آزاده حسینی
با وجود رشد حجم واردات محصولات فولادی در فروردین ماه سال جاری، اما برخی محصولات از جمله شمش و میلگرد با کاهش حجم واردات روبه‌رو شدند.

افت حجم واردات شمش و میلگرد از این رو صورت گرفت که تفاوت قیمت داخلی و قیمت‌های جهانی اجازه واردات را به تجار نمی‌داد؛ چراکه با وجود رشد قیمت‌های محصولات فولادی در بازارهای جهانی نرخ محصولات در بازار داخلی به دلیل کنترل‌های دولتی در بورس و بازار پایین‌تر بوده و از این رو انگیزه تجار جهت واردات نسبت به سال گذشته پایین‌تر بود.
البته میزان واردات انواع محصولات فولادی در فروردین سال جاری معادل ۴۰۸ هزار تن شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل از رشد ۱۱ درصدی برخوردار بوده است. این در حالی است که میزان صادرات محصولات فولادی نیز در نخستین ماه از سال ۱۳۸۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۱۶۲ درصدی را تجربه کرده، میزان و صادرات انواع محصولات فولادی در فروردین سال جاری معادل ۸۱ هزار تن بود.
افت واردات و رشد صادرات شمش
میزان واردات شمش فولادی در فروردین ماه سال جاری معادل ۳۰۳ هزار تن بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل از کاهش ۳۴ درصدی برخوردار بود. کاهش حجم واردات شمش فولاد در حالی صورت گرفت که تعرفه واردات این محصول صفر بوده، اما طبق اظهارات کارشناسان پایین نگهداشتن دستوری قیمت‌ها از سوی دولت باعث نگرانی فولاد سازان خصوصی شده و از این رو میزان واردات شمش در فروردین ماه که به‌رغم برآورد‌ها مبنی بر رشد واردات به دلیل پیش‌بینی افزایش حجم مصرف محصولات فولادی در فصل ساخت و ساز کاهش یافت.
کاهش واردات شمش فولاد در حالی صورت گرفت که میزان صادرات شمش در فروردین ماه سال جاری با رشد 25 درصدی مواجه بود. میزان صادرات شمش فولاد که عمدتا از سوی فولادسازان دولتی صورت می‌گیرد، در فروردین ماه معادل 50 هزار تن بود که به نسبت تولید 5/10 میلیون تنی اندک به نظر می‌رسد.
افزایش صادرات و واردات تیرآهن
تیرآهن از جمله فلزاتی بود که در فروردین ماه سال جاری به‌رغم رشد صادرات با افزایش حجم واردات نیز روبه‌رو بود. میزان صادرات تیرآهن در فروردین ماه سال جاری 7 هزار تن بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل از رشد 132 درصدی برخوردار بود. میزان واردات این محصول نیز به‌رغم کنترل‌های اعمال شده مبنی بر پایین نگهداشتن سطح قیمت‌های داخلی نسبت به خارجی به دلیل نیاز بازار، به میزان 100 هزار تن صورت گرفت که نسبت به دوره مشابه سال قبل از رشد 54 درصدی برخوردار بود.
کاهش حجم واردات و صادرات میلگرد
در فروردین ماه سال جاری میزان واردات میلگرد با کاهش 42 درصدی معادل 37 هزار تن بود. کاهش حجم واردات میلگرد طبق اظهارات کارشناسان تعرفه 16 درصدی واردات و قیمت‌های بالای جهانی نسبت به تولیدات داخلی اعلام شد.میزان صادرات این محصول در فروردین ماه سال جاری نیز با کاهش حجم مواجه شده و به 1000 تن محدود شد، این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته این رقم معادل 10هزار تن بود که از کاهش 90 درصدی برخوردار شده است.
افزایش حجم واردات و صادرات انواع ورق
حجم واردات انواع ورق‌های فولادی در نخستین ماه سال جاری با رشد 26 درصدی روبه‌رو شد، این رشد واردات با وجود پایین بودن سطح قیمت‌های داخلی درحالی صورت گرفته که به اعتقاد کارشناسان محدود بودن فروش فولاد مبارکه به تولید‌کنندگان و سهمیه‌بندی با حجم 110 تن باعث ورود مقادیر مورد نیاز این محصول از سوی تجار و سایر مصرف‌کنندگان شده است. میزان واردات انواع ورق در فروردین معادل 200 هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل از رشد 26 درصدی برخوردار بوده است.
میزان صادرات ورق در نخستین ماه از سال ۱۳۸۹ با رشد ۲۰۱ درصدی مواجه شده و به ۴۷ هزار تن رسید این رقم در مدت مشابه سال قبل معادل ۱۶ هزار تن بود.