رشد نرخ پلیمری‌ها به محصولات ضایعاتی رسید

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: جوش شیرین و آرگون بار دیگر در معاملات روز گذشته گروه شیمیایی‌ها روند نزولی را تجربه کرد. به گفته فعالان اقتصادی، تصمیم بازرگانی پتروشیمی مبنی بر کاهش ۵ درصدی قیمت جوش شیرین و آرگون طی هفته‌های گذشته سبب شده است تا خریداران در انتظار رسیدن به حداقل قیمت‌ها در هفته‌های آتی باقی بمانند، به همین دلیل خریداران سعی می‌کنند تنها در حد مصرف کالاهایی مانند جوش شیرین و آرگون را خریداری کنند.

یکی از آگاهان بازار در این باره می‌گوید: بازار تعیین می‌کند که نرخ جوش شیرین و آرگون تا چه میزان پایین خواهد آمد. به گفته وی هنگامی که تقاضا برای خرید آن دو کالا واقعی شود، کارگزاران به رقابت می‌پردازند.

اگر چه فعالان اقتصادی، چشم انداز روشنی نسبت به بازار پتروشیمی‌ها با توجه به وضعیت فعلی نفت متصور نیستند، اما رشد یک دلاری نرخ نفت در روز گذشته و رسیدن به رقم ۷۶ دلار و ۱۲ سنت سبب شد تا آنها به روزهای آتی امیدوار باشند. به گفته آنها تمامی دولت‌ها سعی می‌کنند تا نرخ نفت را بالای ۷۵ دلار نگهدارند؛ چرا که سقوط نرخ نفت به زیر ۷۵ دلار سبب می‌شود تا بحران اقتصادی تشدید شود.

با این حال نمی‌توان این موضوع را در معاملات گروه شیمیایی‌ها نادیده گرفت که خریداران سعی می‌کنند تا به اندازه ظرفیت و مصرف خود خرید کنند و در انتظار کاهش نرخ‌ها باقی بمانند.

در معاملات این روز به گفته بسیاری از آگاهان بازار، وضعیت بازار شیمیایی‌ها نسبت به هفته گذشته تغییر عمده‌ای نداشت.

جوش شیرین ۲۶ تومان ارزان‌تر شد

کاهش ۵ درصد قیمت جوش شیرین در این روز توسط بازرگانی پتروشیمی نرخ این کالا را به ۴۹۱ تومان رساند.

در این روز جوش شیرین پتروشیمی شیراز با نرخ ۴۹۱ تومان و حجم ۲ هزار تن عرضه شد که ۱۶۵ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد. این کالا نسبت به هفته گذشته با کاهش۲۶ تومانی در نرخ پایه روبه‌رو شد.

عدم عرضه سود کاستیک داخلی

در معاملات این روز سودکاستیک داخلی به دلیل عدم تحویل تعهدات بازرگانی پتروشیمی عرضه نشد.به گفته فعالان اقتصادی، بازرگانی پتروشیمی هنوز موفق به تحویل بخشی از تعهدات خود به خریداران نشده است.

با این حال در این روز سودکاستیک وارداتی هندوستان روی تابلو خرید آورده شد. اگر چه بسیاری از مصرف‌کنندگان کیفیت این کالا را پایین‌تر از مشابه داخلی آن می‌دانند، اما روز گذشته سعی کردند تا با خرید این کالا و رقابت برای آن، کارخانه‌های خود را سرپا نگهدارند.

در این روز سودکاستیک وارداتی با نرخ۱۷۴ تومان و حجم ۳ هزار تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۲۸۰ تومان توسط کارگزاران خریداری شد. این در حالی است که نرخ سودکاستیک داخلی هفته گذشته و در رقابت به ۲۳۳ تومان رسیده بود.

رشد چشمگیر نرخ محصولات آف‌گرید

محصولات آف‌گرید پتروشیمی امیرکبیر، مارون و جم در این روز بار دیگر با افزایش نرخ در رقابت روبه رو شدند.

پلی اتیلن سنگین OFF- EX۵ درجه ۱ پتروشیمی امیرکبیر با نرخ یک هزار و ۲۰۰ تومان و حجم ۲۰۰ تن عرضه شد که در رقابت با قیمت یک هزار و ۳۰۵ تومان خریداری شد. پلی اتیلن سنگین -OFF درجه ۱ پتروشیمی مارون با نرخ ۴۹۲ تومان و حجم ۲۶۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۲۸۸ تومان خریداری شد. پلی اتیلن سنگین بادیOFF -BL۴ درجه ۱ پتروشیمی جم با نرخ ۹۴۶ تومان و حجم ۴۱۸ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۳۱۰ تومان خریداری شد. به گفته فعالان اقتصادی، خریداران آف‌گریدها، در تولید مواد از محصولات offبه جای on استفاده می‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود تا تقاضا برای خرید آف گردیدها افزایش یابد. بسیاری از آگاهان بازار فروش این کالاها را در بورس غیرمنصفانه می‌دانند و معتقدند فروش محصولات ضایعاتی می‌تواند کیفیت مواد تولید شده را پایین آورده و به سلامتی مصرف‌کنندگان ضرر برساند.