رضا زائر حیدری
اغلب تولیدکنندگان فولاد معتقدند که روند فعلی کاهش قیمت‌ها تنها یک اصلاح کوتاه مدت قیمتی است و با تجربه تلخ سقوط بازار در سال ۲۰۰۸ بسیار متفاوت است.

واقعیت این است که در شرایط حاضر تقاضای موثر در بازار نهایی ضعیف تر از حدی است که بتواند افزایش حجم تولید فولاد طی دو ماهه اخیر را جذب کند. تولیدکنندگان فولاد در اولین ماه سال‌جاری میلادی قیمت محصولات خود را افزایش دادند و این مانور عجولانه به آنها این اجازه را داد تا بخشی از زیان‌های سال گذشته میلادی را جبران کنند. با توجه به اینکه بهای مواد اولیه، مخصوصا سنگ‌آهن و زغال‌سنگ افزایش یافته بود و انتظار افزایش بیشتر نیز وجود داشت امکان تثبیت روند افزایشی قیمت‌ها دور از انتظار نبود، اما با افزایش شتابزده حجم تولید این اتفاق نیفتاد.
سوالی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم این است که روند افزایشی قیمت‌ها در چه زمانی مجددا آغاز خواهد شد. حجم خرید در حداقل قرار دارد و موجودی انبار‌ها به‌تدریج اضافه می‌شود. اینک تحلیلگران بازار با توجه به اینکه چندین‌بار در پیش‌بینی روند قیمت‌ها دچار خطا شده‌اند با تردید بیشتری به شرایط پیش رو می‌نگرند. اغلب کارشناسان بازار فولاد قبل از پایان تابستان سال جاری میلادی به بهبود وضعیت بازار چندان امیدوار نیستند.
بازار قراضه به نظر نمی‌رسد به زودی بهبود یابد. بازار مسکن در چین سرد است و بهای معاملات نقدی سنگ‌آهن طی یک هفته 9 درصد کاهش یافت. اینها نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای برای تولیدکنندگان فولاد به شمار نمی‌رود. اگر بهای سنگ‌آهن باز هم کاهش یابد فولادسازان قادر به بهبود قیمت‌های خود در سه ماهه سوم سال نیستند. هر چند به دلیل کاهش بهای یورو کمی از نگرانی تولید کنندگان اروپایی در مورد واردات فولاد به این قاره کاسته شده است.
در مقایسه دوره زمانی مشابه در سال گذشته، حجم تولید جهانی فولاد حدود ۳۰ درصد افزوده شده است و اغلب فولاد سازان تمایلی به توقف مجدد بخشی از ظرفیت خود ندارند. واقعیت این است که اگر فولادسازان واقعا به دنبال تثبیت بازار هستند باید راهی بیابند تا از اضافه ظرفیت تولید بکاهند.
با این همه روند اصلاح حجم تولید ظاهرا در جمهوری فدراتیو روسیه آغاز شده است. بعضی از تولیدکنندگان روسی اعلام کرده‌اند که همزمان با کاهش حجم درخواست در بازار‌های صادراتی روسیه و افزایش بهای زغال‌سنگ، آنها از حجم تولید خود در ماه ژوئن خواهند کاست.
شرکت اوراز قبلا نیز از برنامه کاهش هفت درصدی تولید فولاد و کک در کارخانه نیژنی خبر داده بود، اما در مورد واحد‌های دیگر هنوز چیزی اعلام نشده است. سفارشات ماه ژوئن دو شرکت بزرگ ام ام کا و میچل نیز هنوز تکمیل نشده است. میچل احتمالا به تولید شمش و محصولات طویل برای ذخیره‌سازی روی خواهد آورد. میچل یک شرکت تولیدکننده دو نوع محصول تخت و طویل است، اما به دلیل عدم امکان انبارسازی طولانی مدت برای محصولات تخت، سیاست این شرکت ذخیره‌سازی محصول طویل و میانی خواهد بود.
در شرایط حاضر موجودی زغال‌سنگ کک‌سازی در روسیه پایین آمده است و این موضوع می‌تواند به کاهش عمدی ظرفیت تولید در بعضی از واحد‌های نوردی بینجامد. در حال حاضر بازار‌های ترکیه و خاورمیانه نیز روزهای ساکتی را می‌گذرانند و کاهش ظرفیت در روسیه می‌تواند روی این بازار‌ها نیز تاثیرگذار باشد.