هفته گذشته بازار معاملات آتی سکه تمام بهار آزادی در بورس کالای ایران، همراه با بازار جهانی، از التهاب بالایی برخوردار بود.

در بازار جهانی تشدید بحران در کشورهای حوزه یورو، به ویژه یونان، باعث شد بسیاری از سفته بازهای بازار جهانی اعتماد خود را به بازار ارز از دست داده و روی طلا متمرکز شوند. به‌رغم افزایش ارزش دلار، این بار طلا نیز روند صعودی به خود گرفت و باعث شد هر دو عامل تعیین‌کننده قیمت در بازار داخلی یعنی ارزش طلا و قیمت دلار روند افزایشی به خود بگیرد و در نتیجه قیمت سکه در بازار داخلی با افزایش چشمگیری مواجه شود. در بازار معاملات آتی نیز با توجه به دلایل فوق، بازار روند صعودی به خود گرفت و قیمت سکه تمام بهار آزادی در معاملات قراردادهای آتی بسیار فراتر از بازار نقدی و قیمت تئوریک آن رفت. از نکات قابل توجه در بازار آتی طی هفته‌های گذشته رونق معاملات بر روی قراردادهای آتی سه ماه تحویل متفاوت، به صورت همزمان بود. طی این مدت سکه تمام بهار آزادی برای قراردادهای آتی تحویل اردیبهشت، تیر و شهریور سال ۱۳۸۹ به صورت همزمان در بازار معاملات آتی مورد توجه معامله‌گران بود و حجم معاملات هر سه قرارداد آتی، بالا بود. در گذشته هرگاه دو یا چند قرارداد آتی تحویل ماه‌های مختلف همزمان برای معامله باز می‌شد؛ تنها قرارداد تحویل ماه نزدیک مورد توجه قرار می‌گرفت و سایر قراردادها از اقبال چندانی برخوردار نبودند. روز یکشنبه (۲۶/۲/۸۹) آخرین روز معاملات سکه طلای تمام بهار آزادی برای تحویل اردیبهشت‌ماه بود و با ثبت قیمت تسویه ۲,۹۷۸,۴۷۰ ریال برای هر سکه تمام بهار آزادی به کار خود پایان داد. در پایان این روز برای ۲۳۱۰ قطعه سکه
تمام بهار آزادی موقعیت تعهدی باز وجود داشت که بورس کالای ایران جهت تحویل و تسویه فیزیکی آنها اقدام کرد. اما شرح رویدادها برای قراردادهای تحویل تیر و شهریور در هفته گذشته به شرح زیر بود:
روز شنبه: در این روز تحت تاثیر رکوردشکنی طلا در روز جمعه بازار با روند صعودی آغاز به کار کرد. بازار جهانی در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه پیش از بازگشایی بازار آتی ایران در روز شنبه با افزایش چشمگیری روبه‌رو شد و با ثبت رکوردهای پی در پی، در روز جمعه به رکورد ۱۲۴۹ دلار برای هر اونس طلا رسید. در نهایت بازار جهانی در قیمت ۱۲۳۱ دلار برای هر اونس طلا در روز جمعه بسته شد. روز شنبه قیمت دلار در بازار داخلی به ۱۰۳۹۰ ریال رسید و قیمت سکه در بازار نقدی ۲.۹۳۰.۰۰۰ ریال شد. در نتیجه این رشد چشمگیر، بالاترین قیمت سکه برای تحویل تیر و شهریور ماه در همین روز به ثبت رسید. به نحوی که بالاترین قیمت برای تحویل تیر ماه ۳,۰۸۵,۰۰۰ ریال و برای تحویل شهریور ماه ۳,۱۹۰,۰۰۰ ریال برای هرقطعه سکه تمام بهار آزادی رقم خورد. در پایان این روز نیز قیمت تسویه تیر و شهریور ماه به ترتیب ۳,۰۸۰,۲۰۰ و ۳,۱۳۵,۶۵۹ ریال برای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی شد. لازم به ذکر است در این روز تمامی رکوردهای مربوط به قیمت سکه در بازار آتی شکسته شد و بالاترین قیمت معامله و بالاترین قیمت تسویه در بازار آتی ایران تا کنون به ثبت رسید.
