قیمت سنگ‌آهن آزاد می‌شود

فارس- با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، قیمت سنگ‌آهن آزاد خواهد شد.

مسعود سمیعی‌نژاد، معاون معدنی وزیر صنایع اظهار کرد: آزادسازی قیمت سنگ‌آهن در کنار اجرای بسته‌های حمایتی از بخش صنعت صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های حمایتی که دولت در خصوص سبد کالای مورد نیاز مردم از جمله فولاد اجرا می‌کند، معمولا به تولید سنگ‌آهن به عنوان ماده اولیه تولید فولاد در کشور یارانه پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: این یارانه به صورتی به سنگ‌آهن اختصاص می‌یابد که حقوق دولتی بابت برداشت سنگ‌آهن از معادن دریافت نمی‌شود و در مقابل، این ماده اولیه با قیمت پایین تری به کارخانه‌های فولاد عرضه می‌شود.

بسته حمایت صنعتی از طریق تغییر تعرفه‌ تا تسهیلات بلاعوض

معاون وزیر صنایع افزود: قیمت جهانی هر تن سنگ‌آهن حدود ۱۲۰ هزار تومان است، در حالی که این ماده معدنی در داخل به طور متوسط حدود ۵۰ هزار تومان به کارخانه‌های فولاد سازی عرضه می‌شود؛ اما در مقابل، حقوق دولتی از معدن‌کاران دریافت

نمی‌شود.

وی با بیان اینکه فولاد جزو صنایع گروه یک در بسته حمایتی صنعت محسوب می‌شود، افزود: در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها تمهیدات مناسبی در خصوص صنعت فولاد اندیشیده شده که تامین مواد اولیه، انرژی و تسهیلات بانکی برای افزایش بهره‌وری در طول پنج سال، از آن جمله است.

سمیعی‌نژاد با اشاره به شناسایی ۲۳ رشته صنعتی انرژی بر در کشور تصریح کرد: برای هر صنعت بسته حمایتی مشخصی تدوین شده و راهکارهای حمایتی از هر رشته متفاوت است، به عنوان مثال از یک صنعت از طریق تغییر تعرفه‌ها حمایت خواهد شد، از صنعت دیگر از طریق پرداخت تسهیلات ارزان قیمت جهت افزایش بهره‌وری یا پرداخت تسهیلات بلاعوض حمایت می‌شود.

صادرات ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن فولاد در برنامه پنجم

وی با بیان اینکه سرانه مصرف فولاد کشور از ۱۹۷ کیلوگرم در ابتدای برنامه چهارم به ۲۷۳ کیلوگرم در سال ۸۷ رسید، افزود: سال گذشته حدود ۲۱ میلیون تن محصول فولادی در کشور مصرف شد؛ در حالی که این رقم در سال ۸۷ حدود ۵/۱۸ میلیون تن و در سال ۸۶ حدود ۲۰ میلیون تن بود. وی ادامه داد: مصرف فولاد در سال ۸۵ حدود ۵/۱۵ میلیون تن و در سال ۸۴ حدود ۷/۱۳ میلیون تن بود.

سمیعی‌نژاد با بیان اینکه امسال مصرف فولاد کشور به حدود ۲۲ میلیون تن خواهد رسید، گفت: این رقم در برنامه پنجم حدود ۳۰ میلیون تن برآورد می‌شود که ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن آن صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی بر مبنای سیاست‌های کلان کشور انجام می‌شود، سنگی که در کوه وجود دارد ماده خام معدنی محسوب می‌شود، ولی وقتی به کنسانتره تبدیل می‌شود، عمل فرآوری روی آن صورت گرفته و دیگر ماده خام به حساب نمی‌آید. وی تصریح کرد: از ابتدای سال‌جاری تراز صادرات کنسانتره سنگ‌آهن کاهش یافته و بیشتر گندله صادر می‌شود؛ تا ارزش افزوده بالاتری نصیب کشور شود و شاید طی دو تا سه سال آینده، صادرات گندله نیز جای خود را به صادرات فولاد خام یا محصول

فولادی بدهد.

معاون وزیر صنایع در ادامه با بیان اینکه در طول برنامه سوم ۳۲ درصد سنگ خام تولید داخل صادر ‌شد، گفت: این رقم سال گذشته به ۷ درصد رسید که نشان‌دهنده حرکت به سمت کاهش صادرات مواد خام معدنی است.