افزایش نرخ برخی از محصولات پلیمری

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: وضعیت نابسامان بازار پلیمری‌ها و عدم عرضه محصولات سنگین بادی در دوره‌های طولانی توسط بازرگانی پتروشیمی روز گذشته در بورس کالا سبب شد تا عمده محصولات پلیمری با قیمت پایه و بخشی نیز در مچینگ معامله شود. به گفته آگاهان بازار، طی هفته‌های گذشته به دلیل افت و خیز بازارهای جهانی، ریسک سرمایه‌گذاری در بازار پلیمری‌ها افزایش یافته است و به همین دلیل حجم سرمایه‌گذاری نیز در مدت یاد شده، عملا کاهش یافته است.

یکی از فعالان اقتصادی درباره وضعیت بازار پتروشیمی‌ها طی روزهای گذشته می‌گوید: بازرگانی پتروشیمی در هفته‌های گذشته با افزایش حجم عرضه‌های خود و کاهش نرخ پایه محصولات به دنبال کاهش قیمت‌ها کشف شده در بازار محصولات پلیمری است تا به این طریق بتواند بازار را منسجم‌تر کند.

در این روز برخی از فعالان بازار، روند قیمت محصولات پتروشیمی را در هفته آینده باز هم نزولی پیش‌بینی کرده و تنها قیمت pvc و پلی اتیلن سنگین را رو به رشد عنوان کردند. آنها همچنین بازار محصولات بادی و فیلم‌ها را نامطلوب ارزیابی کرده و معتقدند نرخ کاهشی محصولات پلیمری همچنان ادامه‌دار خواهد شد. در معاملات این روز همچنین ناظر تالار مورد انتقاد صریح کارگزاران قرار گرفت. به گفته برخی از کارگزاران ناظر تالار، در این روز شناختی از بازار ندارد و براساس ذهنیت شخصی خود نرخ‌ها را تعیین می‌کند.

در این روز نرخ اکثر محصولات پلیمری با کاهش چشمگیر قیمت روبه‌رو شد و تنها برخی از محصولات با اندک رشد قیمت نسبت به هفته گذشته مواجه شدند.

جنجال برای خرید BL۳

پلی اتیلن سنگین بادی BL۳، پلی اتیلن سنگین EX۵ و پلی اتیلن سنگین بادی BL۴ به رغم افزایش نرخ در هفته‌های گذشته با بیشترین کاهش در این روز مواجه شدند.

اگر چه طی هفته‌های گذشته BL۳ به دلیل عدم عرضه BL۴ با افزایش نرخ مواجه شده بود، اما در این روز نرخ پایه یک هزار و ۱۸۳ تومانی این کالا سبب اعتراض خریداران شد.

این کالا که در بازار داخلی روز گذشته با نرخ یک هزار و ۲۵۰ تومان معامله شده بود، کارگزاران بسیاری را به اعتراض واداشت؛ اما ناظر تالار در کمال خونسردی معامله را تایید کرد و از کارگزاران درخواست کرد تا کالاهای گران را نخرند. به گفته فعالان بازار، با توجه به ۳ درصد کارمزد و هزینه حمل و هزینه‌های دیگر نرخ BL۳ در بورس کالا امروز گران تر از بازار داخلی عرضه شده است و این موضوع سبب می‌شود تا میانگین نرخ هفته آتی آن نیز گران شود.

فعالان اقتصادی، همچنین به نیاز مصرف‌کنندگان به این کالا اشاره کرده و می‌گویند: مصرف‌کنندگان نمی‌توانند از خرید این کالا صرف‌نظر کرده و خط تولید کارخانه‌های خود را تعطیل کنند، اما ناظر تالار می‌تواند با شناخت منطقی از بازار مصرف نرخ این کالا را تعیین کند.

در این روز بیشترین کاهش نرخ را BL۳ در رینگ پتروشیمی با ۲۶۸ تومان به خود اختصاص داد. این کالا با نرخ یک هزار و ۱۸۵ تومان توسط کارگزاران خریداری شد. دومین کاهش نرخ متعلق به BL۴ بود که پس از غیبتی طولانی در رینگ پتروشیمی عرضه می‌شد، این کالا ۱۷۵ تومان کاهش نرخ را تجربه کرد و با قیمت یک هزار و ۱۸۳ تومان معامله شد.

سومین کاهش نرخ نیز متعلق به EX۵ با ۱۶۷ تومان بود. این کالا با نرخ یک هزار و ۱۷۷ تومان خریداری شد.

عرضه ۲۰۰ تنی پلی پروپیلن رافیا و اعتراض کارگزاران

در مـــعاملات ایـــن روز تنهــا TG۶۴۱ا، ۰۰۷۵،BG۸۲۱ و C۳۰S به ترتیب با رشد قیمت ۳، ۱۳، ۱۸ و ۷۱ تومانی مواجه شدند. در این روز عرضه ۲۰۰ تنی پلی پروپیلن رافیا C۳۰S باز هم سبب اعتراض کارگزاران شد. اگر چه آنها از ناظر تالار درخواست کردند تا این کالا را از تابلوی خرید حذف کرده و از بازرگانی پتروشیمی بخواهد تا عرضه آن را در هفته آینده افزایش دهد؛ اما ناظر تالار این موضوع را نپذیرفت.

به گفته فعالان اقتصادی، عرضه ۲۰۰ تنی و بازار تشنه این کالا سبب شد تا کارگزاران به رقابت شدید بپردازند و نرخ آن را افزایش دهند؛ در حالی که ناظر می‌توانست با حذف این کالا از تابلوی بورس، از ایجاد تشنج در بازار بکاهد.

در این روز نماینده بازرگانی پتروشیمی نیز با عدم اعلام تناژ این کالا در هفته آینده، کارگزاران را تشویق به رقابت کرد.