افتتاح طرح تولید کلاف میلگرد در فولاد نطنز

گروه بورس کالا- روز گذشته فاز سوم طرح توسعه فولاد نطنز با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن میلگرد صنعتی و ساختمانی کلاف و با سرمایه‌گذاری ۳۱۰۰ میلیارد ریال با حضور رییس‌جمهور و علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن افتتاح شد. ایران رتبه بیست‌ونهم تولید صنعتی جهان

علی‌اکبر محرابیان در مراسم بهره‌برداری از فاز سوم فولاد نطنز، با اشاره ‏به اینکه جمهوری اسلامی ایران در ۴ تا ۵ سال گذشته بر اساس آمار همین کشورها در رتبه یکصد و بیستم رتبه ‏جهانی در تولید صنعتی قرار داشت و اکنون به رتبه بیست و نهم ارتقا یافته است.‏

وزیر صنایع با اشاره به آماری که در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است، گفت: به‌رغم تحریم‌های موجود، ایران طی چهار سال گذشته از رتبه ۱۲۹ به جایگاه بیست‌ونهم تولید صنعتی در جهان دست یافته است. وی ادامه داد: تحقق چنین امری معنای جهش صنعتی جمهوری اسلامی ایران است؛ چرا که اغلب کشورهایی که ‏در حلقه اول تحریم‌ها در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ علیه ایران قرار گرفته‌اند، مقام پایین‌تری از جمهوری اسلامی ‏ایران دارند که این موضوع حاکی از رشد و بالندگی ایران است.‏

محرابیان ادامه داد: با توجه به اینکه در آستانه روز صنعت قرار گرفته‌ایم، اطلاعات جزئی‌تر و شاخص‌های مهم ‏مربوط به این مهم را به اطلاع مردم خواهیم رساند.‏

وزیر صنایع ادامه داد: در چند سال اخیر در تمام بخش‌های صنعتی بالادستی، میانی و پایین‌دستی و بخش ‏خصوصی نشاط فراوان دیده شده که این موضوع در ۴ الی ۵ سال گذشته وجود نداشته است.‏ محرابیان گفت: خوشبختانه در حال حاضر زمینه برای فعالیت بخش خصوصی به ویژه در صنایع فولاد و معدن ‏فراهم شده و روز به روز شاهد جهش بیشتر در این عرصه خواهیم بود.‏

محرابیان در خصوص راه‌اندازی و بهره‌برداری از فاز سوم ‏فولاد نطنز اظهار داشت: در چند ماه آینده نیز فاز جدیدی از این شرکت فولادی به ‏بهره‌برداری خواهد رسید که ظرفیت تولید آن ۷/۲ میلیون تن است.‏ وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این کارخانه شاهد حضور دیگر سرمایه‌داران در ‏منطقه خواهیم بود و به طور قطع نطنز به یک قطب صنعتی تبدیل می‌شود که باید مردم منطقه نیز در این عرصه همیاری‌های لازم را داشته باشند.

ممانعت از خروج ۴۵۰ میلیون دلار ارز

مدیرعامل صنایع فولاد نطنز در مراسم افتتاح طرح مذکور اظهار داشت:‌ این طرح سالانه از خروج ۴۵۰ میلیون دلار ارز با احتساب قیمت حداقل فولاد در بازار جهانی جلوگیری می‌کند.

جواد توکلی طرقی روز دوشنبه درجریان افتتاح بزرگترین طرح تولید کلاف‌های صنعتی فولادی خاورمیانه در نطنز توسط رییس‌جمهوری و در آستانه «روز صنعت و معدن»، این مطلب را اعلام کرد. وی گفت:‌ هم‌اکنون در واحدهای فعال تولیدی دولتی و خصوصی کشور یکصد هزار تن میلگرد کلاف تولید می‌شود، اما نیاز کشور به این محصول یک میلیون تن است.

وی افزود:‌ با راه‌اندازی واحد نطنز سالانه ۹۰۰ هزار تن کسری مورد نیاز کارخانه‌های کشور تامین خواهد شد.

توکلی طرقی گفت: اجرای این طرح سبب ایجاد امنیت تولید و در دسترس بودن مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع پایین دستی می‌شود و به نوبه خود امنیت اشتغال کارگران و متخصصان این صنایع را تامین می‌کند. وی با اشاره به دسترسی این مجموعه عظیم صنعتی به شبکه گاز، آب فراوان، راه، راه‌آهن و وجود معادن فولاد در منطقه، خبر از امکان ایجاد واحدهای تولید فولاد اسفنجی و مفتول و صنایع مفتولی در این خطه داد.

وی اظهار داشت: درصورت راه‌اندازی این صنایع در آینده یکی از کامل‌ترین چرخه‌های صنایع فولاد کشور در این منطقه ایجاد می‌شود که برای هشت هزار نفر به صورت مستقیم و ده‌ها هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که شهرک صنعتی «شجاع‌آباد» برای تاسیس صنایع پایین دستی و زیردستی این کارخانه در نظر گرفته شود، واحدهای پراکنده در کشور به این منطقه منتقل خواهد شد. وی اضافه کرد: این کار علاوه بر ایجاد هزاران فرصت شغلی، صرفه‌جویی زیادی در حمل‌ونقل، ‌سوخت و انرژی به همراه خواهد داشت.

برای بهره برداری از این طرح دوهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و با افتتاح آن ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

تولیدات این کارخانه شامل انواع الکترود، برخی مواد مصرفی در صنایع لاستیک‌سازی، انواع مفتول فولادی، توری‌های حصاری، انواع میخ، پرچ، سیم خاردار و محصولات فولادی دیگر است.

بر اساس این گزارش، اشتغال مستقیم ایجاد شده از محل افتتاح فاز سوم طرح توسعه فولاد نطنز ۷۰۰ نفر و غیرمستقیم ۱۰ هزار نفر است.

این گزارش می‌افزاید: تولید این محصول ماده اولیه کارخانه‌های الکترودسازی، مفتول‌های مورد استفاده در ساخت پل‌های معلق، مفتول دید وایر (در تولید لاستیک)، توری صنعتی، فنس، گابیون، میخ و پرچ، مش و سیم خاردار را تامین می‌کند.

مجتمع فولاد نطنز در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ هکتار واقع شده است که ۲۰۰ هکتار به فاز سوم طرح اختصاص دارد.