افزایش قیمت‌ طلا ؛ موقتی
سردار خالدی: حجم معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در حالی با افزایش قیمت‌ها و روند روبه رشد آرام حجم معاملات مواجه شد که به باور کارشناسان، افزایش قیمت جهانی طلا موقتی است و بازار جهانی این فلز تا پایان سپتامبر نوسان خواهد داشت.

قیمت جهانی هر اونس طلا طی هفته گذشته با طی روندی پر افت و خیز که تا ظهر روز گذشته نیز ادامه یافت به یک هزار و ۲۳۰ دلار رسید، این در حالی است که از نظر صاحب‌نظران، قیمت جهانی طلا تا پایان ماه سپتامبر (شهریور و مهرماه) طبق عادت همه ساله ممکن است با نوسان همراه شود، بنابراین به عقیده این کارشناسان روند افزایشی موجود طی روزهای گذشته و هفته‌های آینده موقتی است.
دلار کاهش یافت، طلا بالا رفت
همچنین از سوی تحلیلگران بازار، افزایش موقتی قیمت طلا در این روزها به دلیل کاهش ارزش دلار و معتبرشدن ارزهای دیگر کشورها است، زیرا شاخص‌های اقتصادی کشورها نشان از بهبود وضعیت اقتصادی جهان، هر چند بسیار کند و با احتیاط دارد، به طوری‌که براساس آمار اقتصادی کشور انگلستان، کسری بودجه این کشور در حالی با فرآیندی کاهشی همراه بوده است که میزان بدهی ۳/۲ میلیارد پوندی دولتی گزارش شده در این کشور در ماه جولای کمتر از ۴/۸ میلیارد پوندی بوده که برای آن پیش‌بینی می‌شد‌، همچنین براساس شاخص اقتصادی کشور سوئیس تراز تجاری ماه جولای در این کشور ۲/۸۹ میلیارد فرانک اعلام شد که بسیار فراتر از ۱/۸۲ میلیارد پیش بینی شده است.
اگرچه اخباری مبنی بر روند بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای بزرگ اقتصادی به گوش می‌رسد، اما از دیدگاه کارشناسان اقتصادی، تنش‌ها و نوسانات اقتصادی جهان هر لحظه ممکن است در روند اقتصادی جهان رخنه کند و به همین خاطر نسبت به وضعیت موجود با دیده تردید نگاه می‌شود، بنابراین از سوی فعالان، بازار ذاتا ارزشمند طلا و فلزات گرانبها به عنوان پشتوانه، همیشه مدنظر قرار داده می‌شود.
افزایش یک هزار تومانی سکه بازار نقدی و آتی
از سویی همزمان با روند افزایشی نرخ جهانی طلا، بازار داخلی سکه و طلا نیز طی هفته گذشته با حرکت رو به رشد آرامی مواجه شد، به طوری‌که قیمت سکه طرح جدید در بازار نقدی با افزایشی 2 هزار تومانی از روز شنبه اوایل هفته به 303 هزار تومان رسید و با ثبات قیمت تا روز سه‌شنبه، در همین روز به 304 هزار تومان رسید و تا آخر هفته نیز با همان نرخ معامله شد، پیش‌بینی می‌شود که در هفته پیش رو این روند افزایشی همچنان دنبال شود.
به عقیده کارشناسان، نمودار حرکتی افزایشی، آرام قیمت‌ها در داخل، بیشتر به خاطر قرار گرفتن معاملات در ماه مبارک رمضان است که در بازار آتی سکه این رشد ملایم قیمت‌ها نیز طی هفته گذشته مشاهده شد، به طوری‌که در این بازار، در پایان هفته مورد بررسی قیمت سکه با افزایشی یک هزار تومانی همراه بود، هر چند که در طول هفته نیز همراه با تغییرات نرخ جهانی طلا، نرخ سکه آتی با نوسان مواجه شد.
ادامه سریال تکراری کسادی بازار در هفته پیش رو
پیش‌بینی کارشناسان حاکی از ادامه روند آرام و پیوسته افزایش قیمت‌ها در طول هفته پیش رو و تا پایان ماه رمضان دارد، هر چند که کسادی و سردی حجم معاملات، سریال تکراری این هفته بازار آتی بورس کالا خواهد بود. البته این نکته را نیز بهتر است فراموش نکرد که با توجه به نوع بازار آتی سکه، این پیش‌بینی‌ها زمانی جنبه واقعیت به خود خواهد گرفت که اتفاق خاصی نیفتد.
