تعدیل نرخ پی‌وی‌سی درآینده‌ای نزدیک

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: پی وی سی به دلیل کاربردهای متعدد در صنعت پلاستیک از اهمیت زیادی در بازار پتروشیمی‌ها برخوردار است؛ اما روند نزولی نرخ این محصول طی هفته‌های گذشته سبب شد تا فعالان این بازار از وضعیت موجود ابراز نگرانی کنند. از همین رو به منظور بررسی شرایط بازار این محصول گفت‌وگویی با محمد صادق سهلانی، معاون بازرگانی شرکت پتروشیمی غدیر داشتیم که متن آن در پی می‌آید:

میزان تولیدات پتروشیمی غدیر چقدر است؟

پتروشیمی غدیر در دی ماه سال ۸۸ راه‌اندازی شده و ظرفیت تولید پی وی سی در این پتروشیمی ۱۰ هزار تن در ماه است؛ اما در حال حاضر پتروشیمی غدیر قادر به تولید ۵ هزار تن پی وی سی در هر ماه است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک ظرفیت پتروشیمی غدیر به ۸۰درصد ظرفیت اسمی خود برسد. اگر چه پتروشیمی غدیر قادر به تولید گریدهای ۶۵، ۵۷ و ۷۰ است؛ اما هم اکنون تنها گرید ۶۵ R را تولید می‌کند.

با توجه به کاهش نرخ جهانی محصولات پتروشیمی، روند نرخ PVC در بازارهای جهانی و داخلی چگونه است؟

از آنجا که نرخ‌های داخلی PVC مستقیما متاثر از نرخ‌های جهانی این کالا است، همانند کلیه محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی، کاهش نرخ جهانی طی هفته‌های گذشته سبب شده است تا نرخ PVC نیز در بازار داخلی با تنزل قیمت مواجه شود. نرخ PVC تحویل بنادر خلیج فارس در هفته اخیر ۹۰۰ دلار بوده و به این ترتیب نرخ PVC در بازارهای جهانی با کاهش ۱۰۰ دلاری در هر تن به نسبت یک ماه گذشته رو به رو شده است، اما نرخ (EDC) ماده اولیه تولید PVC، فقط ۳۰ دلار در هر تن کاهش داشته است که این موضوع نشان می‌دهد نرخ PVC در آینده ای نزدیک تعدیل خواهد شد و پیش‌بینی من این است که در باقی‌مانده سال ۲۰۱۰ میلادی نرخ جهانی PVC حدود ۱۰۰۰ دلار آمریکا باشد.

تصور می‌کنم نرخ PVC در بازار داخلی از میزان فعلی پایین تر نیاید؛ چرا که با کاهش فاصله بین قیمت مواد اولیه تولید PVC) EDC) با قیمت فروش این محصول تولید آن، مقرون به صرفه نخواهد بود و در نتیجه برخی از کارخانه‌های تولید کننده، تولید خود را متوقف خواهند کرد و با کاهش عرضه، مجددا عرضه و تقاضای محصول PVC به تعادل خواهد رسید.

ظرفیت تولید و مصرف PVC در کشور تا چه میزان است؟

ظرفیت تولید PVC در کشور با احتساب ۶۰ تا ۸۰ هزار تن پتروشیمی آبادان، ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن پتروشیمی بندر امام و ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن پتروشیمی غدیر ، ۳۰۰ هزار تن است و اگر تولیدات اروند که ۳۵۰ هزار تن در سال خواهد بود به این مقدار اضافه شود، بازار داخلی با مازاد PVC روبه‌رو خواهد شد و به این ترتیب می‌بایست ۵۰درصد PVC تولید شده در داخل کشور به سمت بازارهای صادراتی گسیل شود.

اولویت اول عرضه PVC با بازار داخلی است؛ اما اگر این مقدار PVC در بازار داخلی جذب نشود، اولویت دوم با بازارهای عراق و آسیای میانه است و اولویت سوم نیز با کشورهای جنوبی مانند هند، چین، پاکستان و خاور دور خواهد بود.

