آسیب‌های ثبت قیمت‌های تصنعی در بورس کالا

گروه بورس کالا- سیدعلی‌اکبر هاشمیان با بیان این مطلب در میزگرد تلویزیونی برنامه «کلید» که با حضور پلارک، مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برگزار شد، در خصوص جایگاه صنعت فولاد در کشور و در پاسخ به برخی سوالات درباره افزایش قیمت فولاد در هفته‌های اخیر گفت: قیمتی که هم‌اکنون در بورس کالا برای فولاد کشف می‌شود معادل قیمت‌هایی است که در خرداد ماه سال ۸۶ در تالار بورس کالای ایران داشتیم و از این منظر، قیمت کاملا متعادل، معقول و قابل دفاع است.

به گزارش روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران، وی در این میزگرد، در پاسخ به این سوال که آیا امکان بازگشت قیمت‌ها به حالت سابق وجود دارد یا خیر؟ گفت: به هر حال تولیدکنندگان هم هزینه‌های خاص خودشان را دارند و باید بتوانند روی پای خودشان بایستند و بر اساس قیمت فولاد خام محصولات خودشان را تولید و بازار را تامین کنند. اگر قرار باشد قیمت را به طور مصنوعی و غیرمعقول پایین نگه داریم، تولیدکنندگان به ویژه در بخش خصوصی نابود می‌شوند و کمبودی که از این ناحیه به‌وجود خواهد آمد اثر بسیار سوئی بر بازار خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در خصوص وضعیت تولید فولاد در ایران گفت: ایران در یک حلقه بسته انرژی قرار دارد. غرب و جنوب ایران مملو از نفت و گاز است و در شمال و شرق کشور زغال‌سنگ داریم، یعنی درست دور ایران یک حلقه انرژی وجود دارد. ذخایر عظیم سنگ‌آهن هم به صورت مورب از آذربایجان تا سیرجان بین این دو انرژی قرار گرفته است. بنابراین ما در هر نقطه از ایران با حداقل هزینه حمل، قابلیت تولید فولاد داریم.

وی افزود: ایران دو شرط اولیه یعنی مواد اولیه و انرژی را برای توسعه صنعت فولاد در اختیار دارد، لذا ما مزیت نسبی اول را در صنعت فولاد در دنیا در اختیار داریم.

هاشمیان با بیان اینکه، برای موفقیت در صنعت فولاد، خصوصی‌سازی و تقویت بخش خصوصی یک شرط اساسی است، افزود: خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی که بخش خصوصی بعد از آزادسازی قیمت‌ها در سال ۸۲ انجام داد، الان ۱۳۰ میلیون تن مجوز احداث صنعت فولاد در دست بخش خصوصی است که اگر همین توان تقویت بشود با سرعت و با کمترین هزینه و به مراتب ارزان‌تر از صنعت فولاد دولتی می‌تواند توسعه پیدا کند و به مزیت اول کشور در منطقه تبدیل بشود.

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص وضعیت تجارت خارجی فولاد گفت: در حال حاضر سالانه حدود ۲۱ میلیون تن در کشور مصرف فولاد داریم که نصف آن از خارج از کشور وارد می‌شود و با توجه به این شرایط صادرات چندان معنا نخواهد داشت چون هر آنچه که تولید می‌شود، در بازار داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در خصوص کیفیت فولاد وارداتی به کشور نیز گفت: در بحث فولاد خام یا نورد که از خارج از کشور وارد می‌شود، گمرک کالاها را از طریق سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی مورد بازرسی قرار می‌دهد. یعنی هر کالایی که وارد می‌شود باید استاندارد داشته باشد منتهی استانداردها در دنیا یکسان نیست. با این حال کالا با هر استانداردی که وارد کشور می‌شود، باید با آن استاندارد مطابقت داشته باشد. اگر کالا با استانداردی که در اسناد حمل قید شده، تطبیق نکند، این موضوع قابل پیگرد و شکایت است و از مراجع مختلف از جمله گمرک، استاندارد یا بازرسی فنی، قابل پیگیری است.