ضرورت بررسی نقش حامل‌های انرژی در حذف یارانه‌ها

آزاده حسینی

از ابتدای سال جاری بازارهای جهانی روندی صعودی را در پیش گرفت، از همین رو افزایش قیمت‌ها با توجه به تعطیلات نوروز در بازارهای داخلی ناگهانی بوده و باعث شد تا دولت در راستای حمایت از بازار داخل به کنترل بازار و نرخ‌گذاری دستوری در بورس کالا بپردازد. این موضوع تا جایی ادامه پیدا کرده که کاهش قیمت‌های جهانی از ابتدای هفته گذشته نیز تاثیری نداشته و همچنان فروش در بورس کالا دستوری است، البته این نرخ‌گذاری پایین‌تر از قیمت‌های بازار در بورس کالا برای تولیدکنندگان بخش خصوصی که مجبور به تهیه شمش مورد نیازشان از بازارهای جهانی هستند مشکلاتی را ایجاد کرده است، اما به دلیل نیاز بازار داخل به فولاد، تولید در کشور با وجود سختی‌ها همچنان ادامه داشته است، به منظور بررسی شرایط بازار و دیدگاه تولیدکنندگان بخش خصوصی در شرایط فعلی نسبت به اقدامات صورت گرفته در مورد حذف یارانه‌ها و نرخ‌گذاری دستوری با حمیدرضا مقدم‌زاده مدیر فروش و بازاریابی شرکت هفت الماس تولیدکننده ورق در بخش خصوصی گفت‌وگویی داشتیم که متن ذیل مشروح آن است:

میزان تولید شرکت صنایع هفت الماس چقدر است و در کل چه درصدی از بازار ورق کشور در اختیار آن شرکت است؟

با توجه به راه‌اندازی فاز اول خط تولید نورد سرد صنایع هفت الماس در تیر ماه ۱۳۸۷ با ظرفیت اسمی سالانه ۸۰۰۰۰۰ تن سهمی معادل ۳۵ درصد بازار را دارا است. در خصوص تولید ورق‌های گالوانیزه درحال حاضر ظرفیت تولیدی سالانه ۱۰۰۰۰۰ تن است که پاسخگوی ۱۵درصد نیاز بازار داخلی است. در واقع هفت الماس دومین تولیدکننده انواع ورق گالوانیزه در کشور به‌شمار می‌رود که ورق‌های تولیدی با ضخامت‌های ۳/۰ تا ۲ میلی‌متر است. البته در طرح توسعه و در آینده‌ای نزدیک با نصب ماشین‌آلات خطوط مدرن جدید، ظرفیت تولید کویل و ورق‌های گالوانیزه در فاز اول به سالانه ۶۰۰۰۰۰ تن خواهد رسید، انتظار می‌رود راه‌اندازی فاز اول تا اواخر سال ۱۳۹۰ صورت پذیرد و پس از اجرای کامل طرح‌های توسعه پیش‌بینی می‌شود سهم بازار داخلی شرکت صنایع هفت الماس در زمینه ورق‌های گالوانیزه به ۷۰ درصد برسد.

فروش محصولات شرکت بیشتر در بازار داخل صورت می‌گیرد یا خارج لطفا توضیح دهید و بسته به چه عواملی تغییر می‌کند؟

تولیدات فعلی شرکت صنایع هفت الماس تولید انواع کویل و ورق‌های سرد روغنی، ‌اسید شویی و کویل و ورق‌های گالوانیزه است که در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، ‌صنعت ساختمان و تاسیسات، برق و الکترونیک، تابلو‌های راهنمایی و رانندگی،‌ خودروسازی، لوله و پروفیل، ‌لوازم خانگی و... کاربرد دارد و تولید آن طبق استاندارهای جهانی ASTM،‌ JIS، BS،‌ DIN و EN انجام می‌شود.

با توجه به برنامه‌های افزایش تولید و صادرات بخشی از تولیدات فعلی در بازار داخلی عرضه شده و بقیه جهت حضور در بازارهای منطقه به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، ارمنستان، عراق، افغانستان و سایر کشورهای منطقه ارسال می‌شود. در مورد میزان صادرات محصولات که ابتدای هر سال هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری می‌شود باید عرض کنم که با توجه به نیاز مشتریان داخلی همچنین سطح قیمت‌های جهانی میزان صادرات هفت الماس متغیر است.

