بنا به پیش‌بینی موسسه تحقیقاتی مپس، با وجود اینکه مشکلات ناشی از بحران اقتصادی جهان که از اواخر 2008 آغاز شد و سال گذشته را به شدت تحت تاثیر قرار دارد، تولید فولاد و سنگ‌آهن جهان در تمام ماه‌های سال 2010 با مازاد روبه‌رو خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود بازده جهانی فولاد خام به ۱۳۹۵ میلیون تن (تقریبا ۱۴ درصد بالاتر از سال قبل و ۷/۳ درصد بالاتر از اوج تولید فولاد در سال ۲۰۰۷) برسد. مپس انتظار دارد
در سال 2014 بازده فولاد جهان به 1625 میلیون تن (33 درصد بالاتر از بازده سال گذشته) باشد.
کل تولید فولاد در اتحادیه اروپا (۲۷ کشور) حدود ۳۰ درصد در سال ۲۰۰۹ کاهش یافت. با این حال پیش‌بینی می‌شود روند بهبود در سال ۲۰۱۰ شتاب بگیرد.
مپس پیش‌بینی می‌کند این رقم در سال جاری برابر 170 میلیون تن باشد. انتظار می‌رود رشد بیشتر در این منطقه کاملا به آرامی صورت بگیرد. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2014 رشد در کشورهای اروپایی غیرعضو اتحادیه قوی باشد.
بازده فولاد در CIS در سال ۲۰۰۷ در دوره بعد از متلاشی شدن اتحادیه جماهیر شوروی به بالاترین حد خود رسید. بحران اقتصادی جهان منجر به کاهش تولید در این منطقه در سال‌های ۲۰۰۹/۲۰۰۸ شد که البته این کاهش کمتر از میزانی بود که در اروپای غربی پیش آمد. در سال ۲۰۱۰ بهبود به جریان افتاد و تا سال ۲۰۱۴ ادامه خواهد یافت.
تولید در منطقه نفتا طی دو سال از سال 2007 تا 50 میلیون تن (حدود 50 درصد) افت داشته است. مپس پیش‌بینی می‌کند نیمی از این کاهش در سال 2010 جبران شود. شاخص‌های اقتصادی ضعیف شروع خانه‌سازی و پروژه‌های زیربنایی، روند سریع بهبود را محدود کردند. بهبود آرامی برای 4 سال آینده پیش‌بینی می‌شود؛ چراکه بسیاری از اقدامات انجام شده برای ایجاد انگیزه در اقتصاد نتایج خوبی داده است.
بازده فولاد در آمریکای جنوبی به دلیل وقوع بحران اقتصادی در جهان نسبت به اوج خود در سال ۲۰۰۷ تا ۱۰ میلیون تن در سال ۲۰۰۹ کاهش یافت. وضعیت تقاضای داخلی در برخی از کشورهای این منطقه بهتر شده؛ اما در باقی کشورها به دلیل وجود بحران در انرژی با کاهش در تقاضا روبه‌رو بوده‌ایم؛ در نتیجه روند بهبود کامل نشده است. لازم است بازار طی چند سال آینده به‌طور متوالی در مسیر بهبود حرکت کند. مپس انتظار دارد در کل سال ۲۰۱۲ شاهد رسیدن به ارقام بالای جدیدی باشیم و باز تا سال ۲۰۱۴ با افزایش بیشتری مواجه باشیم.
در سال‌های 2008 و 2009 بحران اقتصادی جهان بر تقاضا و عرضه فولاد در قاره آفریقا تاثیر منفی بر جای گذاشت. وقوع تجدید حیات آرامی در سال 2010 پیش‌بینی می‌شود؛ چرا که وضعیت بازار به سمت بهبود پیش می‌رود. مپس پیش‌بینی می‌کند در سال 2014 کل بازده فولاد این منطقه به 19 میلیون تن برسد که یک رکورد جدید برای آن محسوب می‌شود.
تقاضا برای فولاد در خاورمیانه در این هزاره به طور متوالی روند صعودی داشته، تولید فولاد محلی نیز افزایش یافته و با یک رشد ثابت طی ۱۱ سال گذشته از ۹ میلیون تن به ۷/۱۷ میلیون تن در سال ۲۰۰۹ رسیده است. انتظار می‌رود با راه‌اندازی ظرفیت‌های جدید، شاهد رشد قوی‌تری در تولید در سال ۲۰۱۰ باشیم.
برنامه‌ها با سرمایه‌گذاری بیشتر در صنعت فولادسازی اجرا خواهند شد. مپس پیش‌بینی می‌کند تا سال 2014 شاهد رشد قابل توجهی حدود 9 میلیون تن در بازده فولاد این منطقه باشیم. در جریان بحران مالی جهانی سال‌های 2009 بازده فولاد چین به طور تسلیم‌نشدنی‌ای به رشد خود ادامه داد. پیش‌بینی‌ می‌شود شاهد رشد و توسعه بیشتری البته با سرعتی آهسته‌تر از گذشته در این صنعت در آینده باشیم.
دولت چین تلاش می‌کند تا مانع رشد بیش از حد اقتصاد شده و سفته‌بازی در بازار مسکن را کاهش دهد. با این حال مپس پیش‌بینی می‌کند طی ۵ سال از سال ۲۰۰۹، شاهد رشدی بیشتر از ۳۰ درصد در تولید فولاد باشیم.
انتظار می‌رود سهم بزرگی از این افزایش در تولید در آینده در سال 2010 اتفاق بیفتد؛ چرا که میزان تولید با 60 میلیون تن افزایش به حدود 627 میلیون تن خواهد رسید. در سال 2009، بازده فولاد ژاپن در نتیجه بحران مالی جهانی، بیش از 30 میلیون تن (26 درصد) افت داشت.
در سال ۲۰۱۰ یک بهبود جزئی در این منطقه به وقوع خواهد پیوست؛ به طوری که به طور تقریبی شاهد ۲۰ میلیون تن
افزایش در تولید خواهیم بود. رشد آرام بیشتری طی 4 سال برای این صنعت در ژاپن پیش‌بینی می‌شود. بازده فولاد در کشورهای آسیایی (به استثنای چین و ژاپن) در سال 2008 به 149 میلیون تن رسید. پس از 9 سال رشد مداوم، بحران مالی، بسیاری از تولیدکنندگان را مجبور کرد تا عرضه خود را در سال 2009 کاهش دهند.
در سال ۲۰۱۰، بهبود مطلوب و قوی اتفاق افتاد و فولادسازان انتظار داشتند با مازادی معادل ۱۶۰ میلیون تن در کشورهای مختلف این منطقه روبه‌رو شوند. رشد بیشتری تا سال ۲۰۱۴ پیش‌بینی می‌شود که ناشی از بالا رفتن ظرفیت‌های برنامه‌ریزی شده جدید و افزایش تقاضا در بازار می‌باشد.
منبع: سایت کارگزاری بانک ملی