گروه بورس کالا - رکود بازار فولاد در سال جاری به‌رغم بهبود آن در ابتدای سال، باعث شده تا تجار و واردکنندگان انگیزه لازم را برای واردات این محصول نداشته باشند،

البته علاوه بر رکود بازار، پایین بودن سطح قیمت‌ها در بازار داخل نیز که ناشی از قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا بود، عاملی شد تا محصول فولادی کمتری نسبت به مدت مشابه سال قبل به خصوص در بخش شمش و میلگرد در بازار وجود داشته باشد.
کاهش 25 درصدی ارزش واردات شمش
در همین حال تازه‌ترین آمار ارائه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، حاکی است طی فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری، ۵۰۱ هزار و ۱۰۰ تن شمش به ارزش ۲۵۳ میلیون و ۶۰۰هزار دلار از طریق گمرک به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۳۴/۳۴ و۲۳/۲۵ درصد کاهش داشته است.
افت59 درصدی حجم وارداتی میلگرد
همچنین واردات میلگرد نیز به دلیل به صرفه نبودن واردات آن و نیز بالا بودن تعرفه واردات آن نسبت به سایر محصولات، با افت بیشتری همراه بود. از این رو طی دو ماه ابتدای سال جاری ۶۹ هزار و ۲۰۰ تن میلگرد به ارزش ۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار از طریق گمرک جمهوری اسلامی با شماره تعرفه‌های مشخص واردات انجام گرفته که نسبت به فروردین ماه سال گذشته با کاهش ۱۴/۵۹ درصدی و ۲۴/۵۲ درصدی ارزش مواجه بوده است.
رشد واردات ورق گرم
ورق گرم یکی دیگر از اقلام عمده واردات کشور بوده که طی فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری۳۶۷ هزار و ۶۰۰ تن به ارزش ۳۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار واردات داشته است.
واردات 91 هزار تن تیر آهن در فروردین ماه
واردات تیرآهن نیز طی دو ماه ابتدای سال با حجم ۹۱هزار تن نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۹۳/۵۵ درصدی را از نظر حجم تجربه کرد. ارزش تیرآهنی که طی فروردین و اردیبهشت ماه وارد کشور شده، بالغ بر ۴۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بوده که درصد تغییرات آن نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۸۸ با افزایش ۵۸/۴۷ درصدی روبه‌رو بوده است.
کلاف گرم؛ 41 درصد کاهش حجم واردات
بر اساس این گزارش ۵۲ هزار و ۹۰۰ تن کلاف گرم به ارزش ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در این مدت وارد کشور شده که میزان حجم و ارزش واردات این محصول فلزی طی دو ماه اول سال ۸۹ به ترتیب ۵۲/۴۱ و ۸۹/۳۶ درصد کاهش داشته است.
بالاترین درصد افزایش حجم اقلام وارداتی مربوط به زغال‌سنگ
واردات محصولات کک و نیمه کک زغال‌سنگ برای ساخت الکترودها نیز به عنوان یکی دیگر از اقلام عمده وارداتی ۴۷ هزار و ۵۰۰ تن به ارزش ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بوده که نسبت به فروردین و اردیبهشت سال ۸۸ با بیشترین درصد رشد حجم و ارزش به ترتیب یک هزار و ۶/۷۰۹ درصد افزایش وزن و یک هزار و ۶/۷۰۳ درصد افزایش ارزش داشته است.
34 میلیون دلار؛ ارزش واردات قلع‌اندود
همچنین قلع ‌اندود آبکاری شده طی فروردین و اردیبهشت سال جاری ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن به ارزش ۳۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار واردات صورت گرفته که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۲/۱۸۹ درصد افزایش وزن و ۴۰/۱۲۵ درصد افزایش ارزش داشته است.
کاهش 61 درصدی حجم واردات ورق سرد
بر اساس آمار اعلامی گمرک جمهوری اسلامی، واردات ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن ورق سرد به ارزش ۲۲ میلیون دلار در فروردین و اردیبهشت ماه امسال نشان از آن دارد که این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۱۹/۶۱ درصدی حجم و ۸۸/۶۲ درصدی ارزش روبه‌رو بوده است.
ارزش 24 میلیون دلاری واردات لوله آهن
لوله آهن یا فولاد جوش داده از درازا با ۱۰ هزار و ۴۰۰ تن حجم واردات به ارزش ۲۴ میلیون دلار یکی دیگر از اقلام وارداتی بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴/۸۶۸ درصد رشد از نظر حجم و ۲۶/۹۰۱ درصد رشد از نظر وزن را تجربه کرده است.
افزایش 100 درصدی حجم طلا
همچنین طلا به عنوان یکی از فلزات گرانبها که با برداشته شدن قانون تجمیع عوارض یکی از اقلام وارداتی فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری بوده، ارزش آن ۲۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزایش ۱۰۰ درصدی از نظر حجم و ارزش برخوردار بوده است.