شهرام پایمرد- تحلیل‌گر «بانک مریل لینچ آمریکا» درخصوص وضعیت بازار فلزات پایه و گرانبها می‌گوید: بازیافت محکم اقتصادی در سال‌جاری و احتمال افزایش قیمت‌های مواد اولیه ازجمله فلزات و همچنین فلزات گرانبها ممکن است دولت‌ها را به در پیش گرفتن سیاست‌های انقباضی وادار کند. به گزارش امارات بیزینس حرکت اقتصاد کشورها از بحران به‌سوی بازیافت، بسیار قدرتمندانه صورت گرفته؛ به‌گونه‌ای که تقاضا برای فلزات پایه را به‌شدت افزایش داده است.

مایکل ویدمور،تحلیل‌گر مریل لینچ همچنین هشدار داده: اگر در کوتاه‌مدت تقاضای چینی‌ها ضعیف بماند، شاهد افزایش در قیمت‌ها نخواهیم بود.

در مورد میزان مصرف آلومینیوم چینی‌ها باید گفت: آنها تمام خطوط از مدار خارج شده در طول بحران را به مدار تولید بازگردانده‌اند؛ یعنی حدود ۴ میلیون تن و از سویی کلیه خطوط تولیدی قدیمی با فناوری پایین‌تر ۱۰۰ کیلوآمپر را هم از مدار خارج نموده‌اند که حدود ۴/۱ میلیون تن می‌شود و در کل حدود ۵/۲ میلیون تن نسبت به زمان بحران، بیشتر تولید می‌کنند ولی نسبت به قبل از بحران همچنان تولیدشان کمتر است، با این حال موجودی انبارهایشان افزایش یافته و دیگر جایی برای انبارش بیشتر ندارند.

در چنین حالتی در کوتاه‌مدت نمیتوان انتظار داشت، حتی با وجود رشد اقتصادی بالا در این کشور قیمت‌های آلومینیوم در کشوری که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این فلز است، افزایش چشمگیری را شاهد باشد، مگر اینکه افزایش مصرف در دیگر نقاط جهان رخ دهد که شامل اتحادیه اروپا - که به‌دلیل بحران یونان و امکان پدید آمدن بحران‌های مشابه در پرتغال و اسپانیا و همچنین نبود خبرهای مثبت چشمگیر در این منطقه تا حدی افزایش مصرف منتفی است.- در ایالات‌متحده، اما وضع به گونه‌ای دیگر است و بیشتر نماگرهای اقتصادی در حال رشدند و اثرگذاری مثبتی بر روی بازار آلومینیوم خواهد داشت .

در مورد ژاپن هم با توجه به رشد به نسبت پایین این کشور و تا حدی رشد فقط در برخی زمینه‌های خاص از جمله صادرات الکترونیکی و اپتیکی، مصرف‌کننده مهمی برای فلزات نیست و در این چنین شرایطی نباید انتظار معجزه در بازار را داشت و اگرچه در کل روند مصرف رو به افزایش است، ولی چون قطب‌های مهم که در بالا توضیح داده شد مصرف به میزان پیش از بحران نرسیده، با ایجاد کوچک‌ترین مشکل و یا خبر منفی اقتصادی، قیمت‌ها به شدت تاثیرپذیر خواهند بود و بحران‌هایی مانند یونان می‌توانند قیمت‌ها را به یکباره کاهش دهند، در چنین شرایطی خبرها اثرگذاری شدیدی بر قیمت‌ها دارند.

بانک پیش‌بینی کرده در سال ۲۰۱۰ قیمت‌های آلومینیوم در محدوده ۲۲۷۵ دلار قرار بگیرند (این پیش‌بینی بسیار بدبینانه است و با توجه به روند افزایش مصرف در جهان و رونق گرفتن خودروسازان و تا حدی مسکن امکان افزایش قیمت‌ها به بالاتر از این قیمت بسیار بالا است.) بانک در ادامه افزوده قیمت فلزات در سال آینده افزایش خواهند یافت؛ به‌جز آلومینیوم و نیکل.

تقویت ارزش دلار و پیامدهای آن برای فلزات

ارزش دلار روز دوشنبه به دنبال انتشار خبرهای مثبت اقتصادی از ایالات متحد و همچنین ادامه بحران بدهی در دولت یونان، زمینه افزایش ارزش برابری دلار در مقابل یورو را فراهم کر د.

به گزارش سایت CNNMony.com با وجود اعطای کمک مالی از سوی صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپایی به یونان، با مشخص شدن ناکافی بودن تسهیلات یادشده برای آن کشور، ارزش یورو باز هم کاهش یافت.

مقامات یونانی روز یکشنبه اعلام کرده‌اند، بانک مرکزی اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا و صندوق بین‌المللی پول با اعطای ۱۴۶ میلیارد دلار در طول سه سال به این کشور موافقت کرده‌اند.

مبلغ اعطایی به یونان می‌تواند در کوتاه‌مدت آرامش را به بازارهای پولی اروپا بازگرداند؛ اما در بلندمدت بحران یونان و دیگر کشورهای این اتحادیه که مشکلات شبیه به هم دارند، می‌تواند زمینه‌ساز ناامنی در منطقه یورو شود.

از سوی دیگر اطلاعات منتشره از ایالات‌متحده حکایت از رشد درآمد سرانه به میزان ۳/۰ درصد در ماه مارس دارد. این میزان در ماه فوریه ۱/۰ درصد بوده و میزان هزینه سرانه در ماه مارس این کشور با ۶/۰ درصد افزایش همراه بود. شاخص عرضه مدیریت برای بخش صنعت هم به رقم ۴/۶۰ رسید که این میزان در ماه فوریه ۶/۵۹ بود.