در هفته گذشته قیمت میلگرد با رشد همراه شد و بازار ورق نیز ثابت ماند. در همین حال، تقاضای حجم معاملات در بازارهای جهانی و داخلی با افزایش روبه‌رو شد؛ البته با نزدیکی به ماه رمضان بیشتر فعالان اقتصادی از کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد خبر می‌دهند و بازار را رو به پایین ارزیابی می‌کنند. بر این اساس، مرکز خدمات فولاد ایران به بررسی وضعیت هفته گذشته بازار فولاد پرداخته است در پی می‌آید: قیمت بیلت در سرازیری

به دنبال افزایش قیمت قراضه، اوایل هفته بیلت محکم ایستاده بود. یکی از دلایل این امر کاهش تولید در روسیه است که به علت درگیری کارخانه‌های روس بر سر پرداخت تعهداتشان به بانک‌ها است. بیلت وارداتی به ترکیه در سی‌آی‌اس ۴۷۰ دلار پیشنهاد شده؛ ولی خریدارها دست نگه داشته‌اند؛ چون کارخانه‌های ترک ۱۰ تا ۱۵ دلار قیمت بیلت را پایین آوردند و به ۴۷۷ دلار رساندند. با ارزان شدن بیلت در بورس لندن حجم معاملات افزایش یافت. همین امر باعث می‌شود که افزایش قیمت بیلت در ماه‌های بعد سخت شود. در سی‌آی‌اس قیمت بیلت فوب بنادر دریای سیاه بین ۴۳۰ تا ۴۶۰ دلار در نوسان بود. اوایل هفته قیمت بیلت بالا بود؛ اما همه می‌دانستند که افزایش تقاضای هفته قبل برای انبار کردن برای ماه رمضان است. به علت ثبات قیمت مقاطع و رکود بازار این کالاها و از سوی دیگر افت قیمت قراضه در پایان هفته، قیمت بیلت هم رو به سرازیری گذاشت. بیشتر خریدارها ترجیح می‌دهند تا روی تناژهای کوچک فعالیت کنند.

در چین قیمت بیلت ۱۵ دلار پایین آمد و به طور متوسط به ۴۸۵ دلار هر تن رسید که شامل مالیات ارزش افزوده نیز می‌باشد. با این حال حجم سفارشات پایین است یک علت آن بالا بودن موجودی‌ها است و از سوی دیگر توقف نزدیک به ۱۷ کوره قوس الکتریکی که هفته گذشته اتفاق افتاده است. چشم‌انداز تغییرات قیمت بیلت نشانه‌ای از افزایش قیمت را بروز می‌دهد.

کاهش حجم واردات بیلت به ایران

از اوایل هفته که قیمت میلگرد رو به افزایش گذاشت، قیمت بیلت هم در ایران شروع به بالا رفتن کرد؛ البته افزایش قیمت بیلت تنها به دلیل بالا رفتن قیمت مقاطع به خصوص میلگرد و تیرآهن نبود؛ بلکه دو عامل دیگر برای این افزایش وجود داشت. اول آنکه حجم واردات بیلت در ۳ ماه گذشته به شدت کاهش یافته و در درجه دوم آنکه قیمت بیلت محصول سی‌آی‌اس تحویل بنادر شمالی ایران به ۵۳۰ دلار رسیده است.

عرضه‌کنندگان شمالی بیلت امیدوارند که این سطح قیمت را برای بازار ایران نگه دارند. قیمت بیلت که در اول هفته ۵۴۰ تومان در انزلی روی تریلی بود، در پایان هفته به ۵۷۰ تومان رسید. فروشنده کم بود؛ ولی خریدارها هم با احتیاط روی تناژهای پایین معامله می‌کردند. احتیاط خریدارها بیشتر ناشی از روند بازار است؛ چراکه آنها پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها با نزدیک شدن به ماه رمضان کاهش خواهد داشت.

اگر روند واردات به همین شکل ادامه یابد، محققا قیمت بیلت بین ۵۷۰ تا ۶۰۰ تومان هر کیلو در انزلی روی تریلی باقی خواهد ماند. در غیر این صورت باید انتظار داشت که اگر قیمت در سی‌آی‌اس پایین بیاید، در ایران هم تنزل کند.

