رضایت فعالان بورسی از ۷۸۰ تومانی شدن قیمت فولاد

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: در پی اعمال تمهیدات مستقیم از سوی وزارت بازرگانی و وزارت صنایع، نرخ آهن در معاملات بورس کالا کاهش یافت. دیروز نرخ آهن در حالی ۷۸۰ تومان ثبت شد که در هفته گذشته قیمت محصولات ذوب‌آهن به ۸۰۰ تومان در هر کیلو رسیده بود و حتی قیمت یکی از شرکت‌ها در رقابت ۸۵۰ تومان شده بود.

بر اساس این گزارش، دیروز همزمان با آغاز عرضه آهن در تالار بورس کالا، ناظر معاملات اعلام کرد: از آنجا که قیمت میلگرد و تیرآهن در یک ماه اخیر به شدت رشد کرده است و ارزیابی‌ها نشان از کاذب بودن نرخ‌ها دارد، از این رو وزارت بازرگانی اسامی و مشخصات کامل تمامی افرادی را که از بورس خرید می‌کنند، ارزیابی می‌کند.

در همین راستا، نماینده وزارت بازرگانی هم که در تالار معاملات بورس حضور داشت، در خصوص این تصمیم گفت: تا پیش از این، دولت قصد دخالت در بازار را نداشت، اما در جریان جلساتی که با حضور مسوولان وزارت صنایع و وزارت بازرگانی و تعدادی از تولیدکننده‌ها برگزار شد، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که نرخ‌های فعلی در بازار آهن کاذب و غیرمنطقی است.

وی خطاب به کارگزاران گفت: از این رو تصمیم بر این شده تا وزارت بازرگانی با ابزاری که در اختیار دارد، جلوی تقاضای کاذب بازار را بگیرد، از این رو لیست تمامی خریداران توسط وزارت بازرگانی بررسی شده و عواقب هر گونه مشکلی با کارگزاران خواهد بود.

هشدارهایی به کارگزاران

محمود غفاری، ناظر تالار بورس کالا نیز اعلام کرد: با وجود اینکه محدودیت خریدی تعیین نشده، اما در صورتی که روند قیمت‌ها افزایش پیدا کند، این احتمال وجود دارد که محدودیت خرید نیز در مورد معاملات در نظر گرفته شود.

علاوه بر اینکه واریز ۱۰۰ درصد وجه تضمین خرید نیز دیروز از سوی بورس تعیین شده بود، غفاری اعلام کرد در صورتی که تشخیص داده شود قیمت کالایی در رقابت بالاتر از حد تعیین شده، از سوی مدیرعامل بورس کالا این اجازه را دارد که تا ۳ نرخ اول معامله را باطل اعلام کند، از این رو به کارگزاران هشدار داد تا از ثبت نرخ‌های خیلی بالا در رقابت خودداری کنند.

تعیین سقف نرخ برای بورس

شنیده‌ها حاکی از آن است که علاوه بر این موارد، از بورس کالا خواسته شده بود تا از ثبت نرخ‌های بالاتر از ۷۸۰ تومان، جلوگیری کند که البته گفته می‌شود بورس با تعیین این نرخ به طور مشخص موافقت نکرده بود.

اما در هر صورت با توجه به مطالبی که از سوی نماینده وزارت بازرگانی و ناظر تالار در ابتدای معاملات اعلام شد، تقاضا کاهش قابل‌توجهی پیدا کرد و برخلاف تصور همگان، نه‌تنها معاملات وارد رقابت نشد، بلکه در بیشتر موارد عرضه‌کننده‌ها مجبور به کاهش قیمت پایه نیز شدند و عملا در بیشتر موارد نرخ آهن روی ۷۸۰ تومان تعیین شد.

البته در برخی موارد بورس از انجام معامله خودداری کرد، برای مثال در مورد میلگرد تحویل ۳۰ /۷/۸۹ فولاد خراسان پس از اینکه در رقابت نرخ آن به ۸۵۰ تومان رسید، مدیرعامل بورس کالا، دستور ابطال معامله را داد.

نظر بورس این بود که عرضه‌های تحویل ۳۰/۸/۸۹ از تحویل‌های ۳۰/۷/۸۹ پایین‌تر به ثبت برسد تا تفاوت نرخی که باید میان سلف‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت وجود داشته باشد، تعیین شود. در نتیجه دیروز ناظر تالار برای یکدست کردن قیمت‌ها، عرضه‌های ۳۰/۷ را قبول نکرده و تنها عرضه‌های سلف ۳۰/۸ را پذیرفت.

در همین حال، ناظر تالار در پاسخ به یکی از کارگزاران که کاهش نرخ‌های پایه را با توجه به قیمت سنگ‌آهن و شمش پایین توصیف کرده بود، گفت: در حال حاضر شرایط بازار کشور با توجه به اینکه در حال نزدیک شدن به زمان اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها هستیم خاص است و تلاش برای بالا نرفتن قیمت‌ها و استفاده برخی افراد از این موقعیت، منطقی است، اما اگر شرایط عادی بود قطعا نرخ سنگ‌آهن و شمش و دیگر هزینه‌های تولید همان طور که مورد نظر برخی کارشناسان است باید مورد توجه قرار می‌گرفت، اما شرایط فعلی بازار خاص است و احتیاج به برخی نظارت‌ها وجود دارد.

