گروه بورس کالا- سردار خالدی: روز گذشته ۱۵ هزار تن گندم خوراکی به ارزش ۳ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۵۰۰ دلار در حالی فروخته شد که از سوی خریداران دلیل اصلی کاهش تقاضا، افزایش مداوم نرخ از سوی شرکت بازرگانی دولتی اعلام شد. به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، ابتدای معاملات روز گذشته رینگ صادراتی با توضیحاتی پیرامون مصاحبه حمید علیخانی مدیر شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی با مطبوعات و خبرگزاری‌ها از سوی ناظر تالار آغاز شد. عباس بنازاده، مدیر توسعه بازار، بابیان اینکه رینگ صادراتی بورس کالا تاکنون شاهد مبادله بالغ بر ۷۴۰ هزار تن گندم خوراکی معمولی و دورم در تابلوی معاملات بوده، گفت: با احتساب ۷۰ هزار تن معامله برگشت خورده و انجام نشده، نزدیک به ۷۰۰ هزار تن گندم در این بازار به فروش رسیده است.

بنازاده در ادامه با اشاره به موضوع صادرات ۲ میلیون تنی گندم از طریق کانال بورس کالا و وضعیت حاکم بر قیمت جهانی گندم با توجه به اتفاقات پیش آمده در آتش سوزی بزرگ جنگل‌های روسیه افزود : فعالان بازار در این زمینه کارهای زیادی انجام داده‌اند و در واقع اگر شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی سیاست خاصی دارد بهتر است این سیاست‌ها را اعلام کند تا فعالان بازار نسبت به دادوستدها تصمیم‌گیری لازم را انجام دهند.

پس از این صحبت‌ها بود که رینگ صادراتی آماده عرضه گندم تولیدی ۴ استان خراسان، کردستان، آذربایجان شرقی و کرمانشاه در تابلوی معاملات شد؛ به طوری‌که در آغاز ۵ هزار تن گندم خوراکی معمولی استان خراسان به قیمت هر تن ۲۳۰ دلار روی تابلو آمد که تنها با تقاضای ۳ هزار تن با قیمت‌های هر تن ۱۵۰، ۱۹۸ و ۲۰۰ دلار روبه‌رو شد، پس از اینکه نماینده دولتی فروش با اعلام اینکه قیمت‌ها بالاتر است و از نرخ ۲۲۲ دلار و ۵۰ سنت پایین‌تر نمی‌آید، خریداران با اظهار اینکه نرخ‌های آتی بورس کانزاس ۲۵۸ و بورس شیکاگو ۲۴۹ دلار بوده، خواستار کاهش بیشتر نرخ اعلام شده شدند که مورد موافقت نماینده دولتی قرار نگرفت، استدلال فعالان بازار براین بود که با توجه به وضعیت بازار گندم روسیه و قیمت‌های جهانی دولت بهتر است به منظور افزایش صادرات این محصول نرخ‌های خود را پایین‌تر اعلام کند تا هم سیاست تشویقی برای صادرکننده اعمال شود و هم اینکه با این کار افزایش صادرات غیرنفتی به طور منظم در دستور کار دولت قرار گیرد. محمد کاظم ملکی، نماینده دولتی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی با بیان اینکه بازار روند روبه رشد و تثبیتی را پشت سر می‌گذارد، اعتقاد دارد: استدلال و موضوع فعالان بازار مساله‌ای جدا است؛ این در حالی است که بهتر است هزینه‌های متحمل شده شامل تمامی مخارج برای دولت نیز در نظر گرفته شود، هر چند که نرخ های اعلامی ما در این زمینه باز هم نسبت به قیمت‌های جهانی پایین‌تر است؛ اما با این وجود، نوع و کیفیت محصولات هم باید در نظر گرفته شود، بنابراین نرخ اعلام شده از سوی شرکت بازرگانی دولتی کاملا متناسب با سیاست‌های جهانی و در راستای کمک به خریداران است. همچنین در ادامه معاملات، ۵ هزار تن گندم خوراکی معمولی استان کردستان با قیمت هر تن ۲۳۰ دلار عرضه شد که یک هزار تن آن با همان قیمت ۲۲۲ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر تن فروخته شد. از ۱۱ هزار تن گندم خوراکی معمولی عرضه شده استان آذربایجان شرقی با قیمت هر تن ۲۳۰ دلار، ۱۰ هزار تن آن با قیمت هر تن ۲۲۱ دلار خریداری شد.

همچنین در پایان معاملات برای گندم خوراکی معمولی استان کرمانشاه ۵ هزار تن عرضه صورت گرفت که برای اولین بار یک هزار تن گندم این استان به قیمت ۲۲۲ دلار و ۵۰ سنت دادوستد شد.