تقاضای ضعیف مقاطع در دنیا

تقاضای مقاطع در کل دنیا همچنان ضعیف است. در خاوردور قیمت تیرآهن بال پهن به ۷۰۰ دلار سی‌اف‌آر سنگاپور هر تن رسیده در حالی که دو هفته قبل ۷۸۰ دلار معامله می‌شد. در خاورمیانه اکثر تجار به علت رکود فصلی و نزدیک بودن ماه رمضان سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته‌اند. در چین به علت پایین بودن تقاضا و بالا بودن موجودی انبارها، مقاطع روند نزولی داشت. هیچ امیدی به بهبود بازار به‌خصوص میلگرد در دو ماه آینده برای چین نیست؛ چراکه به‌رغم بالا بودن موجودی‌ها، کارخانه‌ها همچنان به تولید خود ادامه می‌دهند که این به افزایش موجودی انبار کمک می‌کند.

در ایتالیا قیمت انواع مقاطع ۱۰ تا ۱۵ دلار کاهش یافت. در انگلستان قیمت مقاطع بین ۱۵ تا ۳۰ یورو افت کرد و احتمال می‌رود که این روند ادامه یابد. در آمریکا قیمت مقاطع ۲۰ دلار هر شورت تن توسط دو کارخانه عمده ارزان‌تر عرضه شد؛ ولی انتظار می‌رود این روند ادامه یابد. بازار مقاطع در شمال آفریقا تغییر قیمت نداشت، اما تقاضا همچنان محدود است.

نوسان نرخ مقاطع در ایران

از روز شنبه قیمت مقاطع شروع به نوسان کرد و نشانه‌هایی از افزایش قیمت را به خصوص در نبشی و ناودانی و برخی از سایزهای تیرآهن نشان داد در حالی که میلگرد در اصفهان تا ۵۰ ریال هر کیلو هم افت کرد. روز یکشنبه قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفت، نبشی و ناودانی تقریبا ثابت ماند؛ ولی تیرآهن رو به افزایش بود. این روند تا چهارشنبه ادامه داشت، ولی روز چهارشنبه دوباره قیمت‌ها تنزل کرد.

در هفته گذشته معامله ۵۰ هزار تنی ذوب‌آهن در بورس فلزات ابطال شد. همین امر روی روند بازار اثر گذاشت و بی‌اعتمادی در آنچه که در بورس می‌گذرد دوباره از سر گرفته شد.

علت افزایش قیمت در هفته گذشته بعضی سفارش‌‌ها ناشی از مسکن مهر بود، از سوی دیگر بعضی شنیده‌ها حاکی از آن است که ذوب‌آهن تحویل محموله‌هایی را که ماه‌های قبل فروخته است به تاخیر انداخته و همین مطلب باعث افزایش قیمت شده است.

روند نزولی قیمت ورق

قیمت ورق در بازار داخلی چین روند نزولی داشت و این روند احتمالا در هفته‌های آینده ادامه خواهد یافت. دلیل این امر بالا بودن سطح موجودی ورق در این کشور و کاهش صادرات می‌باشد. از سوی دیگر، تقاضای داخلی چین نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. تا زمانی که کارخانه‌های داخلی چین از تولید خود کم نکنند روند تنزل قیمت ادامه خواهد داشت. ورق گرم برش شده در چین هفته گذشته ۱۵ دلار پایین آمد؛ ولی تقاضا همچنان ضعیف است. در آمریکا همه خریدارها انتظار دارند که قیمت‌ها پایین بیاید که علت آن رکود فصلی است. ورق گرم کیفیت‌آ۳۶، ۷۷۰ تا ۸۰۰ دلار هر شورت تن فوب بنادر غربی پیشنهاد می‌شود، ولی خریدار نیست و انتظار می‌رود قیمت‌ها تا ۲۰ دلار هر تن کاهش یابد.

در اروپا تقاضای ورق ضعیف است و همه امیدوار هستند که قیمت کاهش یابد به همین دلیل حجم سفارش‌ها بسیار افت کرده است. بعضی تحلیل‌گران انتظار دارند که این شرایط تا ۴ ماه بعد نیز ادامه یابد.

