر با عقب‌نشینی خریداران ایرانی تولید‌کنندگان بیلت کشورهای مشترک‌المنافع قیمت عرضه بیلت صادراتی خود را برای قراردادهای ماه آینده تا ۵۰ دلار کاهش داده‌اند. این کاهش قیمت شامل بیلت‌های صادراتی از دریای سیاه و حتی به مقصد خلیج فارس نیز خواهد بود. این در حالی است که آخرین قیمت‌ها قبل از کاهش بین ۵۹۰ تا ۶۰۰ دلار بوده است. هم اکنون تجار بیلت منطقه و نوردکاران منطقه از خرید و قرار دادن سفارش تولید خودداری می‌کنند، زیرا بر این اعتقاد هستند که قیمت‌ها باز هم کاهش خواهد یافت پس تا کف قیمتی صبر خواهند کرد. در خصوص بیلت ترک نیز شرایط مشابهی حکمفرما است که البته کاهش قیمتی بیشتر از بیلت روس و اوکراین را تجربه می‌کند، هم اکنون قیمت این کالا به قیمت‌های اواخر جولای و اوایل آگوست رسیده است که می‌توان گفت کمترین قیمت در نزدیک به ۳ ماه گذشته است. دلایل اصلی نیز کاهش خریداران، کاهش قیمت قراضه تحویلی در بنادر ترکیه و افزایش موجودی انبارها است.

در خصوص میلگرد ترک نیز شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم. صادرکنندگان میلگرد ترک با اعمال ۳۰ دلار تخفیف در فروش‌های جدید خود به خریداران خاورمیانه موافقت کرده‌اند. این کاهش در خصوص محموله‌های ارسالی به خلیج فارس نیز اعمال خواهد شد. دلیل این امر نیز تامین میلگرد مورد نیاز از منابع داخلی در منطقه خاورمیانه عنوان شده است.

قیمت کلاف مفتول تولیدی کشورهای مشترک‌المنافع نیز در حال کاهش است. هم اکنون قیمت پیشنهادی برای سفارش تولید این کالا کمتر از قیمت‌های تولید در ماه جاری است که برای تحویل بار کشتی ۳۰ دلار کاهش را نشان می‌دهد. هم اکنون تقاضا بسیار کاهش یافته و موجودی انبارها بالا است. به گفته یکی از تجار مشتری‌ها هم اکنون خرید نمی‌کنند و موجودی کلاف در انبارها بسیار بالا است. خریداران خاورمیانه و شمال آفریقا به صورت پراکنده و با تناژ پایین اقدام به خرید می‌کنند. هم اکنون تقاضای صادراتی به کلاف روس بی‌توجه است و سفارش تولید و قطعی نمودن معاملات به ندرت دیده می‌شود که دلیل آن نبود اعتماد در خریداران و نامطمئن بودن بازار است.

و غالبا خرید را به هفته‌های آینده موکول می‌کنند. بازار ورق نورد گرم معروف به ورق سیاه کشورهای مشترک‌المنافع نیز شرایط مشابه و ضعیفی دارد. تقاضا در حال کاهش و قیمت‌ها نیز در مسیر نزول قرار دارد. در ماه نوامبر به نسبت ماه سپتامبر بین ۲۰ الی ۲۵ دلار افزایش یافته است، اما هم اکنون موجودی انبارها در حال افزایش و حجم خرید در حال کاهش است. روند عمومی‌ نیز کاهش قیمت‌ها را نشان می‌دهد. تقریبا همه بر کاهش قیمت‌ها اتفاق نظر دارند. قیمت‌های آتی کاهش زیادی نشان می‌دهند. کاهش حجم ساخت و ساز و فعالیت‌های عمرانی در حوزه مدیترانه نیز آغاز شده است. برخی از تجار عنوان می‌کنند که آغاز به کار هیچ پروژه ساختمانی را نشنیده‌اند که البته این یک پدیده فصلی است. یکی از تولیدکنندگان تاکنون ۱۰ دلار کاهش قیمت را ثبت کرده که با توجه به تفاوت کیفیت از هم اکنون می‌توان حداقل ۱۰ دلار کاهش قیمت را برای این کالا تخمین زد.

کارخانه‌های ترکیه نیز قیمت ورق نورد گرم خود را کاهش داده‌اند. این کاهش قیمت در خصوص بازار داخلی اعمال شده است و دلیل اصلی آن کاهش تقاضا و افزایش موجودی انبارها است. تولیدکنندگان امیدوارند که کاهش قیمت‌ها خریداران را به سمت خرید سوق دهد. هم اکنون قیمت تحویل درب کارخانه این کالا در ترکیه ۶۲۰ تا ۶۳۰ دلار در هر تن می‌باشد که از هفته گذشته قیمت‌ها ۶۳۰ تا ۶۴۰ دلار نزدیک به ۱۰ دلار کاهش را نشان می‌دهد.

در کنار این موارد قیمت اسلب کشورهای مشترک المنافع به آرامی‌درحال افزایش است، اما بازار بسیار ضعیف خودنمایی می‌کند دلیل اصلی این امر نیز افزایش قیمت قراضه و هزینه تولید است، اما با توجه به شرایط کلی بازار احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها اندکی بعید به نظر می‌رسد. هم اکنون برزیل نیز به آرامی‌ به جمع صادرکنندگان اسلب پیوسته است و این مطلب نیز برای کشورهای مشترک‌المنافع گران تمام خواهد شد.

قیمت تایید شده برای قراردادهایی در خصوص تولید ماه اکتبر بین ۵۳۰ تا ۵۳۵ دلار در هر تن تحویل سواحل دریای سیاه به مقاصد ایتالیا و شرق آسیا منعقد شده که از قیمت‌های ۵۱۰ تا ۵۳۰ دلار در هر تن افزایش نشان می‌دهد. عرضه برزیل هم در همین حدود قرار دارد. این مطلب می‌تواند امیدی برای افزایش قیمت انواع ورق در آینده باشد، اما هم اکنون تاثیر مهمی ‌نخواهد داشت. تمامی ‌موارد از کاهش قیمت‌ها حکایت می‌کند. این روند کاهشی به داخل تسری می‌یابد. روزهای آینده ، روزهای غیر قابل باوری برای فعالان بازار فولاد خواهد بود. از هم اکنون آماده شرایط سخت بودن، کلیدی برای موفقیت است.