معامله گندم، فقط 510 هزار دلار

از ۵۰۱ هزار تن گندم عرضه شده فقط ۳ هزار تن معامله شد

گروه بورس کالا -سردار خالدی: روز گذشته رینگ صادراتی بورس کالا در حالی پیگیری شد که با وجود معامله ۵/۱۳ میلیون دلاری محصولات پتروشیمی، کشاورزی، شیمیایی و روغن، سهم ارزش بازار محصولات کشاورزی تنها ۵۱۰ هزار دلار بود. به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، بر این اساس، دیروز ۵۰۱ هزار تن گندم خوراکی و دورم صادراتی عرضه شد که در برابر آن تنها ۴ هزار تن تقاضا به وجود آمد که از این میزان تقاضای مشتریان، ۳ هزار تن به ارزش ۵۱۰ هزار دلار خریداری شد. همچنین دیروز همزمان با افزایش نرخ‌های جهانی مواد غذایی، هر تن گندم از سوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی با افزایش نرخ ۵/۲ دلاری، ۱۷۱ دلار اعلام شد که پس از رایزنی و توافق با مشتری به ۱۷۰ دلار کاهش پیدا کرد.

از نظر تحلیل‌گران بازار، هر چند متناسب بودن نرخ‌های داخلی با نرخ‌های جهانی و پذیرفتن فرآیند عرضه و تقاضا از سوی فروشنده، (شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران)، را باید به فال نیک گرفت، اما مساله اصلی به وضعیت صادرات محصولات کشاورزی و بازار داخلی برمی‌گردد، آنجا که هزینه‌های تبعی همچون حمل‌و‌نقل داخلی و خارجی، باربری، گمرگ و سایر هزینه‌های دیگر بار سنگینی بر دوش خریدار و صادر‌کننده می‌گذارد، به طوری که سبب می‌شود هزینه هر تن محصول خریداری شده با افزایش ۵ تا۲۰ دلاری مواجه شود. این موضوعی است که سلب اعتماد بازار و تداعی‌کننده گران‌فروشی عرضه کننده را موجب می‌شود. به عقیده کارشناسان تشکیل کمیته یا کمیسیونی از سوی دولت که هماهنگ‌کننده و تسهیل‌کننده فرآیند صادرات باشد، می‌تواند در روند معاملاتی محصولات کشاورزی بسیار موثر باشد.

با این وجود، در دادوستدهای بازار کشاورزی رینگ صادراتی دیروز، از ۳ هزار تن گندم خریداری شده، یک هزار تن گندم خوراکی آذربایجان غربی و ۲ هزار تن گندم خوراکی خراسان رضوی معامله شد. همچنین از کل میزان عرضه گندم، ۲۵ هزار تن آن مربوط به گندم دورم به ازای هر تن ۱۹۴ دلار بود.

در سایر جلسه‌های معاملاتی، از سوی فروشندگان ۳۵ هزار و ۴۰۰ تن قیر عرضه شد که در پایان همان میزان تقاضا به ارزش ۴ میلیون و ۹۱۹ هزار و ۱۵۰ دلار دادوستد شد. از کل میزان قیر معامله شده، ۹ هزار و ۷۰۰ تن مربوط به قیر ۶۰۷۰ به ازای هر تن ۳۶۰ و ۳۶۰ دلار و ۳ هزار و ۸۱۰ تن مربوط به قیر ۸۵۱۰۰ به ازای هر تن ۳۶۰ و ۳۶۵ دلار بود.

در مقابل ۶ هزار تن عرضه گروه معاملاتی روغن نیز ۱۰ هزار تن تقاضا وجود داشت که ۵ هزار تن روغن پایه SN۶۵۰ به ازای هر تن ۸۵۵ دلار به ارزش ۴ میلیون و ۲۷۶ هزار دلار خریداری شد. همچنین در این گروه معاملاتی با وجود عرضه دو نوع روغن اسلاک واکس سنگین ویژه ۴ درصد و ۱۶ درصد هر کدام ۵۰۰ تن به قیمت هر تن به ترتیب ۸۴۰ و ۷۵۰ دلار، هیچگونه تقاضایی در بازار مشاهده نشد.

در جلسه معاملاتی گروه مواد شیمیایی، ۳۸ هزار تن تقاضا در برابر ۱۴ هزار تن عرضه وجود داشت که همه میزان عرضه انجام شده در بازار به ارزش ۳ میلیون و ۸۹۱ هزار دلار ثبت شد. در این گروه معاملاتی هر تن متانول ۲۴۱ دلار و اسید استیک ۳۵۷ دلار مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین برای گوگرد کلوخه ۲۰ هزار تن تقاضا در برابر ۱۵ هزار تن عرضه وجود داشت که به دلیل نرخ بالای فروشنده همچون هفته‌های گذشته معامله‌ای صورت نگرفت. پایین‌ترین نرخ اعلام شده از سوی فروشنده برای هر تن گوگرد ۵۷ دلار بود، این در حالی بود که بالاترین نرخ خریدار ۳۰ دلار بود.