از ماموریت برای واردات تا صادرات میلیاردی

عکس: آکوسالمی

گروه بورس کالا- مراسم بیستمین سالگرد تاسیس شرکت بازرگانی پتروشیمی، روز گذشته با حضور معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، رییس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ایران، مدیران عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت بازرگانی پتروشیمی، مدیران و مهمانان خارجی و داخلی در هتل هما برگزار شد. عبدالحسین بیات، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این مراسم تاکید کرد: در ۶ ماه نخست امسال بیش از ۷ میلیون تن از انواع محصولات به ارزش بیش از ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادر شده است که در مقایسه با سال گذشته حدود ۳۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی در ادامه گفت: این میزان صادرات در حالی انجام شده که صنعت پتروشیمی همزمان با حفظ بازار‌های هدف داخل و خارج چند ماهی مشغول تولید کسری بنزین کشور بوده است.

وی با اشاره به اهمیت دانش فنی در فعالیت‌های صنعت پتروشیمی، یادآور شد: اگر زمانی اروپای غربی و ژاپن بالاترین میزان تولید محصولات پتروشیمی را داشتند، امروز این تولید در آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه متمرکز شده و در غرب به جای تولید محصولات، خدمات فنی و مهندسی ۸۰ درصد اقتصاد را به خود اختصاص داده است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر رشد روزافزون خدمات فنی و مهندسی در کشورهای غربی گفت: اگر در گذشته تولید محصولات پتروشیمی به عنوان یک مزیت شناخته می‌شد، امروز خدمات فنی و مهندسی برای تولید این محصولات بااهمیت‌تر است.

وی افزود: افزون بر خدمات فنی و مهندسی، سهم بازرگانی و تجارت جهانی نیز در راه رشد و در میان کشورهای جهان از جمله شاخص‌های پیشرفت به شمار می‌آید و همین تخصصی شدن بخش خدمات به ویژه بازرگانی و تجارت بود که موجب تاسیس شرکت بازرگانی پتروشیمی شد.

بیات تصریح کرد: عملکرد مثبت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بازارهای جهانی، تنوع محصولات مورد معامله، دسترسی به امکانات مطلوبی چون اسکله‌ها، مخازن و بنادر صادراتی در حاشیه خلیج‌فارس، گستردگی جغرافیایی تولید محصولات پتروشیمی به ویژه در عسلویه و ماهشهر و وجود نیروهای با تجربه در این شرکت، از جمله مزیت‌های آن است.

وی همچنین گرایش مجتمع‌های خصوصی شده پتروشیمی به صادرات و فروش مستقیم محصولات آنها، تاثیرهای ناشی از تحریم‌ها، همچنین احتمال خروج نیروهای باتجربه از شرکت و احتمال افزایش انتظارات مدیران از این شرکت را از جمله چالش‌های پیش‌روی بازرگانی پتروشیمی خواند و تاکید کرد: این شرکت برای خروج از این چالش‌ها باید به تجزیه و تحلیل دقیق فرصت‌های خود

بپردازد.

تحریم این شرکت جایز نیست

در این مراسم همچنین مهندس علینقی خاموشی، رییس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ایران در خصوص اعمال محدودیت‌های ایجاد شده در شرکت بازرگانی پتروشیمی توسط کشورهای دیگر گفت: ۵۵ درصد سهام بازرگانی پتروشیمی واگذار شده است و به همین دلیل این شرکت دیگر دولتی نیست و تحریم کشورها در خصوص بازرگانی پتروشیمی جایز نیست.

ایران اولین صادرکننده متانول به چین

در این مراسم همچنین رضا حمزه لو، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با بیان آمار و ارقامی که نشان از رشد تجاری شرکت بازرگانی پتروشیمی در عرصه بازارهای جهانی داشته، تبدیل شدن به یک شرکت بازرگانی بین‌المللی را از اهداف آینده آن دانست.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: هم‌اکنون در اروپا و ترکیه و چین دومین صادرکننده پلی‌اتیلن در میان صادرکنندگان هستیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی تصریح کرد: با آنکه به عنوان شرکتی ۵۵ درصد خصوصی، در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌ایم، اما موفق شده‌ایم در ۶ ماه نخست امسال، صادرات محصولات پتروشیمی را ۳۳ درصد به لحاظ وزنی و ۵۶ درصد به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهیم.

وی افزود: در ۶ ماه نخست امسال ۳/۷ میلیون تن انواع محصول پتروشیمی به ارزش ۵/۴ میلیارد دلار به کشورهای مختلف صادر شده است.

وی یادآور شد: شرکت بازرگانی پتروشیمی نخست برای واردات محصولات پتروشیمی و تامین نیاز داخلی تاسیس شد، اما امروز که تولید این محصولات در کشور از رشد قابل توجهی برخوردار شده است، شرکت بازرگانی پتروشیمی به سمت صادرات، ‌ایجاد برند برای صنعت پتروشیمی کشور و حضور موثر بین‌المللی حرکت می‌کند.

حمزه‌لو ادامه داد: در طول سال‌های فعالیت این شرکت، رشد صادرات برخی از محصولات پتروشیمی بیش از تصور بوده است، برای مثال در این مدت صادرات متانول ۹ درصد و صادرات پلی‌اتیلن ۹۰ برابر گذشته افزایش داشته است.

وی گفت: آمارها نشان می‌دهد تحریم‌های وضع شده برای این شرکت با تلاش نیروهای دلسوز آن و طرف‌های خارجی تاثیری نداشته است؛ از این رو در سیاست‌گذاری‌های جدید سعی داریم شرکت بازرگانی پتروشیمی را از شرکتی ملی در سطح بین‌الملل به شرکتی بین‌المللی تبدیل کنیم که در تمام جهان به فعالیت‌های تجاری بپردازد.

حمزه‌لو افزود: یکی دیگر از سیاست‌های جدید این شرکت، خرید سهام برخی از مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی است که در این زمینه سهام شرکت‌های پردیس، ارومیه، زاگرس، کارون و آریافسفریک را خریداری کرده‌ایم‌ و برنامه داریم در ۷ طرح از جمله طرح‌های در دست ساخت پتروشیمی نیز سهامدار باشیم.

به گفته او این شرکت با خرید سهام این مجتمع‌ها به جمع تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی پیوسته است که این موضوع سبب ایجاد امنیت بیشتر در تجارت این شرکت می‌شود.

وی توسعه ناوگان حمل و نقل زمینی و دریایی، ایجاد خط کشتیرانی، حضور فعال در بخش‌های بیمه‌ای و بانکی و گسترش فعالیت‌های شرکت در زمینه فرآورده‌های نفتی، گازی و صنعتی را از دیگر برنامه‌ها و سیاست‌های آتی این شرکت اعلام کرد.

حمزه‌لو راندمان و عملکرد بهتر نیروی انسانی متخصص، افزایش سرعت تصمیم‌گیری و کاهش بوروکراسی‌های اداری را از پیامدهای مثبت خصوصی‌سازی در این شرکت خواند و ادامه داد: همچنین به دلیل گردش مالی ۳۰ میلیارد دلاری در سال، این شرکت از پشتوانه تجاری مطلوبی برخوردار شده است.

۵۵ درصد سهام بازرگانی پتروشیمی واگذار شده است و به همین دلیل این شرکت دیگر دولتی نیست و تحریم کشورها در خصوص بازرگانی پتروشیمی جایز نیست.