رضا زائر حیدری
بر اساس اطلاعات منتشره توسط انجمن جهانی تولید‌کنندگان فولاد طی ماه مارس سال‌جاری میلادی، ۱۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد در کشور‌های مختلف جهان تولید شد که ۱۲ میلیون تن بیش از ماه قبل و ۳۱ درصد بالاتر از میزان تولید در ماه مارس سال گذشته است.

در واقع طی 22 ماه گذشته این بالاترین عدد ثبت شده توسط این انجمن است.
با ۱۵ میلیون تن افزایش نسبت به مدت مشابه در سال قبل، تولید فولاد در ۲۷ کشور ۴۷ درصد افزایش یافت یعنی دو میلیون تن فولاد بیش از ماه قبل میلادی.
همسایه شمالی ما ترکیه، با 20 درصد افزایش، مجددا به کلوپ بالای دو میلیون تن بازگشت. منطقه کشور‌های CIS نیز با 16 درصد افزایش نسبت به ماه قبل به بالای 9 میلیون تن در سال برگشته است و در این منطقه، بیشترین میزان افزایش متعلق به اوکراین با 25 درصد افزایش به ماه قبل بوده است.
در آن سوی اقیانوس آرام، کشورهای جنوب آمریکا ۱۷ درصد افزایش تولید داشته‌اند که آرژانتین با حدود ۲۴ درصد رکورددار این منطقه محسوب می‌شود. ایالات‌متحده تنها ۱۰ درصد به تولید ماهانه خود اضافه کرد.
تولید ماهانه چین به 55 میلیون تن بالغ شد یعنی 9 درصد بالاتر از ماه قبل. با ادامه این روند این کشور می‌تواند به تولید سالانه 660 میلیون تن در سال دست یابد، البته در این میان محدودیت مواد اولیه را نیز نباید از نظر دور داشت. در این زمان، تولید ماهانه هند تنها به 5 میلیون و 500 هزار تن رسید. هندی‌ها احتمالا باید در استراتژی توسعه فولاد خود به گونه‌ای جدی بازنگری کنند.
در بخش دیگر آسیا، ژاپن حدود ۱۰ درصد و کره جنوبی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید خود افزودند. در ارتباط با افزایش سریع حجم تولید فولاد باید به سه نکته اشاره کرد:
1 - افزایش حجم تولید نه به دلیل ایجاد ظرفیت جدید تولید، بلکه بیشتر به علت ورود ظرفیت‌های خاموش به خط تولید می‌باشد. مناطقی که بخش بیشتری از ظرفیت‌های خود را متوقف ساخته‌اند، افزایش بیشتری در حجم تولید خود خواهند داد. این روند می‌تواند در ماه‌های بعد نیز ادامه داشته باشد.
۲ - افزایش حجم تولید به فشار روی منابع محدود مواد اولیه منجر خواهد شد و این روند موجب افزایش قیمت‌های جهانی سنگ آهن، قراضه و زغال‌سنگ می‌شود. در ادامه احتمالا شاهد کاهش محدود تولید در بعضی از مناطق خواهیم بود. توجه داشته باشیم که بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان بیشترین آسیب‌پذیری را نسبت به قیمت مواد اولیه و هزینه‌های لجستیکی دارد.
3 - تاکنون افزایش حجم تولید کم و بیش متناسب با افزایش میزان تقاضا در مناطق مختلف بوده است و از این رو تولید‌کنندگان هنوز هم در مورد ظرفیت مازاد نگران نیستند. با نگاهی گذرا به آمار تولید اتومبیل در واحد‌های بزرگ(به عنوان یک شاخص) می‌بینیم که تولیدات صنعتی با سال 2009 تفاوت آشکاری دارد.