رشد قیمت‌ پلیمرها همچنان ادامه دارد

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات روز گذشته رینگ پتروشیمی در جوی ناآرام و با تشنج برگزار شد. جو روانی موجود در رینگ پتروشیمی و پیش‌بینی فعالان بازار مبنی بر رشد دوباره قیمت‌ها در روزهای آتی، به معامله‌گران و خریداران محصولات پتروشیمی القا می‌کرد که از فرصت ایجاد شده برای خرید برخی محصولات پلیمری استفاده کنند و سودهای احتمالی را در روزها یا شاید ماه‌های آینده از دست ندهند.

البته در این روز حرف‌های دکترمطوری، معاون مدیر بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی پتروشیمی نیز به گفته برخی از فعالان بورس، کارگزاران بیشتری را تشویق کرد تا محصولات پلیمری را با نرخ‌های بالاتر معامله کنند.

وی که سخت‌تر شدن محدودیت‌ها در رینگ پتروشیمی را متذکر شد، سهمیه‌بندی را یک دوازدهم ظرفیت ماهانه اعلام کرد و به گفته آگاهان بازار سبب شد تا نرخ کدهایی که در بازار خرید و فروش می‌شوند ۵۰ درصد گران‌تر شود. البته دکتر مطوری هدف سخت‌تر شدن محدودیت‌ها را رسیدن کالاها به مصرف‌کنندگان عنوان کرد و گفت: فروش محصولات پتروشیمی به افراد دارای پروانه بهره‌برداری ایده وزارت صنایع بوده است و بازرگانی پتروشیمی تنها یک مجری در این موضوع است.با این حال در این روز فعالان بورس به عدم تحویل ۸۲۱ نیز اشاره کرده و این موضوع را سبب بحران بیشتر در بازار عنوان کردند.اگر چه شایعات زیادی در بازار پتروشیمی‌ها از تعطیلی خط‌های تولید برخی مجتمع‌ها تا عدم واردات و جایگزینی تولید محصولات با بنزین وجود دارد، اما برخی از مسوولان بازرگانی پتروشیمی این موضوع را رد کرده و در رینگ پتروشیمی نیز اعلام کردند که محصولات پلیمری مانند سابق تولید خواهند شد. اما شایعه عدم تولید ۰۰۳۵،۱۵۴۰ و ۷۲۴۰ و استایرن منومر و عدم واردات EPS همچنان به قوت خود باقی است و سبب آشفتگی بازار شده است.

البته مسوولان بازرگانی پتروشیمی به تولید BL۳ به جای ۰۰۳۵ اشاره می‌کنند و تعطیلی خط تولید این کالا را به رغم شایعات بسیار منتفی می‌دانند. با این وجود در این روز محصولات پتروشیمی تندگویان، بندرامام و تبریز به شدت با افزایش قیمت روبه‌رو شدند. انبساطی ۴۰۰ و ۵۰۰ در این روز به ترتیب با رشد قیمتی معادل ۳۹۱ و ۲۱۸ تومان نسبت به هفته گذشته رکورد شکن افزایش قیمت‌ها بودند.

رشد ۶۵ تومانی نرخ پی وی سی ۷۰۵۴

در این روز همچنین پی وی سی نیز با رشد قیمت مواجه شد. به گفته فعالان اقتصادی بندرامام در هر سال ظرفیت تولید ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزارتن پی‌وی‌سی را دارد، اما نگاهی به روند تولید این محصول نشان می دهد که در ۶ ماه نخست سال، پتروشیمی بندرامام تنها ۵۰ هزارتن پی وی سی تولید کرده است.

در این روز ۶۵۵۸ بندرامام نسبت به هفته گذشته ۲۰ تومان و ۷۰ این پتروشیمی ۶۵ تومان رشد قیمت را تجربه کردند. پی وی سی ۷۰ آبادان نیز نسبت به هفته گذشته ۲۴ تومان افزایش قیمت داشت. در این روز همچنین بخش عمده‌ای از بار ۰۲۰ و ۰۰۷۵ توسط یک نفر جمع آوری شد.

پیش‌بینی قیمت در روزهای آتی

اگر چه پیش بینی قیمت‌ها در موقعیت فعلی کار بسیار دشواری به نظر می‌رسد و بسیاری از فعالان بورس از پیش‌بینی بازار در این روز صرف‌نظر کردند، اما بسیار از فعالان بازار روند نرخ‌ها را همچنان صعودی می‌دانند و معتقدند افزایش محدودیت‌ها در کاهش تقاضا تاثیری نخواهد داشت؛ چراکه خریدهای کلان در هفته‌های اخیر و انبار کردن این محصولات ادامه داشته است. این فعالان به عدم نقدینگی مصرف‌کنندگان محصولات پلیمری اشاره می‌کنند و واکنش بازار را به سخت‌ترشدن محدودیت‌های خرید رشد قیمت‌ها می‌دانند.

البته برخی از فعالان بورس روند رو به رشد قیمت‌ها را تنها برای محصولات BG ها و گریدهای متفاوت استایرن پیش‌بینی می‌کنند و معتقدند pet ها به دلیل تولید پارازایلین ، در روزهای آتی با کاهش قیمت مواجه شوند.