بورس مبادله آهن با نرخ770 تومان را باطل کرد

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: رقابت بازار برای خرید سبد ترکیبی تیرآهن و میلگرد ذوب‌آهن اصفهان نرخ آن را از ۷۲۰ به ۷۷۰ تومان افزایش داد؛ اما از آنجا که وزارت صنایع مرز کشف نرخ میلگرد در بورس را ۷۴۰ تومان اعلام کرده و مخالفت خود را با ثبت نرخ‌های بالاتر اعلام کرده بود، مقامات بورس کالا نیز این معامله را ابطال کردند. اما در همین رابطه مدیر تالارهای بورس کالا در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» نرخ کشف شده در بورس را در مقایسه با قیمت‌های بازار آزاد منطقی توصیف کرده و گفت: از نظر بورس قیمت ۷۷۰ تومان در مقایسه با نرخ‌های ۸۹۰ تومانی که در بازار آزاد معامله می‌شود و حتی با در نظر گرفتن ۳ درصد مالیات و هزینه‌های جانبی دیگر قیمت منطقی و معقولی است؛ اما از آنجا که مسوولیت کشف نرخ‌های بالاتر از ۷۴۰ تومان به بورس محول شده، این معامله را ابطال کردیم.

محمود غفاری خاطرنشان ساخت: تجربه نشان داده که تفاوت زیاد بین نرخ‌های بورس و بازار ایجاد رانت می‌کند و نباید تفاوت زیادی بین قیمت‌های بورس و بازار باشد.

معامله دیروز ذوب‌آهن مانع رشد قیمت می‌شد

به دنبال ابطال معامله ذوب‌آهن در بورس نرخ‌ها در بازار آزاد رشد زیادی داشت؛ به طوری که گفته می‌شود در بازار اصفهان نرخ‌ها تا ۴۰ تومان افزایش یافت. از این رو تعدادی از فعالان بازار تحلیل‌شان این بود که اگر این معامله انجام می‌شد، نرخ‌ها یا تثبیت شده یا کمتر افزایش پیدا می‌کرد؛ چراکه به عقیده آنها اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت‌ها کمبود کالا است که بازار را با مشکل و جو روانی بدی مواجه کرده است.

از این رو برخی به فرارسیدن سررسید محصولات سلف ۳۰ /۵/۸۹ اشاره کرده و معتقدند، از آنجا که همواره تا ۱۵ روز این فرصت وجود دارد که محصولات به مشتریان عرضه شود، بازار با کمبود بیشتری روبه‌رو شده، خصوصا اینکه برخی افراد از این فرصت برای دیرتر فروختن و برداشتن کالای خود از انبارها استفاده می‌کنند. از این رو افزایش هزینه‌های انبارداری و حذف معامله خریدارانی که به موقع کالای خود را برداشت نمی‌کنند از جمله پیشنهاداتی است که از سوی این افراد مطرح می‌شود.

در همین حال، برخی منتقدان نیز با اشاره به عرضه ۵۰ هزار تنی ذوب‌آهن در معاملات دیروز معتقدند، با توجه به اینکه این عرضه نخستین عرضه سلف ۳۰/۷ /۸۹ بوده، ذوب‌آهن می‌توانست در حجم بالاتری عرضه داشته باشد، اما از آنجا که ذوب‌آهن حداکثر ماهی ۲۰۰ هزار تن تولید دارد، همواره ترجیح داده تا کل تولید خود را به جای عرضه در یک یا دو روز مشخص، در روزهای معاملاتی متعددی که در طول یک ماه وجود دارد عرضه کند تا تقاضا‌های هفته‌های بعدی باعث نشود تا قیمت‌ها بالاتر ثبت شود.

تنوع عرضه‌کننده‌ها، تنها راه منطقی شدن قیمت‌ها

در حالی که نظارت بر نرخ‌های کشف شده در بورس در بیشتر مواقع انگیزه عرضه در بورس را در میان دیگر تولید‌کننده‌ها کاهش داده است؛ اما واقعیت این است که هنوز هم بهترین راه‌حل پیشنهادی برای منطقی شدن فرآیند کشف قیمت‌ها و جلوگیری از بازارسازی‌های هدفمند شده و دستکاری قیمت‌ها در بورس، بالارفتن تعداد عرضه‌کننده‌ها است؛ چراکه تعیین حد و مرز قیمتی در بورس تنها باعث گیج‌تر شدن بازار می‌شود. از این رو تلاش برای بالابردن تعداد عرضه‌کننده‌های بورس که بتوانند بخشی از فشار تقاضا را که به خصوص در این برهه از زمان بیشتر شده، کاهش دهند از مهم‌ترین اهداف بورس عنوان می‌شود.

احتمال تداوم اعمال محدودیت در عرضه‌های مبارکه

به دنبال تداوم روند صعودی قیمت‌ها در بازار و تجدید محدودیت‌های مبارکه در بورس طی هفته‌های اخیر، پیش‌بینی می‌شد که این محدودیت‌ها برداشته شود؛ اما دیروز محمود غفاری، مدیر تالارهای بورس کالا از احتمال تداوم اعمال محدودیت فروش در بازار محصولات مبارکه خبر داد و گفت: با توجه به شرایط فعلی بازار و جو روانی که وجود دارد، در صورت انجام یکسری توافقات میان مبارکه، سازمان بورس و بورس کالا احتمال دارد که از هفته آینده مجددا فروش‌های مبارکه تنها به افرادی که پروانه تولید و مجوز دارند انجام شود.

این مطلب در حالی مطرح می‌شود که طی ماه‌های اخیر همواره بورس کالا و سازمان بورس اعمال محدودیت در معاملات را مغایر با مقررات بورس دانسته و با آن موافقت نداشت.

اما غفاری معتقد است، بورس کالا ممکن است که با توجه به شرایط فعلی بازار، این محدودیت را از سوی مبارکه قبول کند.