پیش‌بینی تداوم روند صعودی طلا

مهدی آزادواری *

قیمت طلا در روز پنج‌شنبه گذشته تا حوالی ۱۳۰۰ دلار برای هر اونس بالا رفت و برای چهارمین روز متوالی در هفته گذشته و هشتمین هفته متوالی گران شد و در نهایت در پایان روز دوشنبه به قیمت ۱۲۹۶ دلار و ۸۰ سنت برای هر اونس رسید. این در حالی است که بسیاری از تحلیل‌گران در ابتدای سال ۲۰۱۰، پیش‌بینی نرخ طلا به قیمت ۱۳۰۰ دلار برای هر اونس را تا پایان سال ۲۰۱۰ را غیر منطقی می‌دانستند و اکنون بیش از سه ماه مانده به پایان سال ۲۰۱۰ این قیمت محقق شده است که علت آن اخبار مایوس‌کننده بازار کار ایالات متحده و افت ارزش یورو بود که باعث شد سرمایه‌گذاران به خرید طلا روی آورند که واقعا بازار امنی در برابر ناامنی اقتصادی کنونی است.

نگرانی فزاینده از رکود مجدد اقتصاد آمریکا، کاهش ارزش دلار، و بی‌ثباتی اقتصاد جهانی بر میزان تقاضا برای طلا در سطح جهانی، به‌ویژه در چین و هند افزوده است.

به‌رغم تقریبا دوبرابر شدن قیمت طلا از آغاز بحران‌های مالی و اقتصادی جهان؛ یعنی از سه سال گذشته تا به حال و به‌ویژه افزایش متوالی ارزش طلا در چهار هفته گذشته، بسیاری از تحلیل‌گران می‌گویند که انتظار می‌رود که قیمت طلا در سال میلادی جاری همچنان به سیر صعودی خود ادامه دهد. آنها بخشی از این افزایش را ناشی از افزایش فزاینده سطح تقاضا در چین می‌دانند، چین اخیرا محدودیت‌های خرید طلا را از میان برداشته است. چین همچنین به منظور رونق بازارهای مالی، به بانک‌های خود اجازه داده است تا به خرید و فروش طلا بپردازند که این امر ممکن است قیمت هر اونس طلا را افزایش دهد. از دیگر اخبار مهم هفته گذشته واکنش دولت ژاپن به افزایش ارزش ین در مقابل دیگر ارزهای جهانی بوده است، به گزارش رویترز، ناوتو کان تصریح کرد با توجه به سیاست‌های انبساطی دولت آمریکا و ادامه روند نزولی ارزش دلار، دولت ژاپن نیز راهی جز دخالت در بازار ارز و جلوگیری از ادامه روند صعودی ارزش ین نخواهد داشت. به دنبال افزایش ارزش ین در برابر دلار و رسیدن ارزش ین به بالاترین حد خود در برابر دلار در ۱۵ سال گذشته، دولت ژاپن مجبور شد برای نخستین بار طی شش سال اخیر در بازار ارز دخالت کند.

وی تاکید کرد توکیو در شرایط کنونی چاره‌ای جز دخالت در بازار ارز ندارد. افزایش ارزش ین در شرایط کنونی به ضرر صادرکنندگان ژاپنی است و اقتصاد این کشور را به شدت تهدید می‌کند. ماساکی شیراکاوا، رییس بانک مرکزی ژاپن نیز تاکید کرد افزایش ارزش ین و ادامه روند نزولی سطح قیمت‌ها مهم‌ترین تهدیدها علیه اقتصاد ژاپن خواهد بود. ادامه نگرانی‌ها در خصوص رشد و رونق اقتصادی جهان به ضرر اقتصاد ژاپن نیز خواهد بود. اقتصاد ژاپن به صادرات وابسته است و نگرانی از رشد و رونق اقتصادی جهان تاثیر منفی بر صادرات ما خواهد داشت. رویداد مهم دیگر خروج آرام معامله گران از پوزیشن‌های فروش دلار آمریکا بوده است. در حال حاضر، عمده توجه بازار به اخبار مربوط به اعلام محرک‌های جدید اقتصادی ایالات متحده است. نشست روز سه‌شنبه FOMC موجب شد تا معامله‌گران با هراس از انجام چنین اقداماتی از سوی بانک فدرال، به سرعت از پوزیشن‌های خرید دلار آمریکا خارج شوند. در بازار آتی نیز قیمت‌ها به شدت رشد کرد و با بسته شدن قرارداد‌های آتی تحویل شهریورماه، قراردادهای تحویل آبان و دی با روند کاملا صعودی همراه بودند.

دلایل اصلی افزایش بی‌رویه و بی‌سابقه طلا :

دلیل اصلی افزایش بی‌اندازه طلا را می‌توان این‌گونه عنوان کرد که در بازار فعلی و با توجه به آشفتگی‌های فراوانی که در اقتصاد جهان وجود دارد و قیمت بازار سهام کشورها به وسیله هر اخباری به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و نرخ ارزهای مهم جهانی نیز بدون هیچ‌گونه الگوی مشخصی همچنان نوسانات صعودی و نزولی را در برابر هم تکرار می‌کنند و به هیچ وجه نمی‌توان به این نوسانات اطمینان کرد. (نمونه بارز آن در دو هفته گذشته افزایش قیمت ین در مقابل دلار به دلیل پیروزی آقای کان در حزب و پس از آن کاهش قیمت ین در مقابل دلار به دلیل مداخله دولت ژاپن در بازار ارز بود)سرمایه‌گذاران برای فرار از زیان‌های هنگفت و ریسک موجود به سمت طلا و سایر فلزات گرانبها هجوم آورده‌اند، بنابراین تا زمانی که بازار امنی برای سرمایه‌گذاران در کشورهای توسعه یافته به وجود نیاید و بازار‌های اصلی جذب وجوه سرمایه‌گذاران همچنان ناامن باشد، نمی‌توان انتظار داشت که طلا به بازاری متعادل تبدیل شود و قیمتی منطقی پیدا کند. تنها امکان برای نزول قیمت طلا، احتمال فروش سوداگرانه آن است که ممکن است منجر به کاهش قیمت آن شود.

*کارگزار بورس بیمه ایران