در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی هیجانی همراه بود؛ ولی به طور کلی با روندی نزولی همراه بود.

به گزارش سایت کارگزاری سی‌ولکس کالا در هفته گذشته، روند قیمتی طلا از میانگین ۵۰/۱۲۱۴ دلار در تاریخ ۳۱ مه، به میانگین قیمت ۵۰/۱۲۰۳ دلار در تاریخ ۴ ژوئن ۲۰۱۰ رسید. اگر چه در هفته گذشته طلا کلا روندی نزولی داشت، ولی در روز جمعه با صعودی چشمگیر به میزان زیادی این نزول قیمت را جبران کرد.
در هفته‌ای که گذشت بهای طلا در بازارهای جهانی با افتی تقریبا برابر با یک درصد همراه بود. در اواسط هفته گذشته به گزارش خبرگزاری Reuters، امیدواری‌هایی در بین معامله‌گران در خصوص بهبود اوضاع اقتصادی جهان به وجود آمد، مبنی بر اینکه تزریق بسته نجات مالی یک تریلیون دلاری صندوق بین‌المللی پول (IMF) و اتحادیه اروپا (EU)، به اقتصاد یونان خواهد توانست از تشدید بحران در این کشور و گسترش آن به سایر کشورهای اروپایی جلوگیری به عمل آورد. بر همین اساس ارزش نرخ برابری یورو در مقابل دلار با افزایش همراه شد و متناسب با آن بهای فلزات گرانبها مانند طلا در بازارهای جهانی با کاهش همراه شد؛ اما در اواخر هفته گذشته به گزارش سایت Kitconewsبا انتشار آمار و اطلاعات منفی اقتصادی کشورهای یونان، اسپانیا، مجارستان و ایتالیا مبنی بر افزایش نرخ بیکاری و همچنین رو به رشد بودن میزان کسری تجاری این کشورها، این چشم‌انداز در بین معامله‌گران بین‌المللی به وجود آمد که شدت و عمق بحران فراتر از آن است که به سادگی بتوان به مقابله با آن پرداخت. همین امر نیز موجب رویکرد سرمایه‌گذاران به فلزات گرانبها مانند طلا در بازارهای جهانی شد و به دنبال آن در روز جمعه گذشته قیمت طلا با صعودی چشمگیر مواجه شد. در همین حال در هفته گذشته، گزارش اخباری مبنی بر اقدام بانک مرکزی ایران، چین و روسیه مبنی بر متنوع سازی ذخایر ارزی خود و تبدیل این ذخایر از یورو به طلا و دلار، که به دلیل ترس از افت بیشتر دارایی‌های ارزی این کشورها صورت می‌پذیرد، سبب افزایش قیمت طلا در روز پایانی معاملاتی هفته گذشته شد.
گزارش مجله وال‌استریت ژورنال مبنی بر تبدیل ۴۵ میلیارد یورو از ذخایر ارزی ایران به دلار و طلا، بیشترین عاملی بود که موجب نگرانی و ترس در بین سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بین‌المللی، نسبت به افت بیش از پیش ارزش یورو در بازارهای جهانی شد. متعاقبا با انتشار این گزارشات ارزش یورو در برابر دلار که تا قبل از آن با اندکی صعود همراه بود، با افتی شدید مواجه شد و به دنبال آن بهای طلا در بازارهای جهانی افزایش یافت.
با توجه به عوامل فوق و نیز بحران و تنش‌های به وجود آمده در منطقه خاورمیانه، به نظر می‌رسد همچنان تقاضا برای طلا به عنوان کالایی سرمایه‌ای و تورم‌زدا تدوام داشته باشد و این مساله افزایش قیمت بلندمدت آن را در پی خواهد داشت و اگر هم نوسانات قیمتی در این بین باشد به صورت مقطعی و گذرا است.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، همان‌گونه که در شکل نیز خط روند بلندمدت طلا مشهود است، روند بلندمدت طلا صعودی به نظر می‌رسد و ممکن است طلا بخواهد برای مدت کوتاهی نیز وارد فاز استراحتی شود.
برای هفته آینده این پیش‌بینی وجود دارد که احتمالا طلا روندی صعودی داشته باشد. چنانچه طلا بخواهد صعود پیدا کند در این صورت با شکاندن نزدیک‌ترین مقاومت قیمتی خود یعنی ۱۲۲۰ دلار با احتمال زیادی تا رکورد قبلی خود (۲۶/۱۲۴۹ دلار) و شاید بالاتر صعود پیدا خواهد کرد. در غیر این صورت، چنانچه طلا بخواهد روندی نزولی داشته باشد، در صورت عبور کردن از سطح مقاومتی مهم ۱۱۹۰ دلار، احتمالا قیمت آن تا ساپورت مهم و تاریخی ۱۱۷۰ دلار نیز افت خواهد داشت. در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که روند قیمتی طلا در این هفته صعودی باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه گردد و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.