فولاد ترکیه، کاهش تولید در پاسخ به شرایط بازار

رضا زائر حیدری

بعضی از واحد‌های نورد در ترکیه شیفت‌های کاری بخش تولید خود را به دلیل کاهش تقاضای بازار از دو یا سه شیفت در روز به یک نوبت کاهش دادند. آنها پیش‌بینی خوشبینانه‌ای از بازار فولاد در فصل تابستان ندارند. نزدیک شدن به حلول ماه مبارک رمضان که با سکوت فصلی تقاضا در اروپا همراه است، باعث می‌شود که بازار محصولات این نورد‌ها خریدار زیادی نداشته باشد.

شرایط سختی بر بازار حاکم است که ممکن در آینده نیز ادامه داشته باشد. به نظر می‌رسد که این نورد‌ها حجم تولید خود را در ماه آینده کاهش دهند.

یکی از مدیران فروش می‌گوید که در حال حاضر این نورد‌ها بیش از تقاضای داخلی به صادرات به کشورهایی که هر از گاهی تقاضاهایی دارند، امید بسته‌اند. او ادامه می‌دهد ما به کشورهایی نیازمندیم که تقاضای زیادی برای محصولات طویل در آنجا وجود داشته باشد. در بازار داخلی تولیدکنندگان ضعیف، به سختی قادر به ادامه این شرایط هستند. آنها نمی‌توانند تنها به تقاضای داخلی تکیه کنند و از سوی دیگر پیدا کردن بازار صادراتی بسیار مشکل است.

طی چند هفته اخیر بعضی از این نورد‌ها با مشتریانی از آمریکای لاتین وارد معامله شدند که البته این امر کار ساده‌ای هم نیست. این در حالی انجام می‌شد که میلگرد با قیمت قابل‌توجهی در آمریکای لاتین در طول این چند هفته معامله شده بود.

البته مشکلات دیگری هم وجود دارد. با وجود تقاضای بسیار ضعیف در محصولات میانی و نهایی، بعضی از واحد‌ها مقدار زیادی قراضه خریده‌اند و عرضه‌کنندگان بزرگ قراضه قیمت‌های خود را متناسب با محصول نهایی کاهش نداده‌اند.

در رویکردی دیگر نورد‌های ترکیه برای تامین قراضه مورد نیاز خود به کشورهای مجاور مانند لبنان، اسرائیل و حتی رومانی روی آورده‌اند. رویکرد جدید به آنها امکان چانه زنی بیشتری می‌دهد؛ اما در هر صورت نیاز به محموله‌های اروپایی و آمریکایی همیشه وجود دارد.

با شروع سال جدید خرید قراضه دچار نوسان شده بود. در ابتدای سال حجم معاملات کم و قیمت‌ها مناسب بود؛ اما با افزایش حجم معاملات قیمت‌ها هم افزایش یافت. بعضی از واحد‌ها چندان خوش شانس نبودند. آنها قراضه را با قیمت بالا خریده‌اند و میلگرد را به قیمت پایینی می‌فروشند.

بورس لندن معتقد است که می‌تواند رینگ معاملات قراضه را راه‌اندازی کند. آنها می‌گویند که قراردادهای بورس فلزات لندن در ارتباط با قراضه راه حل موثری را در اختیار این نورد‌ها قرار می‌دهد؛ بدین صورت که این نورد‌ها با تنظیم نرخ خرید قراضه و نرخ فروش میلگرد طبق نرخ‌های بورس فلزات لندن، قادر خواهند بود تا با سهولت بیشتری به بازار وارد و از آن خارج شوند. در واقع وقتی ورودی و خروجی فرآیند تحت معاملات آتی صورت گیرد، ریسک تولید فولاد بسیار کاهش خواهد یافت.

بر خلاف بازار فیزیکی، حجم معامله در تالار لندن رو به افزایش است؛ اما هنوز هم میزان نقدینگی مورد نیاز به اندازه کافی افزایش نیافته است و به نظر می‌رسد تا زمانی که بورس نتواند این نقدینگی را جذب کند، واحد‌های ترکیه تمایل زیادی به ورود به بورس ندارند. یکی از تولید‌کنندگان فولاد در ترکیه می‌گوید که قراردادهای بورس لندن پیشرفت مهمی در صنعت به حساب می‌آید، اما هنوز راه زیادی در پیش دارد.

در این میان، برخی از نورد‌های قوی تر در این کشور گزینه‌های دیگری را هم در نظر می‌گیرند. برای مثال، گروه هاباس (Habas) در ترکیه، در مسیر ایجاد خط تولید اسلب با ظرفیت ۵/۱ میلیون تن در سال قرار گرفته است. وقتی تقاضا در محصولات طویل در شرایط مطلوبی قرار دارد، ‌هاباس به تولید این محصول روی می‌آورد و وقتی بازار محصولات تخت داغ است، این محصول را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

ایک داش(Icdas) هم همانند ‌هاباس از تولید‌کنندگانی است که به نظر می‌رسد توانایی خود را در تولید محصولات تخت بالا برده است. و کولاکوقلو (Colacoglu) که قادر به تولید دو میلیون تن فولاد خام در سال می‌باشد، نورد جدید تولید ورق گرم خود را تا چند هفته آینده به تولید آزمایشی می‌رساند.

یکی از معامله‌کنندگان در این ارتباط می‌گوید: ترکیه به شدت به واردات محصولات تخت وابسته است و این جهش منطقی برای این نورد‌ها به حساب می‌آید، به‌خصوص در زمانی که حداقل نیمی از محصولات طویل کشور وارد می‌شوند؛ اما اکنون که تقاضا از سوی بخش ساختمان‌سازی در شرایط نامطلوبی به‌سر می‌برد، بسیاری از این نورد‌ها با مشکل مواجه هستند.

منبع: متال بولتن