فولادسازان چینی و سه چالش پیش رو

مرکز خدمات فولاد ایران- در یک نظرسنجی به عمل آمده از تولیدکنندگان چینی اکثریت آنها نسبت به قیمت فولاد و تولید در فصل پیش رو امیدی نداشتند. اغلب شرکت‌کنندگان در نظرسنجی انتظار داشتند تقاضای فولاد چین در فصل سوم نسبت به فصل قبل ثابت بوده یا کاهش یابد. کمتر از ۱۵ درصد آنها انتظار افزایش تقاضا را داشتند.

همچنین فولادسازان چینی به سیاست‌های دولت و همچنین عوامل فصلی به عنوان عامل‌های اصلی نبود تقاضا در فصل سوم اشاره کردند. البته انتظار می‌رود پروژه‌های بسته محرک اقتصادی دولت تا یک سال دیگر ادامه داشته باشند. بسیاری بر این باورند که قیمت فولاد در چین هنوز جا برای افت بیشتر دارد و به کف نرسیده و نیمی از شرکت‌کننده‌ها معتقد بودند قیمت‌ها در فصل سوم نسبت به فصل قبل افت خواهد داشت. کمتر از ۲۰ درصد نیز انتظار افزایش قیمت را داشتند.

تعداد زیادی از کارخانه انتظار داشتند تولیدشان در جولای تا سپتامبر کاهش یابد که نیمی از تولیدکننده‌ها در نتیجه تعمیرات و نبود تقاضا، کاهش تولید را در برنامه خود داشتند. البته انتظار می‌رود میزان تولید بیش از حدی باشد که کارخانه‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند.

قابل ذکر است هیچ فولادسازی انتظار نداشت که صادرات چین در فصل سوم افزایش یابد و اکثریت موافق پیش‌بینی کاهش حجم صادرات بودند.

در همین حال فولادسازان چینی معتقدند اگر تولید را کاهش دهند و قیمت محصولات فولادی همچنان نزولی باشد شاید کارخانه‌ها کمتر ضرر کنند و بازار داخلی چین در فصل چهارم به تعادلی نسبی برسد.

تنها فولادسازان محدودی تولید را کاهش داده‌اند و کارخانه‌های بزرگ به دنبال آغاز تعمیرات هستند. واضح است که افت تقاضا و کاهش قیمت‌ها چاره‌ای جز کاهش تولید برای کارخانه‌ها نگذاشته است.

در ایالت هبی نرخ بهره‌وری کارخانه‌های کوچک و متوسط به زیر ۸۰ درصد رسیده؛ در حالی که به طور طبیعی در تانشان ۹۵ درصد است.

فولادسازان چین با سه چالش بزرگ روبه‌رو هستند؛ از جمله کنترل‌های دولت بر بازار مسکن، تغییر نرخ ارز و حذف معافیت مالیاتی برخی محصولات فولادی که همگی دست به دست هم داده تا آنها ضرر بدهند.

طبق آمار قیمت محصولات فولادی به طور متوسط در شهر‌های اصلی چین ۶۷۸ دلار در هر تن است که نسبت به هفته قبل یک درصد افت داشته است. در مقایسه با ۲۱ آوریل نیز ۸ درصد کاهش قیمت ثبت شده است.

با توجه به وضعیت بازار صادرات فولاد و بازار مسکن چین بعید است در ماه جولای و آگوست بهبودی در بازار فولاد این کشور حاصل شود.

بی‌شک مساله کاهش تولید امری ضروری است، چون مازاد ظرفیت را کاهش می‌دهد و از رشد قیمت‌ها حمایت می‌کند. به عبارت دیگر، تقاضای کالاهایی چون سنگ‌آهن و کک را کاهش داده در نتیجه هزینه‌ها پایین می‌آید.

همچنین در فصل چهارم اجرای برنامه‌های ذخیره انرژی و کاهش آلاینده‌ها تاثیرات خود را نمایان خواهد کرد و این امر هم تقاضا و هم اعتماد به صنعت فولاد را افزایش خواهد داد.

کاهش تولید به فولادسازان بزرگ هم رسید

در همین حال هفته اول جولای قیمت فولاد در چین به شدت نزولی بوده و دور جدیدی از کاهش تولید‌ها آغاز شده است.

نه‌تنها تعداد کارخانه‌ها بیشتر شده، بلکه این مرتبه کارخانه‌های بزرگ نیز طرح کاهش تولید را آغاز کردند. کارخانه‌های بیشتری تعمیرات را آغاز کرده و تولید را کاهش دادند و ظاهرا ظرفیت تولید آنها بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کاهش یافته است.

۵ شرکت برای تعمیر تجهیزات و ۴ شرکت برای تعمیر کوره‌ها برنامه دارند که ۶۳ هزار تن تولید فولاد چین را کاهش می‌دهد. همچنین برنامه تعمیرات و کاهش تولید به کارخانه‌های بزرگی چون ویسکو، شاگانگ و پانگانگ سرایت کرده است.

در ایجاد مازاد عرضه و افت تولید در بازار فولاد چین دو عامل اصلی تاثیرگذار بوده که اولا با افزایش تولید، عرضه از تقاضا خیلی بالاتر رفته، ثانیا افزایش قیمت سنگ‌آهن هزینه‌ها را بالا برده و از حد توان صنایع فراتر رفته است. عوامل دیگر شامل سیاست ذخیره انرژی و کاهش آلاینده‌ها و کاهش تقاضای محصولات فولادی در نتیجه گرمای تابستان نیز بوده است.