بورس کالا باید با خریداران شناسنامه‌دار معامله کند

رییس اتحادیه کشوری آهن فروشان با اشاره به اینکه تقاضا در کشور بیشتر از تولیدات داخل است، گفت: بورس باید تنها به خریداران شناخته شده یعنی به انبوه‌سازان، مسکن مهر، فروشندگانی که مجوز و پروانه کسب دارند یا تعاونی‌ها کالای خود را بفروشد. محمد آزاد به عنوان یکی از خریداران بورس کالا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: بورس مقررات خاص خود را دارد، در گذشته جنس را با واریز کردن ۱۰ درصد از وجه خریداری می‌کردند، اما شرایط تغییر کرده و خریدار باید صد‌ درصد مبلغ را قبل از معامله پرداخت کند.

وی افزود: این مساله باعث می‌شود تعداد کمی توان خرید داشته باشند و در مقابل کسانی که جزو این صنف نیستند به دلیل داشتن پول به خرید می‌پردازند، بنابراین هر که پول داشته باشد با توجه به این شرایط راحت‌تر می‌تواند از بورس خرید کند.

رییس اتحادیه کشوری آهن‌فروشان بیان کرد: درخواست ما از بورس و کارخانجات دولتی این بود که اجازه بدهند کالایی که عرضه می‌شود اول به تعاونی‌ها و بعد به افراد دارای پروانه‌ این صنف فروخته شود، چون این افراد در این بازار مالیات می‌دهند، بنابراین به افراد ناشناس که مورد تایید اتحادیه آهن و فولاد کشوری نیستند نباید جنسی فروخته شود.

آزاد تصریح کرد: با مقررات مالی که وضع شده تنها افرادی که توان مالی دارند در بورس خرید می‌کنند، در حالی که در گذشته با توجه به صحبت‌‌ها و جلساتی که با بورس انجام دادیم، قرار بود که در ابتدا به طرح‌های ساختمان، شرکت‌های انبوه‌ساز، مسکن مهر این کالا‌ها فروخته شود و مابقی را یا به تعاونی‌های مصرف یا به خود فروشندگان آهن بدهند.

وی افزود: وقتی طرح عمرانی نباشد و خریداران انبوه‌ساز یا آهن فروشان نتوانند با این طرح که ۱۰۰ درصد مبلغ را قبل از معامله پرداخت کنند به خرید بپردازند و هر کس که پول دارد کالا را می‌خرد و این مساله از مشکلات بزرگ اقتصادی است.

رییس اتحادیه آهن‌فروشان کشوری در پاسخ به این سوال که آیا کمبود تقاضا می‌تواند یکی از دلایل فروش تولیدات کشور به خریداران غیرواقعی بازار باشد، گفت: این تصور که تقاضا کم است درست نیست، بلکه نابسامانی‌های بازار و تغییرات قیمت باعث کاهش تقاضا می‌شود. تقاضا در بازار وجود دارد، ولی وقتی قیمت‌ها در نوسان است و افرادی که امروز خرید می‌کنند فردا شاهد کاهش قیمت‌ آن هستند مسلما با امروز و فردا کردن خرید را به تعویق انداخته یا آن را متوقف می‌کنند.

آزاد با اشاره به اینکه نوسان قیمتی و توقف خرید باعث کاهش تقاضا می‌شود، بیان کرد: واردات سالانه آهن در کشور ۸ میلیون تن است که نشان می‌دهد تقاضا در کشور کم نیست و نمی‌توان گفت تولید‌کنندگان کالای آنها روی دست‌شان مانده بلکه تقاضا بیشتر از تولیدات داخل است. وی با اشاره به اینکه تولید سالانه آهن در کشور ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن است، اظهار داشت: با توجه به اینکه مصرف سالانه کشور بالای ۲۰ میلیون تن است، نباید گفت تقاضا وجود ندارد، ولی نوسانات بازار و کاهش قیمت شمش آهن و تغییرات متعددی در بازار ایجاد و باعث کاهش خرید و تقاضا می‌شود.

رییس اتحادیه کشوری آهن‌فروشان گفت: اگر بتوانیم تولیدات داخل افزایش داده و نیاز داخل را تامین کنیم تا به واردات نیاز نداشته باشیم، اثر تغییر قیمت‌های جهانی روی بازار داخل کشور از بین می‌رود، ولی در حال حاضر به دلیل نیاز داخل به واردات اگر قیمت‌های جهانی افزایش یابد قیمت‌ها در داخل نیز بالا می‌رود و اگر کاهش یابد بازار داخل دچار رکود و کاهش تقاضا می‌شود.