کنترل بازار، منطقی یا دیرهنگام؟

اگرچه دیروز همچنان افرادی بودند که نسبت به محدود کردن بازار اعتراض داشته و آن را برخلاف اصول بازار آزاد می‌دانستند و حتی برخی نیز اجرای این تمهیدات را بسیار دیرهنگام ارزیابی می‌کردند، اما واقعیت امر نشان از رضایت فعالان بازار از کاهش نرخ‌ها داشت؛ به طوری که حتی مخالفان نظارت مستقیم در بازار نیز این کاهش قیمت را منطقی دانسته و معتقد بودند که نرخ‌ها بیش از حد و بسیار غیرمنطقی بالا رفته بود و احتیاج به اصلاح نرخ‌ها داشتیم. از این رو این موضوع را مطرح می‌کردند که اگر قرار بر این بود دولت مستقیما در بازار نظارت کند، بهتر بود که زودتر از این و پیش از اینکه عده‌ای با ثبت نرخ‌های بالا سود کرده و عده‌ای ضرر کنند وارد بازار می‌شد و این تمهیدات را به کار می‌بست.

دلایل کاهش تقاضا در بورس

دیروز اگرچه اظهاراتی که در مورد ارزیابی لیست خریداران مطرح شد تا حدودی تقاضا را کاهش داد، اما در کنار این موارد، به نظر می‌رسید عرضه محصولات از سوی تولیدکننده‌های متعدد نیز تا حدودی از فشار تقاضا کاست خصوصا اینکه برخلاف همیشه ذوب‌آهن در انتهای تالار و پس از اینکه دیگر تولیدکننده‌ها عرضه کردند، محصول خود را روی تابلو آورد؛ از این رو التهابی که همواره در مورد معاملات ذوب‌آهن ایجاد شده و بر بازار دیگر فولادی‌هایی که پس از آن عرضه می‌کنند سایه می‌افکند، این بار رخ نداد.

اما به گفته غفاری، بورس کالا همچنان مصر است تا فولادسازان بخش خصوصی را پذیرش کند تا با بالا رفتن عرضه، تعادل میان عرضه و تقاضا همواره وجود داشته باشد. کمااینکه گفته می‌شد به دنبال خبر عرضه‌های دیروز، از بعدازظهر روز یکشنبه معاملات بازار آهن با نزول اندک قیمت و کاهش التهاب تقاضا روبه‌رو شده بود، البته یکی از کارشناسان بازار گفت: با توجه به اینکه تا دیروز ظهر خبر مربوط به تمهیدات وزارت بازرگانی اعلام نشده بود از این رو تا زمان انجام معاملات بورس، بازار مجددا گرفتار التهابات و هیجانات شده بود، اما با کاهش نرخ‌ها در بورس کالا این فضا مجددا تعدیل شد و بازار آرام‌تر شد.

فروش ۱۵۲ هزار تن کالا در بورس

دیروز همزمان با کاهش نرخ محصولات شرکت‌های عرضه‌کننده که در مورد برخی از آنها در چند مرحله اتفاق افتاد، تقاضا در برخی موارد پایین‌تر از عرضه بود و باعث شد تا بخشی از کالاهای عرضه شده برای عرضه در زمان مچینگ به خریداران ارائه شود.

براساس این گزارش، دیروز سبد میلگرد A-۳ ا۱۴، تا ۲۵ خراسان با نرخ ۷۸۰ تومان ۱۷ هزار و ۱۶۰ تن، سبد میلگرد A-۳ا ۱۴، تا ۲۵ گروه ملی نیز با نرخ۷۸۰ تومان ۷ هزار و ۵۹۰ تن، سبد میلگرد A-۳ ا۱۴ تا ۲۵ فولاد یزد با نرخ ۷۸۰ تومان ۸۰۰ تن در رینگ اصلی و ۴۰۰ تن در زمان مچینگ معامله شد.

میلگرد A-۲ ا۱۲، فولاد کرمان با نرخ ۷۸۰ تومان ۵۴۰ تن در زمان مچینگ و ۲۰۰ تن در تالار اصلی فروش رفت.

سبد میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن دیروز با نرخ ۷۸۰ تومان ۵۸ هزار و ۸۰ تن فروخته شد. مجموعا تا ساعت ۱۴ دیروز، ۱۵۲ هزار و ۶۲۰ تن آهن معامله شد.

مبارکه نرخ پایه را کاهش داد

با توجه به اینکه تقاضای کمتری از آنچه انتظار می‌رفت در بازار وجود داشت، دیروز مبارکه نرخ پایه ورق گرم را که ۶۹۶ تومان اعلام کرده بود به ۶۴۰ تومان کاهش داد.

براساس این گزارش، در این روز ورق گرم B ۶ هزار و ۶۶۰ تن با نرخ ۶۴۰۰ تومان معامله شد. ورق سرد C نیز با نرخ ۸۴۲ تومان ۴ هزار و ۴۷۰ تن معامله شد. ورق گالوانیزه نیز ۹۲۶ تومان ۱۵۵۰ تن معامله شد.