تاثیر نرخ بهره در تعیین قیمت سکه طلا

گروه بورس کالا- سردار خالدی: این روزها در حالی معاملات آتی سکه در بورس کالا صورت می‌گیرد که هنوز برای بسیاری از خریداران، تاثیر نرخ بهره بر تعیین قیمت نهایی چندان جدی مورد توجه قرار نگرفته است، در این زمینه کارشناسان فعال در بخش قراردادهای آتی نظرات مختلفی دارند؛ به طوری‌که برخی از تاثیرات مستقیم نرخ بهره بر روند بازار و چگونگی سازوکار آن خبر می‌دهند. این در حالی است که عده‌ای دیگر براین باورند نرخ بهره تنها واسطه یکی از مکانیزم‌های تاثیرگذاری است و به همین خاطر نقشی غیرمستقیم در این راه ایفا می‌کند. نرخ بهره تاثیر مستقیم در کشف نرخ بازار ندارد

وحید حسین‌زاده، یکی از مدیران بورس کالایی در پاسخ به این سوال که نرخ بهره چه تاثیری در روند تعیین کشف نرخ سکه آتی دارد، اظهار داشت: نرخ بهره به صورت مستقیم در تعیین و کشف نرخ بازار تاثیرگذار نیست، در واقع نرخ بازده مورد انتظار که نرخی ذهنی است در کشف نرخ بازار موثرتر است.

این کارگزار بورس در ادامه افزود: در هر صورت بهتر است گفته شود نرخ بهره در زمانی برآورد و تاثیرگذار می‌شود که از سوی معامله گران با میزان سود تعیین شده در ارتباط باشد.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: اگر فرصت اقتصادی به معنی مهیاسازی شرایط رشد اقتصادی وجود داشته باشد، در این صورت نرخ بازده مورد انتظار تحت تاثیر شرایط اقتصادی، انتظارات سرمایه‌گذار از معامله و نرخ بهره می‌تواند در تعیین و کشف نرخ موثر باشد.

وی درباره اینکه چرا تفاوت نرخ در نظر گرفته شده برای هر یک از سررسیدهای معاملاتی بالاست، اظهار داشت: علاوه بر دلایلی که گفته شد، تصور غالب عموم هم بر این است که «نرخ طلا در آینده همواره بالاتر از نرخ امروز است» که با توجه به نوع بازارهای آتی، همیشه جنبه‌های روانی در قیمت نهایی بازار تاثیر دارد.

برای سفته باز نرخ بهره مهم نیست

رفیعی یکی دیگر از کارگزاران بورس کالا نیز درباره اینکه تاثیرات نرخ بهره بر بازار چگونه است، افزود: اساسا نرخ بهره در بازار تنها از سوی کسانی که عملیات آربیتراژها را انجام می‌دهند در نظر گرفته می‌شود و برای سفته باز اصلا نرخ بهره مهم نیست. از سویی نرخ بهره اعمال شده با نرخ بهره کوتاه‌مدت بانکی متفاوت است، در واقع تعیین نرخ بهره در بازار از سوی کارگزار یا سرمایه‌گذار بستگی به توان مالی آن فرد (چه حقیقی و چه حقوقی) دارد؛ بنابراین اگر اعتبار کمتری وجود داشته باشد قطعا نرخ بهره بالاتری در نظر گرفته می‌شود.

رفیعی در ادامه افزود: عوامل زیادی در تعیین نرخ برای بازار آتی سهیم هستند که درصد نرخ بهره نیز به عنوان یکی از عوامل غیرمستقیم سهم ناچیزی ایفا می‌کند.

اختلاف قیمت سررسیدها از نظر تئوریک درست است

از سویی بیات، دیگر کارشناس بورس کالا، اختلاف قیمت ۱۲ هزار تومانی بین دو سر رسید را به خاطر نرخ بهره دانست و درباره دلیل این امر تصریح کرد: شاید این اختلاف از نظر روانی بالا باشد، اما از نظر تئوریک این محاسبه کاملا درست است.

بیات در ادامه افزود: اگرچه ممکن است خریداران عدد ثبت شده را بزرگ در نظر بگیرند، اما تا زمان سررسید خرید زیادی انجام نمی‌شود. این در حالی است که از نظر روانی نرخ محاسبه شده منطقی است.

وی خاطرنشان کرد: در بورس با توجه به مکانیزم عرضه و تقاضا کشف نرخ صورت می‌گیرد و قیمت‌ها شفاف می‌شود، بنابراین نرخ نهایی را همین سازوکار مشخص خواهد کرد.

این کارشناس بورس در پایان خاطرنشان کرد: هرچند ممکن است نرخ بهره ۶ درصد کوتاه‌مدت بانکی برای معاملات صحیح نباشد؛ اما در هر حال این نکته را نیز نباید فراموش کرد که بازاریان اغلب با نرخ بهره‌های بیشتر دادوستدهایشان را انجام می‌دهند.