مهندس فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پس از بازدید از خط تولید و طرح توازن ذوب‌آهن اصفهان و گفت‌وگو با مدیرعامل و معاونین این شرکت اظهار داشت: با توجه به تولید فولاد به روش کوره بلند و استفاده از گازهای برگشتی و تولید برق در نیروگاه‌های این شرکت، اجرای طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها، یک مزیت و نقطه مثبت و فرصت برای این شرکت در بحث واگذاری سهام آن در بورس به حساب می‌آید.

وی گفت: ذوب‌آهن اصفهان از صنایع مادر و بزرگ و قدیمی‌ترین شرکت فولادی کشور به حساب می‌آید که علاوه بر نقش تولیدی، در رشد و توسعه و رفع مشکلات صنایع دیگر و همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص و مجرب صنایع نقش محوری و مهمی را ایفا کرده است. وی اجرای کامل طرح توازن و توسعه ظرفیت ذوب‌آهن به ۵ میلیون تن را یک ضرورت برای ذوب‌آهن ذکر کرد و گفت: این طرح وقتی اقتصادی خواهد بود که بتوان در فضا و امکانات موجود، تولید فولاد را افزایش داد.

رییس کمیسیون اصل ۴۴ گفت: ذوب‌آهن اصفهان یکی از شرکت‌های بزرگ و مادر صدر اصل ۴۴ در گروه دو است که باید ۸۰ درصد آن واگذار شود.

وی مشخص شدن املاک ذوب‌آهن و وضعیت صندوق بازنشستگی را قبل از عرضه سهام این شرکت در بورس ضروری خواند و با اشاره به اثرات مثبت اجرای کامل طرح توازن در استقبال از سهام ذوب‌آهن برای عرضه در بورس گفت: هم‌اکنون افق‌های امیدوار‌کننده‌ای به چشم می‌خورد و امید است با انجام پروژه کک سازی در یک سال آینده شاهد به ثمر نشستن این طرح و رسیدن به ظرفیت کامل ۶/۳ میلیون تن تولید در این شرکت باشیم.

وی همچنین گفت: وضعیت املاک ذوب آهن در حال حل شدن است و صندوق بازنشستگی نیز با مصوبه‌ای که مجلس در بودجه سال ۸۹ گذراند تعیین تکلیف شده که زیر نظر سازمان تامین اجتماعی درآید و از محل واگذاری سهام، مطالبات این صندوق پرداخت شود و با این الحاق بازنشستگان عزیز نگران پرداخت مطالبات خود نباشند.

مهندس فولادگر گفت: انتقال صندوق بازنشستگی به تامین اجتماعی یک فرآیند طولانی دارد و در همین ارتباط جلساتی با حضور مسوولان ذی‌ربط و کمیسیون صنایع مجلس صورت گرفته است و این امر همچنان با جدیت در حال پیگیری است.

وی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر خروجی‌های این صندوق از ورودی‌های آن بیشتر بوده و سرمایه‌گذاری‌های مناسب جهت تامین نقدینگی لازم در این ارتباط صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که صندوق بازنشستگی در طی سال‌های گذشته از پولی که در اختیار داشته چرا سرمایه‌گذاری سودآوری را دنبال نکرده است؟ گفت: این مساله جای بررسی و تحقیق و تفحص دارد و طرح آن آماده؛ ولی هنوز در صحن علنی مجلس مطرح نشده است. وی گفت: با الحاق این صندوق به تامین اجتماعی نگرانی بازنشستگان عزیز برای پرداخت حقوق آنان به تدریج حل می‌شود.

رییس کمیسیون نظارت بر اصل ۴۴، شرکت‌ها در ارتباط با واگذاری به سه گروه تقسیم می‌شوند: گروه یک شرکت‌ها و سازمان‌هایی هستند که صد درصد سهام‌شان واگذار می‌شود و زمان واگذاری آنها باید تا پایان برنامه چهارم انجام می‌شد؛ اما به دلیل اینکه قسمت زیادی از واگذاری‌ها در این بخش انجام نشده، یکسال دیگر برنامه چهارم عقب افتاد تا این کار عملی شود.

وی در خصوص گروه دو که ۸۰ درصد آنها مشمول واگذاری می‌شود، گفت: تا آخر برنامه توسعه بعدی؛ یعنی تا پایان سال و ۹۴-۱۳۹۳ دولت برای این نوع شرکت‌ها فرصت دارد که به تدریج آنها را در شرایط مناسب به بخش خصوصی حقیقی واگذار کند. وی افزود: به دلیل اینکه در سال‌های اخیر بخش خصوصی در سایه حرکت می‌کرد، هم‌اکنون در بخش مذکور این توانمندی وجود ندارد که بتواند یکجا سهام شرکت‌ها را خریداری نماید و در عمل تعداد قابل توجهی از شرکت‌های گروه دو به دلیل پرداخت دیون و اجرای سهام عدالت زودتر واگذار شده‌اند.

وی تاکید کرد: دولت باید با جدیت واگذاری شرکت‌های گروه یک را که فرصت زمانی چندانی ندارد، دنبال کند. این نماینده مجلس در خصوص گروه سه نیز گفت: این نوع شرکت‌ها کاملا در اختیار دولت می‌باشند؛ اما قانون این اجازه را هم داده که بعضی از فعالیت‌های خدماتی برون‌سپاری شود.