روز یکشنبه: روز یکشنبه همانند همیشه از قیمت روز شنبه تبعیت کرد. زیرا طی این دو روز بازار جهانی تعطیل بوده و قیمت با توجه به آخرین قیمت بازار جهانی در روز جمعه تعیین می‌شود. طی این روز قیمت‌های تسویه نیز مشابه روز قبل بود و تنها کاهش جزئی را نشان می‌داد. در پایان این روز قیمت تسویه برای قراردادهای تحویل تیر و شهریور به ترتیب برابر با 3,079,531 و 3,125,495 ریال برای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی شد.
روز سه شنبه: به دلیل تعطیلی روز دوشنبه در کشور، معاملات آتی سکه طلا از روز سه‌شنبه پیگیری شد. اما دوشنبه در بازار‌های جهانی اونس طلا با کاهش روبه‌رو شد و به ۱۲۲۴ دلار برای هر اونس طلا رسید. البته این کاهش با افزایش قیمت دلار در بازار داخلی همراه بود به نحوی که هر دلار در بازار داخلی تا ۱۰۴۵۰ ریال نیز معامله شد و در نتیجه قیمت سکه طلای تمام بهار آزادی در سطح ۲.۹۲۰.۰۰۰ ریال ثابت ماند. همین وضعیت برای روز سه‌شنبه نیز تکرار شد و قیمت اونس طلا در همان محدوده ۱۲۲۴ باقی ماند. در بازار آتی به‌رغم تثبیت قیمت در بازار نقدی با کاهش روبه‌رو شد و مقداری از التهاب قبلی کاسته شد. در برخی از ساعات انتهایی روز سه شنبه با توجه به کاهش قیمت، صف فروش در بازار ایجاد شد و خریدار چندانی در بازار نبود و شایعه نزول در بازار جهانی با توجه به تحلیل‌های تکنیکال برای روزهای بعد بیش از پیش قوت گرفت. در پایان این روز با کاهش چشمگیر قیمت تسویه برای قراردادهای تحویل تیر و شهریور به ۲,۹۹۰,۰۹۶ و ۳,۰۵۴,۴۷۷ ریال برای هر قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی رسید.
روز چهارشنبه: در این روز سیر نزولی ادامه داشت و نشان از تحقق تحلیل‌ها مبنی بر کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی بود. در نتیجه بر خلاف روند دو هفته گذشته دارندگان موقعیت تعهدی فروش در وضعیت بهتر قرار گرفتند. همراه با سیر نزولی قیمت هر اونس طلا به 1193 دلار رسید. البته این کاهش در انتهای روز و بعد از بسته شدن بازار داخلی روی داد. قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار نقدی در روز چهارشنبه با 20.000 ریال کاهش به 2,900,000 ریال رسید. به این ترتیب قیمت تسویه برای قراردادهای تیر و شهریور برابر با 3,007,502 و 3,026,794 شد. لازم به ذکر است در قراردادتیر ماه در ساعات پایانی روز خریداران با مقاومت خود توانستند قیمت را نسبت به روز قبل کمی افزایش دهند، اما در قرارداد شهریور کاهش قیمت ملموس بود.
در مجموع روند حرکتی در هر دو قرارداد تیر و شهریور از ابتدای شروع معاملات تا کنون کاملا مشابه بوده است و تنها تفاوت در سطح قیمت تسویه است که برای قرارداد شهریور همواره بالاتر از تیر ماه است. قیمت تئوریک و قیمت نقدی سکه تمام بهار آزادی نیز تا قبل از شروع رشد طلا در بازارهای جهانی تقریبا با یکدیگر منطبق بودند. اما با افزایش قیمت جهانی، قیمت تئوریک سکه با قیمت نقدی اختلاف پیدا کرد و طی این مدت بالاتر از قیمت نقدی قرار گرفت. لازم به ذکر است؛ طی دو هفته گذشته با رشد سریع قیمت طلا بسیاری از دارندگان موقعیت تعهدی فروش در تنگنا قرار گرفتند و برای آنها اخطاریه افزایش وجه تضمین صادر شد. به‌رغم صدور اخطاریه و مهلت قانونی برای دارندگان موقعیت تعهدی متضرر تا ساعت ۱۷ روز بعد برای بستن موقعیت‌های تعهدی، ۳ بار بازار جبرانی برای حراج موقعیت‌های مذکور طی دو هفته گذشته برگزار شد.
منبع: واحد بورس کالای شرکت کارگزاری بهمن