اما در مجموع بازار آتی سکه طی هفته منتهی به 28 مردادماه، شاهد معامله یک هزار و 931 قرارداد به ارزش 60 میلیارد و 418 میلیون و 240 هزار ریال بود که نسبت به هفته قبل از نظر ارزش و حجم به ترتیب 6/7 و 4/8 درصد رشد داشت، به طورکل، موعدهای معاملاتی سکه شهریورماه و دی‌ماه نسبت به هفته قبل با رشد مواجه شدند، به طوری‌که برای قراردادهای شهریورماه یک هزار و 166 قرارداد به ارزش 35 میلیارد و 893 میلیون و 380 هزار ریال مبادله شد و 131 قرارداد نیز با ارزش 4 میلیارد و 298 میلیون و 400 هزار ریال برای قراردادهای دیماه انجام شد، اما طی هفته مورد بررسی سکه تحویل آبان‌ماه با روند اندک نزولی همراه بود ، به طوری‌که 634 قرارداد به ارزش 20 میلیارد و 226 میلیون و 460 هزار ریال در این موعد معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت.
از نظر کارشناسان بازار، دلیل اصلی افزایش حجمی‌معاملات شهریورماه و دیماه به دلیل نزدیک شدن به موعدهای معاملاتی شهریورماه و اعتماد به دادوستد قرارداد‌های دیماه است، این در حالی است که به باور این کارشناسان ، فاصله زمانی بیشتر موعد معاملاتی آبانماه نسبت به قراردادهای شهریورماه دلیل اصلی برای کم اهمیت جلوه دادن به این نوع قراردادها عنوان شده است.
به هر حال طی هفته یاد شده معاملات با روند ملایمی‌دنبال شد، به طوری‌که:
* شنبه: هر چند در این روز افزایش قیمت سکه دنبال شد، اما از سوی کارشناسان بازار، این رشد آرام و کند نرخ‌ها در موعد معاملاتی شهریورماه نشان از بدبینی فعالان نسبت به دادوستد سکه‌های تحویل این ماه داشت. قیمت‌های معاملاتی برای موعدهای معاملاتی بدین ترتیب بود که قیمت تسویه روزانه سکه شهریورماه ۳ میلیون و ۷۲ هزار و ۵۳۱ ریال، قیمت سکه آبانماه ۳ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۵۰۰ ریال و قیمت تسویه روزانه دیماه ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۲۲۷ ریال ثبت شد.
* یکشنبه: در این روز افزایش قیمت‌ها دنبال شد و براساس آن قیمت تسویه روزانه سکه شهریورماه با 161 تومان افزایش به 3 میلیون و 74 هزار و 150 ریال رسید، اما قیمت تسویه روزانه سکه آبانماه برخلاف روند کلی بازار با 361 تومان کاهش به رقم 3 میلیون و 186 هزار و 885 ریال رسید، این در حالی بود که روند قیمتی سکه دیماه نیز 22 تومان کاهش داشت و 3 میلیون و 280 هزار ریال معامله شد.
* دوشنبه: افزایش قیمت‌ها در این روز رشد بیشتری نسبت به روزهای قبل داشت، به طوری‌که سکه تحویل شهریورماه ۹۷۹ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و با قیمت تسویه روزانه ۳ میلیون و ۸۳ هزار و ۹۴۷ ریال در تابلو معاملاتی ثبت شد، رقم قیمت تسویه روزانه هر سکه تحویل آبانماه نیز ۶۱۴ تومان افزایش داشت و به عدد ۳ میلیون ۱۹۳ هزار و ۲۷ ریال رسید، همچنین روند رو به رشد بازار ادامه یافت و هر سکه تحویل دیماه با بیشترین افزایش یک هزار و ۲۰۰ تومانی، به نرخ ۳ میلیون و ۲۹۲ هزار ریال رسید.
* سه‌شنبه: رشد آرام قیمت‌ها در مبادلات این روز تداوم یافت، به صورتی‌که نرخ تسویه روزانه موعد مبادلاتی شهریورماه 205 تومان رشد کرد و به عدد 3 میلیون و 86 هزار ریال رسید، سکه تحویل آبانماه نیز 386 تومان افزایش داشت و به 3 میلیون و 189 هزار و 167 ریال رسید، معاملات این روز در حالی ادامه پیدا کرد که قیمت تسویه روزانه دی‌ماه 200 تومان نزول کرد و به 3 میلیون و 290 هزار ریال رسید.
* چهارشنبه: روز پایانی معاملات همگام با نوسانات جهانی رشد قیمت‌ها اندکی افت کرد و معاملات بازار نیز در این روز با کسادی دنباله داری مواجه شد. قیمت تسویه روزانه سکه شهریورماه با ۴۰۰ تومان افت به ۳ میلیون و ۸۲ هزار ریال رسید، همچنین قیمت تسویه روزانه آبانماه ۱۳۷ تومان کاهش یافت و با رقم ۳ میلیون و ۱۸۷ هزار و ۷۹۴ ریال ثبت شد. از سویی بیشترین کاهش این روز را سکه معاملاتی دیماه داشت، به طوری که رقم تسویه روزانه این موعد معاملاتی با ۵۰۰ تومان نزول به ۳ میلیون و ۲۸۵ هزار ریال رسید.