دیدگاه موسسات تحقیقاتی بزرگ درخصوص وضعیت نفت و طلا

امسال سال جالب توجهی برای سرمایه‌گذاران طلا و نفت بوده است. به گزارش سایت کارگزاری بانک ملی ایران، بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچ پیش‌بینی کرده قیمت انرژی و فلزات گرانبها در ۱۲ ماه آینده به ترتیب با ۲۷ و ۱۷ درصد رشد مواجه شوند. همچنین با افزایش تقاضای چین برای نفت (۵۲۰,۰۰۰ بشکه در روز) شاهد بالا رفتن میزان تولید صنعتی در ماه اوت (به‌طور سالانه) بودیم. سطح تقاضای چین برای نفت، پایدار بوده و تا چندین سال کاهش نخواهد یافت.

با توجه به اظهارات گلدمن ساچ، تقاضا برای نفت در جهان در ماه اوت رشدی معادل ۴/۲ میلیون بشکه در روز داشته است. از ماه اوت به بعد افزایش تقاضا از سوی کشورهای نوظهور منجر به کسری عرضه جهانی به میزان ۶۰۰,۰۰۰ بشکه در روز شده است؛ اما در ماه جاری شاهد معکوس شدن وضعیت نفت در آمریکا بودیم؛ به‌طوری که در هفته‌های اخیر بر مازاد عرضه این کالا افزوده شده است. چشم‌انداز بلندمدت برای نفت تغییری نکرده است.

برآوردهای موسسه تحقیقاتی وود مکنزی و بانک آلمانی دویچه بانک حاکی از آن است که سطح تولید نفت در جهان تا سال ۲۰۱۵ با در نظر گرفتن عدم سرمایه‌گذاری جدید، ۱۲ درصد کاهش خواهد یافت. نرخ تولید در انگلستان، استرالیا، نروژ و مناطق آفشور در ایالات متحده آمریکا به‌طور فزاینده‌ای هزینه‌برتر شده و با مشکلات بیشتری روبه‌رو بوده است؛ از این رو برای توسعه این ذخایر با ارزش چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ها باقی نخواهد ماند.

از اواسط ماه اوت با رشد خالص موضع معاملاتی خرید COMEX، قیمت‌ها افزایش یافته و سود سرمایه‌گذاران به بالاترین حد خود در سال جاری نزدیک می‌شود. به علاوه برای اولین بار از سال ۱۹۸۸، بانک‌های مرکزی اقدام به افزودن موجودی طلای خود کرده و در سال ۲۰۱۰ خریدار محض شمش طلا خواهند شد. موسسه تحقیقاتی BCD اظهار داشته قیمت طلا در حال افزایش بوده و این روند تا زمانی که روند شاخص‌های کلان اقتصادی یا صنایع خاص دستخوش تغییرات قابل ملاحظه‌ای شود، همچنان ادامه خواهد یافت.

BCA اظهار داشته نرخ پایین بهره واقعی و عدم اطمینان بالا در سیاست‌های اقتصادی کشورها به عنوان عوامل محرک بالا رفتن قیمت طلا محسوب می‌شوند.

واشنگتن همچنان ناچار است نشان دهد چگونه کسری بودجه دولت را کاهش خواهد داد، فدرال رزرو هم انتظار دارد نرخ بهره را تا سال ۲۰۱۱ نزدیک به صفر حفظ کند. زمانی که اقتصاد به سمت سیاست‌های انبساطی پیش می‌رود، چشم‌انداز افزایش قیمت طلا قوی‌تر می‌شود. حامی اصلی طلا و نفت همچنان چین خواهد بود؛ ولو اینکه اخیرا چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی در دنیا شده، اما تقاضای این کشور برای انرژی برمبنای سرانه مصرف همچنان کم است. با وجود بالا رفتن قیمت کالای زرد، تقاضای دولت، سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان طلا و جواهرات برای طلا همچنان قوی می‌باشد. انجمن جهانی طلا پیش‌بینی می‌کند در دهه پیش رو مصرف طلا دو برابر خواهد شد.

نگرانی از وخیم شدن ناگهانی اوضاع اقتصادی چین کاهش یافته است؛ چراکه این کشور خود را برای یک فرود نرم آماده می‌کند. تحلیل‌گران CLSA معتقدند به دلیل رشد درآمد، کاهش تورم و بدهی پایین خانوارها در چین، این کشور همچنان بهترین مصرف‌کننده در جهان خواهد بود. آنها انتظار دارند در سال‌جاری رشد GDP آن اندکی کمتر از ۱۰ درصد و در سال ۲۰۱۱ بین ۸ تا ۹ درصد باشد.

احتمالا در کوتاه مدت بی‌ثباتی‌هایی در بهای کالاها رخ خواهد داد؛ ‌با این حال انتظار می‌رود قدرت رشد اقتصادی در جهان متاثر از کشور چین و سایر بازارهای اصلی کشورهای نوظهور باشد که از عوامل اساسی افزایش تقاضا در سال‌های آتی محسوب می‌شود.