آزاد در پاسخ به این سوال که آیا خرید از بورس بهتر است یا بازار آزاد، تاکید کرد: تنها حسن بورس شفافیت و مشخص بودن کانال خرید و فروش است، در حالی که در بازار آزاد این امکانات وجود ندارد و نمی‌توان به صورت شفاف معامله کرد.

وی گفت: در بازار آزاد عده‌ای جنس را می‌فروشند بدون اینکه فاکتور و صورت حساب بدهند و این افراد کسانی هستند که ما معتقدیم در بورس خرید می‌کنند و آهن‌فروش نیستند، بنابراین این افراد آهنی را که از بورس کالا خریداری می‌کنند به دلیل اینکه نه مصرف‌کننده هستند نه فروشنده، کالای خریداری شده را در بازار آزاد بدون فاکتور می‌فروشند.

رییس اتحادیه کشوری آهن‌فروشان با تاکید بر اینکه کالایی که بدون فاکتور معامله می‌شود معامله غیر شفاف است، افزود: به دلیل اینکه بورس یک بازار شفاف است، همه کسانی که مایلند معاملات آنها شفاف باشد بورس را بر بازار آزاد ترجیح می‌دهند.

آزاد بیان کرد: امکانات و تسهیلاتی که بورس کالا به مشتریان می‌دهد باعث جلب مشتری می‌شود، ولی بورس در برخی مواقع مقررات دست و پاگیری وضع می‌کند که باعث می‌شود تعداد اندکی در بورس خرید کنند.

پیشنهادات رییس اتحادیه کشوری آهن‌فروشان به بورس کالا

رییس اتحادیه کشوری آهن‌فروشان در پاسخ به این سوال که چه پیشنهاداتی به بورس برای بهبود وضعیت فعلی دارید، تاکید کرد: بورس تنها به خریداران شناخته شده کالا بفروشد یعنی به انبوه‌سازان، مسکن مهر، یا فروشندگانی که مجوز و پروانه کسب در این صنف را دارند یا به تعاونی‌ها بفروشند.

آزاد بیان کرد: برای اینکه تعاونی‌ها برای خرید تشویق شوند، بورس به دلیل اینکه کل کالاها که تحویل روز نیست و عمدتا سلف یک یا دو ماهه است بهتر است همان ۱۰ درصد پیش پرداخت قبل از انجام معامله را از آنها دریافت کند.

وی گفت: اگر این کار انجام شود، تعاونی‌ها به پرداخت ۱۰ درصد پیش پرداخت خرید کرده و بقیه پول را به دلیل اینکه باید از سایر اعضا جمع‌آوری کند تا مهلتی که دارد پرداخت می‌کند و این باعث می‌شود که هم بورس موفق‌تر عمل کند، هم معاملات پنهانی و خارج از بورس کمتر شود. رییس اتحادیه کشوری آهن‌فروشان تاکید کرد: جریمه‌ای که خریداران و فروشندگان بنا به دلایل خاص باید پرداخت کنند نباید یک طرفه باشد، زیرا در گذشته مواردی بود که برخی کارخانه‌ها جنس خود را به موقع تحویل ندادند، ولی هیچ جریمه‌ای نشدند و خریدار متضرر شد، اما در حال حاضر بیشتر فروشندگان متعهد هستند و به موقع کالا را تحویل می‌دهند. حتی اگر تاخیری رخ دهد جریمه را پرداخت می‌کند. وی گفت: در حال حاضر بیشترین عرضه‌کننده‌های بورس کالا شرکت ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و نیشابور و میانه و عمده خرید آهن باید از طریق آهن‌فروشان یا تعاونی‌های آهن‌فروشی انجام شود، البته در حال حاضر خریدار عمده بازار انبوه‌سازان و سازندگان مسکن مهر هستند.

رییس اتحادیه کشوری آهن‌فروشان با اشاره به اینکه خریدارانی که نام برده شد، خریداران واقعی بازار هستند، گفت: افرادی که خارج از این چارچوب خرید می‌کنند خریدار کاذبند که وقتی بازار را سودآور ببینند وارد بازار می‌شوند، وگرنه از صحنه خارج می‌شوند.