در جنوب خلیج‌فارس و جنوب آفریقا قیمت ورق تقریبا ثابت مانده؛ ولی به علت رکود فصلی تقاضا نیست. انتظار می‌رود با توجه به نزول قیمت‌ها، در این مناطق هم شاهد پایین آمدن قیمت در هفته‌های آینده باشیم. شرکت‌های چینی می‌دانند که از هفته آینده معافیت مالیاتی صادراتی برداشته خواهد شد. به همین دلیل آنها سعی می‌کنند موجودی انبارهای خود را تا قبل از ۱۵ جولای (۲۴ تیر ماه) کاهش دهند؛ بنابراین کالاهای خود را با نرخ‌های ارزان‌تری به اروپا پیشنهاد می‌دهند این مساله روی بازار خاوردور هم تاثیر گذاشته است و باعث شده تا در هفته گذشته قیمت ورق گرم کویل تا ۲۰ دلار هر تن کاهش یابد.

ثبات بازار ورق در ایران

در هفته گذشته بازار ورق تقریبا ثابت بود. روز شنبه ورق گالوانیزه و ورق سرد هر کیلو ۱۰ تا ۲۰ تومان گران شد. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر نیز با ۵ تومان افزایش به ۵۹۰ تومان رسید؛ اما این کالا از روزهای بعد شروع به تنزل قیمت کرد تا آخر هفته که به ۵۶۰ تومان هر کیلو روی تریلی هم پیشنهاد شد.در حال حاضر ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر ۵۶۰ دلار ورق سرد ضخامت ۷۰/۰ تا ۲ میلیمتر قزاق ۶۵۰ دلار تحویل بنادر شمالی پیشنهاد می‌شود. این در حالی است که ورق گالوانیزه در قیمت ۸۷۰ دلار تحویل بنادر جنوبی ارائه شده ولی تمایلی به خرید نیست.

کاهش قیمت قراضه در آینده

در ادامه خریدهای ترک‌ها، قیمت قراضه اوایل هفته قبل ۱۰ تا ۲۰ دلار هر تن افزایش یافت و به ۳۳۰ تا ۳۴۰ دلار سی‌اف‌آر بنادر ترکیه برای مخلوط ۸۰-۲۰ محصول اروپا رسید. قراضه آ۳ محصول روسیه هم ۳۲۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر پیشنهاد شد. در ترکیه که بزرگ‌ترین بازار قراضه است، قیمت قراضه داخلی بین ۲۹۳ تا ۳۲۵ دلار هر تن باقی ماند و تغییری نکرد؛ ولی پیش‌بینی می‌شود با توجه به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان، خریدهای ترک‌ها کاهش یابد و قیمت پایین بیاید. در خاوردور قیمت قراضه کلاس مخلوط یک و دو ۸۰-۲۰ به ۳۷۰ تا ۳۸۰ دلار هر تن رسید. کره‌ای‌ها قراضه آمریکا را در ۳۸۳ دلار خریدند و ویتنامی‌ها ۳۷۳ دلار سی‌اف‌آر؛ ولی حجم خریدها بسیار پایین است.

در اواخر هفته هیوندایی قیمت خرید قراضه خود را از بازار داخلی ۱۱ تا ۱۵ هزار ون کره کاهش داد. در اروپا قیمت قراضه افت کرد که علت آن بیشتر ضعف تقاضا است. قراضه داخلی ایتالیا ۵ تا ۱۵ یورو کاهش یافت. پیش‌بینی می‌شود این امر روی قیمت صادراتی قراضه اروپا تاثیر بگذارد و قیمت قراضه ای۸ را به زیر ۳۰۰ یورو هر تن برساند. در آمریکا قیمت قراضه رو به نزول بود و ۲۰ تا ۴۰ دلار هر شورت تن کاهش نشان داد. علت این امر تنزل قیمت مواد و کاهش تقاضای آنها است. احتمالا قراضه پس از افزایش یکی دو هفته اخیر دوباره به قیمت‌های قبل تنزل خواهد کرد.