ارزیابی جنابعالی از اجرای قانون تحول اقتصادی و هدفمند سازی یارانه‌ها و اجرایی شدن آن چیست؟

بایستی اذعان کرد که صنایع فولاد به‌طور کلی در زمره صنایع انرژی برهستند و صنایع فولاد ایران به‌ویژه، درصد بالایی از مصرف انرژی در صنعت را به خود اختصاص می‌دهد و با توجه به نوع فرآیند، انواع انرژی را مصرف می‌کنند. در صنایع نورد گرم و سرد گاز طبیعی و انرژی الکتریسته به‌عنوان منابع عمده انرژی محسوب می‌شوند این منابع همچنین در فرآیندهای گرم کننده و ایجاد نیروی محرکه لازم در غلطک‌ها و خطوط اسیدشویی و برش و فرآیند آنیل کردن و سایر خطوط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورت اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها ضروری‌است نقش هریک از حامل‌های انرژی در صنایع مختلف به تفکیک مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرارگیرد. در شرکت صنایع هفت الماس این شرکت به لحاظ استفاده از فرآیند نورد سرد در تولید کویل‌ها و ورق‌های سرد، نقش انرژی الکتریکی حائز اهمیت است. درصورت افزایش قابل توجه قیمت برق قیمت تمام شده محصولات تولیدی هفت الماس نیز مانند سایر واحدهای فولادی افزایش یافته و به‌منظور کاهش اثرات حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها ضروری است دولت با نگاه دقیق‌تر نسبت به ادامه حمایت از صنایع فولاد که نقشی عمده و تعیین کننده در تولید ناخالص ملی، اشتغال وبه‌ویژه نقشی تعیین‌کننده در تامین مواد اولیه صدها واحد صنعتی و تولیدی را دارد از هیچ اقدامی کوتاهی نکند. بنا بر این در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اتخاذ تمهیدات مناسب و ضروری در جهت حمایت از تولیدات داخلی فولاد به‌نوعی جنبه عمومی و حمایت از طیف وسیعی از صنایع پایین دستی فولاد به‌شمار می‌رود، همچنین سرمایه‌گذاری در صنایع فولاد نسبت به سایر صنایع بالاتر بوده و در نتیجه به همان میزان ریسک سرمایه‌گذاری نیز بالاتر است و در صورت حذف یارانه انرژی و عدم افزایش نرخ ارز یا تعرفه واردات فولاد، سرمایه‌گذاری در بخش فولاد احتمالا توجیه خود را از دست خواهد داد.

سیاست‌های دولت در بحث قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اهمیت اطمینان سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بورس و بازار، لذا تعیین واقعی قیمت کالاها به‌خصوص محصولات فولادی ضروری به نظر می‌رسد، اما در دو ماه گذشته ما شاهد افزایش هفتگی و حتی گاهی روزانه قیمت محصولات فولادی به‌خصوص بیلت و اسلب در بازارهای جهانی بوده‌ایم که انتظار می‌رفت در بخش تعیین قیمت ورق گرم تولیدی فولاد مبارکه به‌عنوان ماده اولیه صنایع مختلف از جمله هفت الماس شاهد عرضه و تعیین قیمت واقعی باشیم که متاسفانه در هفته‌های گذشته در بورس شاهد محدودیت‌هایی در عرضه ورق گرم فولاد مبارکه بودیم که اعتراض خریداران را به دنبال داشته است. بنابراین ضروری است مدیران و مسوولان سازمان بورس شرکت‌ها را ملزم به رعایت قوانین جاری در بازارهای بورس کرده تا با این حرکت در جهت اعتماد سازی سرمایه‌گذاران اقدام کنند.

آیا با افزایش تعرفه واردات ورق موافقید یا مخالف، چرا؟

با توجه به تعاملات اخیر دولت و مجلس و اصلاحات انجام شده در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و امکان اجرای این طرح از تیرماه و اثرات حاصل از اجرای قانون در قیمت تمام شده محصولات فولادی ضروری است؛ دولت با اخذ نظر کارشناسان نسبت به افزایش تعرفه واردات مقاطع و محصولات فولادی یا اصلاح نرخ ارز اقدام تا همانطوری که در سایر کشورها معمول است از تولید داخلی و حفظ اشتغال حمایت کند.

لطفا توضیحاتی در مورد خودتان و واحد بازاریابی و فروش شرکت هفت الماس بفرمایید.

من مدرک لیسانس مهندسی شیمی را از دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران و دکترای مهندسی متالورژی را از انگلستان دارم، اولین تجربه کاری خودم را به‌عنوان کارشناس ارشد واحدهای احیای مستقیم مجتمع فولاد اهواز ( NISIC) شروع کردم، به تازگی هم به‌عنوان مدیر بازاریابی و فروش با شرکت صنایع هفت الماس که بزرگترین واحد تولیدی ورق‌های سرد روغنی و گالوانیزه در بخش خصوصی است همکاری دارم، واحد بازاریابی و فروش صنایع هفت الماس نیز همزمان با راه‌اندازی خط تولید نورد سرد که در تیرماه ۱۳۸۷ صورت پذیرفت همگام با توسعه فعالیت‌های تولید نسبت به ساماندهی و پاسخگویی به نیاز مشتریان توسعه یافت. ساختار بخش بازاریابی و فروش درحال حاضر از سه بخش شامل تحقیقات بازار و تبلیغات،‌ برنامه‌ریزی فروش و فروش تشکیل شده است.