گروه بورس کالا- با وجود حضور نمایندگان بخش خصوصی برای نخستین بار در رینگ صادراتی بورس کالا و تلاش و پیگیری مسوولان بورس برای به نتیجه رسیدن مبادلات در نهایت به دلیل پافشاری شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی برقیمت، این معاملات به نتیجه مطلوب نرسید. در همین حال، مرتضی سلطانی، بنیانگذار صنعت آرد سمولینا و رییس هیات مدیره گروه صنعتی زر و یکی از خریدارانی که در رینگ صادراتی حضور یافته بود، به عنوان یکی از صادرکننده‌های نمونه کشور در صنعت ماکارونی طی معاملات رینگ صادراتی با صحبت‌ها و پیگیری‌هایی که با نمایندگان دولتی شرکت بازرگانی داشت درباره مشکلات و گلایه‌های بخش خصوصی از بازار نکات جالبی مطرح کرد.

مرتضی سلطانی در ابتدای صحبت‌هایش و با نگاه انتقادی خود با بیان اینکه تعاملات و همیاری‌های دولتی آن طور که باید و شاید از تولید‌کننده و صادر‌کننده صورت نمی‌گیرد، گفت: همیشه از تولید‌کننده و صادرکننده با وجود راه طولانی و سختی که از آغاز تا انتهای سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد، حمایت لازم نمی‌شود شاید همین فراموشی و عدم توجه دولت سبب شده سرمایه‌گذار (چه به عنوان خریدار و چه به عنوان فروشنده) دچار محدودیت شود.

رییس هیات‌مدیره گروه صنعتی زر در ادامه صحبت‌هایش افزود: حال که بازار صادراتی ما به آن توان و ظرفیت لازم رسیده که با استقبال چشمگیر مشتریان داخلی و خارجی مواجه شود، چرا دولت در خرید و فروش محصولات خود به مشتری با خسّت عمل می‌کند، در صورتی که برای حضور در بازارهای جهانی و ورود پیروزمندانه به عرصه رقابت با بزرگان، پشتوانه همه جانبه دولت را می‌طلبیم.

وی با اشاره به اینکه دولت متاسفانه هزینه‌های جانبی دیگر از جمله حمل‌ونقل، باربری، انبار و دیگر موارد بسیار را در قیمت تمام شده برای مشتری در نظر نمی‌گیرد، اظهار داشت: با توجه به نرخ‌های جهانی محصولات کشاورزی و قیمت‌های استاندارد بین‌المللی در صورت سیاست‌گذاری‌ها و اعمال نرخ‌های کارشناسی آنگاه خواهیم دانست که پیشنهادات قیمتی بخش خصوصی در جهت حمایت از صنعت ملی است و هموار کردن شرایط داد و ستد برای دیگر صنایع غذایی و ماکارونی به منزله حضور بخش خصوصی مطمئنا خواهد توانست به رونق بازار محصولات کشاورزی علی‌الخصوص رینگ صادراتی بورس کالا بیانجامد.

سلطانی در پایان با اظهار گلایه از سخت‌گیری‌های دولت در دادو‌ستد بازار رینگ صادراتی محصولات کشاورزی، تصریح کرد: نقش دولت همواره بر روند تولید، عرضه و در نهایت قیمت‌گذاری مشهود بوده است و شاید همین انحصار سبب شده نتوانیم توازن عرضه و تقاضا را به شکل کامل در بازار رقابتی‌مان که بورس باشد ایجاد و توسعه دهیم؛ اما اگر ما درصدد توسعه بازاریم و قصدمان ایجاد بازارهای جدید برای صادرات گسترده‌تر است، نیازمند همکاری و تعامل دولت با بخش خصوصی (چه داخلی و چه خارجی) هستیم که امید است این حمایت و یاری در تمام مسیر چرخه تولید تا مصرف با شدت بیشتری صورت بگیرد.

بازرگانی دولتی کوتاه نیامد؛ مشتری ۵۰ هزار تن خرید

با تکرار رینگ صادراتی بورس کالا در روز چهارشنبه برای معامله ۵۵۰ هزار تن گندم خوراکی خوزستان و هرمزگان تنها ۵۰ هزار تن آن به قیمت پایه هر تن ۱۵۶ دلار دادوستد شد. به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، عصر روز چهارشنبه (۱۹ خرداد ماه) راس ساعت ۳۰/۱۶ معامله گران رینگ صادراتی برای بار دوم در تالار حاضر شدند تا برای خرید گندم خوراکی خورستان و هرمزگان با دولت و به نمایندگی از شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران چانه‌زنی‌های خود را ادامه دهند تا در این روز تصمیم مهمی برای بخشی از مساله اساسی چند میلیون تن گندم مازاد دولت بگیرند. در این روز که همه طرفین معامله در تالار حاضر شده بودند، عباس بنازاده، مدیر توسعه بازار، به عنوان ناظر تالار نرخ اعلام شده از سوی دولت را که ظهر همان روز ۱۶۱ دلار به ازای هر تن به عنوان کف قیمت اعلام کرده بود، ۱۵۶ دلار اعلام کرد. بنازاده این کاهش ۵ دلاری نرخ هر تن گندم از سوی دولت را به خاطر جلسات احمدی ابهری قائم‌مقام شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی، و علیخانی معاونت وزارت بازرگانی برای ازسرگیری این معامله دانست و اظهار امیدواری کرد با توجه به کاهش نرخ‌های جهانی محصولات غذایی و افزایش ارزش دلار این تصمیم دولت در رونق معاملات هفته‌های آتی موثر باشد. اما به نظر می‌رسید صحبت‌ها و حاشیه‌های پیرامونی بازار که در نوبت اول رینگ صادراتی در ظهر چهارشنبه با حضور احمدی ابهری و جعفری آریا نمایندگان شرکت بازرگانی دولتی ایران، برخی از مسوولان بورس کالا، مشتری خارجی و مرتضی سلطانی، مدیرعامل شرکت زر ماکارون به عنوان یکی از فعالان بخش خصوصی برای ازسرگیری معامله صورت گرفته بود، یکی از دلایل تکرار برگزاری رینگ صادراتی برای عرضه ۵۵۰ هزار تن گندم خوزستان و هرمزگان گزارش نمایندگان دولتی به معاونت وزارت بازرگانی بود.