نرخ PVC در چه کشورهایی مشابه ایران است؟

قیمت PVC در کشورهایی که به آب‌های آزاد دسترسی ندارند مانند آذربایجان، ارمنستان و گرجستان، مشابه ایران است. اما نرخ‌ها در کشورهایی مانند ترکیه که به آب‌های آزاد و منابع اروپایی و چینی دسترسی دارند مشابه نرخ‌های رایج جهانی است.

چرا پتروشیمی غدیر در سال جدید اقدام به عرضه PVC در بورس کالا نکرده است؟

پتروشیمی غدیر دو ماه ابتدایی سال ۸۹ دچار مشکلات فرآیندی تولید بود؛ از آنجایی که جهت ذخیره سازی مواد اولیه (EDC) نیازمند نقدینگی بودیم، در ماه‌های فروردین و اردیبهشت اقدام به پیش فروش تولیدات آتی کردیم، لذا امکان عرضه محصولات پتروشیمی غدیر در بورس کالا عملا وجود نداشت و از طرف دیگر با توجه به یافته‌ها و تجربیات مربوط به دوران چند ماهه تولید، بازنگری در برخی مسائل فرآیندی و انجام تغییرات جزئی مکانیکی و ابزار دقیقی ( کنترلی) لازم به نظر می‌رسید که اغلب این اصلاحات در دو ماه گذشته انجام و تعدادی نیز در دست اقدام است، لذا ترجیح دادیم که پس از ثبات در تولید و قابلیت برنامه ریزی جهت تولید و فروش محصولات تولیدی شرکت به حضور فعال در بورس کالا مبادرت کنیم.

نقش دلالان در بورس کالا تا چه حد پررنگ است؟

به جرات می‌توانم بگویم سهم دلالان و واسطه‌ها در خرید PVC کمتر از ۳۰درصد است و ۷۰درصد PVC عرضه شده در بورس کالا و فروش مستقیم توسط تولیدکنندگان به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد، به منظور کاهش نقش دلالان در بازار عرضه و تقاضای محصولات پلیمری اقدام شایسته ای اخیرا از سوی قطب‌های صنعتی مصرف کننده مواد پلیمری مخصوصا PVC در تشکیل شرکت‌های تعاونی صورت گرفته است که موجب برقراری ارتباط مستقیم تر صنایع بالادستی پتروشیمی و صنایع پایین دستی شده است.

چرا برخی از شرکت‌های پتروشیمی ترجیح می‌دهند کالای خود را خارج از بورس به فروش برسانند؟

به دلیل آنکه بازار بورس کالا توانایی جذب تمامی محصولات تولیدی بسیاری از واحدهای تولیدکننده صنایع بالادستی پتروشیمی را ندارد، بیشترین ساز و کار بورس کالا شفاف سازی قیمت است تا بازار بلاواسطه تولید کننده دست اول و مصرف‌کننده نهایی.

نرخ PVC پتروشیمی غدیر در روزهای اخیر چه میزان بوده است و آیا این کالا با پتروشیمی بندرامام از لحاظ کیفی متفاوت است؟

PVC بندرامام و پتروشیمی غدیر از لحاظ کیفیت هیچ تفاوتی ندارد. نرخ PVC با تناژ کمتر از یکصد تن و بالای پانصد تن متفاوت است؛ به عنوان مثال در هفته گذشته خریداران در حد یک تا دو تریلی با نرخ کیلویی ۱۰۵۰۰ ریال به‌علاوه ۳درصد PVC گرید ۶۵ R شرکت پتروشیمی غدیر را خریداری کرده و خریداران بالای پانصد تن به منظور تحویل کالا ظرف یک ماه آتی با نرخ ۱۰۲۰۰ ریال به‌علاوه ۳درصد محصولات تولیدی شرکت پتروشیمی غدیر را خریداری کردند.

نرخ‌گذاری بازرگانی پتروشیمی بر مبنای FOB-۵ را قبول دارید؟

خیر، نرخ‌گذاری در بورس کالا و رینگ پتروشیمی باید بر اساس عرضه و تقاضا انجام گیرد؛ چرا که بازار محصولات پلیمری و شیمیایی کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. محصولات شیمیایی به میزان ۲۰درصد در بورس کالا جذب می‌شود؛ اما تقاضا برای خرید محصولات پلیمری معمولا بیشتر از عرضه آنها است.