ورود 4 شرکت سیمانی جدید به بورس کالا

خبرگزاری فارس: دبیر هیات پذیرش بورس کالا از ورود سیمان هرمزگان به بورس کالا در هفته آینده خبر داد و گفت: در انجمن سیمان تصویب شده که سیمان بهبهان، صوفیان و ارومیه وارد بورس شوند و در هفته‌های آینده این کار انجام می‌شود. منوچهر میرزایی درباره شرایط سیمان به عنوان کالایی که حدود یک ماه از عرضه آن در بورس کالا می‌گذرد، اظهار داشت: در حال حاضر سه شرکت سیمان کردستان، اصفهان و اردستان براساس برنامه‌ای که هیات پذیرش تصویب کرده محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند.

وی افزود: سیمان هرمزگان نیز چهارمین شرکتی است که مدارک خود را تکمیل کرده و احتمالا هفته آینده اولین عرضه خود را انجام خواهد داد. همچنین این شرکت چهارمین شرکت سیمانی کشور از نظر تولید بوده و حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن ظرفیت تولید سالانه آن است.

دبیر هیات پذیرش بورس کالا با اشاره به اینکه امروز سیمان کردستان ۵ هزار تن از محصولات خود را عرضه می‌کند، گفت: عرضه‌ای که امروز سیمان کردستان دارد قطعا به فروش می‌رود، زیرا کیفیت محصول مناسب و رقابت برای خرید آن نیز وجود می‌آید.

میرزایی در پاسخ به این سوال که قیمت سیمان در بورس کالا نسبت به بازار آزاد چه تفاوتی دارد، تصریح کرد: در حال حاضر سیاستی که وجود دارد این است که قیمت سیمان در بازار آزاد با بورس کالا تفاوتی نداشته باشد و با همان قیمت که در خارج از بورس فروخته می‌شود، یکسان باشد؛ ولی در آینده بر اساس موقعیت جغرافیایی و کیفیت تولید‌کننده‌ها قطعا این تغییر قیمتی رخ می‌دهد. به گفته وی، در آینده براساس این دو عامل یعنی موقعیت جغرافیایی و کیفیت محصولات، قیمت برخی تولید‌کننده‌ها کاهش و افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: قیمت سیمان نوع پاکتی به میزان ۵۰ کیلو حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است و تولید کنندگان در بورس بالاتر از قیمتی که در کمیته قیمت‌گذاری تعیین کرده، محصولات خود را عرضه نمی‌کنند. وی در پاسخ به این سوال که آیا تولید‌کنندگان می‌توانند سیمان را در بازار آزاد بیشتر از قیمتی که در بورس کالا عرضه می‌شود بفروشند، اظهار داشت: نمی‌توان گفت نباید بالا‌تر از قیمت بورس محصولات را بفروشند؛ ولی سعی می‌کنند تا جایی که امکان دارد بالاتر از قیمتی که در بورس کالا عرضه می‌شود، نفروشند. در طول عرضه‌هایی که تاکنون انجام شده سیمان تنی ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان یعنی کیلویی ۵۶ تومان فروخته شده است.

وی درباره تفاوت قیمت سیمان قبل و بعد از عرضه در بورس خاطرنشان کرد: قیمت سیمان قبل و بعد از عرضه آن در بورس کالا هیچ تفاوتی نداشته و نوع فله سیمان در هر تن ۵۰ هزار تومان و در نوع پاکتی آن نیز که ۵۰ کیلویی است، ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود، بنابراین حدود ۶ هزار تومان اختلاف قیمت فروش سیمان به صورت پاکتی و فله‌ای است.

این مقام مسوول گفت: به دلیل اینکه بازار اشباع است در عرضه‌های سیمانی بورس رقابت خاصی انجام نمی‌شود؛ ولی اگر بازار مسکن رونق یافته و تقاضا افزایش یابد، با توجه به کیفیت تولید و موقعیت جغرافیایی کارخانه‌های سیمانی ممکن است سیمان یک کارخانه در اثر رقابت مثبتی که برای آن به وجود می‌آید قیمتش رشد کند یا برعکس. همچنین، نمی‌توان گفت در تمام شرکت‌های سیمانی قیمت مصوبی برای سیمان پاکتی و فله‌ای وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به جز سیمان هرمزگان شرکت دیگری تقاضای خود را برای پذیرش ارائه کرده‌اند، اظهار داشت: در انجمن سیمان تصویب شده که سیمان بهبهان، سوفیان و ارومیه وارد بورس شوند و در هفته‌های آینده این کار انجام می‌شود. همچنین با ورود این سه شرکت مجموعه سیمانی‌های هلدینگ فارس خوزستان که بیش از ۱۷ میلیون تن در سال تولید می‌کنند در برنامه ورود به بورس قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: این سه شرکت به صورت آزمایشی از هلدینگ فارس خوزستان پذیرش می‌شوند و در صورت موفقیت، سایر شرکت‌هایی که در این هلدینگ قرار دارند نیز پذیرش و محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند.

دبیر هیات پذیرش بورس کالا گفت: در هیات‌مدیره فارس خوزستان مصوب شده که این سه شرکت وارد بورس کالا شوند که برخی از اقدامات از سوی مدیریت این شرکت‌ها در حال انجام است و در صورت اتمام کارهای اجرایی و تحویل مدارک به بورس، کمتر از یک هفته این شرکت‌ها پذیرش خواهند شد.